X windows prob

Pagina: 1
Acties:

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
GoedeAvond medeTweakers,

Ik heb sinds enige tijd het volgende prob.

Ik wil erg graag linux draaien, maar het X gedeelte krijg ik niet meer aan de praat.

Ik heb het zowel met Mandrake, als nu met SuSE 7.2 geprobeerd. Mijn grafische kaart is een ATi Radeon LE, maar geflasht als normale?

Zou dat het prob kunnen zijn? Hij heeft namelijk gewerkt.

Ik kan met SuSE het hele installatie proces goed doorlopen, totdat ik de resolutie in moet stellen, maakt niet uit wat ik kies, ik krijg een scherm in de verkeerde reso te zien, en mijn muis is een blok geworden, geen mooi pijltje?

ik ging net vanuit text mode sax of sax2 starten, maar die hing ook?

Help, hoe kan ik dit oplossen?

Ohja, de kaart werkt onder windws wel goed?

gebruik nu SuSE 7.2 proffesional, hiervoor heb ik mandrake gedraait. Maar die ging ook opeens op zijn plaat?

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• jpm.lensen
  • Nu online

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
hoi,

kan niemand me met dit probleem helpen?

ik ga denk ik binnenkort andere vkaart proberen.

misschien komt het wel doordat mijn le versie geflasht is naar normale versie?

Ar

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Een groot gebrek aan informatie.

Welke kernel?
Welke xfree86?
Wat zijn de preciese foutmeldingen?
/var/log/xfree86.0.log
dmesg
utfs

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:54
Haal mijn /etc/X11/XF86Config even op en gebruik deze als voorbeeld. Pas het ding wel aan aan je eigen hardware... ik ben niet verantwoordelijk voor de schade aan je hardware als je met deze configfile verkeerde doet :)

Deze is voor radeon 32 mb ddr 17" 92Khz monitor en usb muis/keyboard.. kortom mijn systeem :)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• jpm.lensen
  • Nu online

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
nog wat meer info:

kernel 2.4.4
xfree 4.0 geloof ik

monitor Philips brilliance 107

bedankt voor je config, ga het morgen avond even proberen denk ik....

wat de preciese foutmelding is ga ik nog nakijken.
maar het komt erop neer dat de x niet goed werkt, mijn muis is ook een groot vierkant blok... en ik zie niets....
hij detecteerd wel alles goe

• jpm.lensen
  • Nu online

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter

Verwijderd

Draai eens sax, en kies dan je kaart en monitor met het handje.

-Desecrator

Verwijderd

Op zaterdag 10 november 2001 21:54 schreef Desecrator het volgende:
Draai eens sax, en kies dan je kaart en monitor met het handje.

-Desecrator
Sax is voor XFree86 3.3.6 en Sax2 is voor XFree86 4.x.

Probeer eens Sax2 -m 0=vga

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 10 november 2001 21:46 schreef jpm.lensen het volgende:
ik heb geen /etc/X11/XF86Config !?
/etc/X11/XF86Config-4 wel?
Wat is het exacte probleem? Hoe start je X, en wat gebeurt er dan precies? Sluit hij weer af met een error, ziet het beeld er verneukt uit, crasht je compu?

• jpm.lensen
  • Nu online

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
update:

ook geen etc/X11?XF86Config-4

zal die opdracht met sax2 zo proberen

het probleem is, dat tijdens de installatie van Suse of een andere resolutie gaat hij je kaart en monitor detecteren. Zover geen probleem, dan komt hij met een voorgestelde resolutie. ook geen probleem, daarna ga je die testen!

Pats, daar is het probleem, mijn muisaanwijzer is een erg groot blok, en het beeld klopt ook niet.

hier kom ik niet meer uit!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Nou vraag ik me dus af of bij SuSE XF86Config op een andere plaats staat, of dat die file (nog) niet aangemaakt is omdat het detecteren telkens fout gaat.
Typ eens in de console 'startx' in... Als hij dus weer fout beeld geeft enzo staat de file dus op een andere plaats, en als hij zeurt dat hij geen configfile kan vinden, bestaat de file dus gewoon nog niet.

• jpm.lensen
  • Nu online

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
updatje:

heb zojuist sax2 -m 0=vga gedraait, de output:
detecting
starting up
prompt
de boodschap uit sax.log was: no screens found?
http://home.wanadoo.nl/arl/linux/SaX.log

als ik SuSEconfig start, geeft hij aan dat Xfree not configured is...

maar dit lijkt onmogelijk om te doen....

startx zal ik zo ook nog proberen, maar volgens mij wil hij dan de instellingen afmaken, en dat lukt dus nu juist niet.... :(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 10 november 2001 23:06 schreef jpm.lensen het volgende:
startx zal ik zo ook nog proberen, maar volgens mij wil hij dan de instellingen afmaken, en dat lukt dus nu juist niet.... :(
Nee, startx probeert X te starten.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:54
als root:
updatedb
locate XF86Config

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

In ieder geval lijkt het erop dat je Radeon nog niet is herkend / ingesteld. Heb net even in die logbestanden gekeken en daar staat onder andere het volgende:
(II) FBDev(0): Hardware: VESA VGA (vidmem: 32768k)
Dat moet dus de Radeon worden...je kunt dat instellen in de XF86Config-4 die je ondertussen hopelijk gevonden hebt ;) . Ook de resolutie is daar in te stellen.
Wat je zou kunnen doen om het bestand te vinden dat X gebruikt, is de opties -verbose [n] en -logverbose [n] gebruiken. Hierbij is N een getal. Meerdere keren -verbose opgeven zou ook moeten werken, denk ik.
Overigens zijn er naast /etc/X11/ (bij mijn weten de enige juiste) nog meer directories waar dat bestand kan staan. Volgens de manpage in /etc, /usr/X11/etc en nog wat directories afhankelijk van XRoot.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• jpm.lensen
  • Nu online

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
Hoi

Eindelijk weer update:

Heb er nu een andere vkaart in zitten, radeon 64 mb ddr vivo :9 Probeerde het weer met SuSe, werkt niet.

Heb hier toevallig ook nog Redhat 7.2 liggen, die herkende de kaart als radeon generic, ik had dit verandert naar vivo, ook kon ik hiermee de desktop testen, en ik zag hem zelfs! Ik klikte, oke, dit is erg mooi, helaas kwam ik daarna niet meer terug in install! Probleem, mijn monitor werd overigens wel herkend. Ik zal het zo nog wel even met slackware proberen, maar ben bang voor hetzelfde probleem.

Ik bedenk me nu, zou het niet aan mijn mobo kunnen liggen? Misschien is de abit kg7-raid wel te nieuw voor linux?

• jpm.lensen
  • Nu online

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
GoedeAvond,

Wat ik me nu af loop te vragen, is of mijn compjuter mogelijk te nieuw is voor linux?

Abit KG7 Raid (uitgeschakeld)
ATi Radeon 64 MB DDR ViVo
Corsair 2400 512 DDR?

Please help me, ik wil Linux Draaien

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 29 november 2001 21:38 schreef jpm.lensen het volgende:
Wat ik me nu af loop te vragen, is of mijn compjuter mogelijk te nieuw is voor linux?
Lijkt me sterk. Dat wil zeggen, het moet zeker mogelijk zijn om het erop te draaien.
Dat de install van Red hat en SuSE vastslaat omdat hij te nieuw is... zou kunnen, maar daar kan ik weinig over garanderen.

Het grootste probleem met te nieuwe hardware is meestal dat je slechts een deel van de functionaliteit ervan kunt krijgen, of in het ergste geval dat het helemaal niet werkt (maar of dat met een mobo het geval is... lijkt me sterk).
Abit KG7 Raid (uitgeschakeld)
ATi Radeon 64 MB DDR ViVo
Corsair 2400 512 DDR?
Het lijkt me sterk dat het het mobo is. Het ram is het zeker niet - het type geheugen is transparant voor de software.
De videokaart lijkt me een betere verdachte - speculatie: De installer denkt een bepaalde kaart te herkennen, probeert de drivers hiervoor, maar het zijn niet (helemaal) de juiste drivers voor deze kaart, en daardoor gaan er dingen fout.

Misschien dat je een niet-grafische install uit kunt voeren?

• jpm.lensen
  • Nu online

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
Hoi,

Over de grafische kaart, met Redhat wordt hij herkend als generic ati radeon oid, maar ik had dit verandert naar ati radeon vivo, misschien dat dat het zou zijn. Ik zal dat dan nog wel even proberen.

niet grafische install lukt wel, maar dat internet een beetje moeilijk. En ik weet wat je ermee kunt, met X windows, dus ik wil erg graag x windows!

Ik heb mede voor dit prob, mijn overgeflashte ati radeon ex LE vervangen door radeon 64 ddr vivo.

ik zal het nog wel even proberen met redhat 7.2 met de standaard settings.

het probleem is, dat ik het graag op 1280x1024 wil draaien, prima zegt maar dat moeten we dan even testen. En dan bij het testen gaat het fout. En op esc drukken kan wel, maar ik kom nooit meer terug, ik geloof ook dat mijn toetsenbord dan hangt, caps werkt niet meer

Verwijderd

Zou dat voor de driver verschil maken dan dat ie je kaart als een gemeric Radeon detecteert? Ik denk dat er 1 driver is voor de hele Radeon familie op Linux. Ik kan er naast zitten uiteraard, maar voor de hele range nvidia kaarten is er 1 Xfree86 (nv) en een driver van nvidia zelf (je gebruikt 1 van de 2). Daarmee stuur je alles aan van tnt2 tot en met geforce3Tiheelveel. Dus als ie als een Radeon wordt herkent denk ik dat je wel verder kunt, daar waarschijnlijk de driver dezelfde is, het labeltje verschilt en heeft verder geen invloed.
Maar dit verhaal is dus op basis van de nvidia driver voor X. Voor de Radeon kan dat anders zijn.

• jpm.lensen
  • Nu online

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
hmm.

ik heb hier op cd ook nog xfree 4.10 staan, was vrij nieuw toen ik hem downde. Misschien levert dat nog wel verbeteringen op! Zo gauw als ik er tijd voor heb, gaan we ermee verder.

zo langzaamaan moeten we er toch wel uitkomen?

Verwijderd

Xfree 4.1.0 is de meest recente stable versie. Voor driver support op met name nieuwere videokaarten is de laatste stable versie altijd een aanrader.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 30 november 2001 19:01 schreef jpm.lensen het volgende:
niet grafische install lukt wel, maar dat internet een beetje moeilijk.
Wat nou... Lynx, w3m :P
En ik weet wat je ermee kunt, met X windows, dus ik wil erg graag x windows!
Dat snap ik. Het is overigens niet 'X windows', maar 'The X windowing system', lekker makkelijk af te korten tot 'X' ;)

Maar wat ik er eigenlijk mee bedoelde, is dat je een text-install doet, en dan achteraf zelf X installeert en configureert. Als het goed is heb je een stuk meer grip op wat er gebeurt (en foutgaat) als je zelf de configfile edit. Bovendien kan de installatie zo in ieder geval verder, zodat je in ieder geval iets hebt.

Ik weet alleen niet hoeveel moeite het is om X en bijbehorende zut achteraf te installen bij Red hat.
Misschien kun je tijdens de install kiezen voor een generic SVGA of VGA driver, en dan later (als het geinstalleerd is) bijschoppen? Dat is misschien makkelijker dan een text-install...

• jpm.lensen
  • Nu online

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
erg bedankt voor het advies.

voor vandaag staat op de planning om redhat op mijn lappie te installen, dan heb ik het in ieder geval werkend! Desktop is dan de volgende stap, maar wel een goed advies!

• jpm.lensen
  • Nu online

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
hoi
update:
ik heb nu suse aan de praat op mijn laptop, weliswaar niet het systeem waar dit topic over gaat, maar ik heb nu in ieder geval een systeem met SuSE! Met X !

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:19
Op zaterdag 01 december 2001 13:58 schreef jpm.lensen het volgende:
hoi
update:
ik heb nu suse aan de praat op mijn laptop, weliswaar niet het systeem waar dit topic over gaat, maar ik heb nu in ieder geval een systeem met SuSE! Met X !
Gefeliciteerd! :)
welkom in de wondere wereld die linux heet! Je hebt al genoeg gekut, je gaat nog veel meer kutten! :o weest niet bang!

Probeer alles eens uit, ga op je bek en probeer het nogmaals! Leer de directorystructuur kennen bijvoorbeeld, weet waar de instellingen staan en waar de logs e.d.

idee! Als we nou eens een soort newbee examen doen wat je geheel vrijwillig kan doen en je toetst op basiskennis? Als je de vragen niet kan beantwoorden moet je net zo lang zoeken totdat je het antwoord hebt gevonden...
Pagina: 1