Een voeding gaan waterkoelen?!

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 17:13
Ik heb eens gelezen dat iemand omdat hij een totaal stille PC wilde hebben, de componenten die de warmte van de voeding op het koelelement zetten aan een waterblok heeft gemaakt. Heeft iemand hier ervaring mee? Of noog nuttige URL's?

Verwijderd

Vrij zinloze investering. Een vriend van me heeft een voeding die bijna alleen op de heatsinks teert die erin zitten. Die voeding is dan ook 2x zo zwaar als een Enermax. De fan die erin zit hoor je niet eens. En die oplossing is nog eens veel goedkoper ook :)

Greetz

• MaZe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-02 17:49
Lijkt het jou serieus wat om ook zelf te doen ? Of gewoon grappig om te zien ?

Want dit lijkt me dus echt een duidelijke zinloze tweak (8>

• bredend
100% serieus, tenminste, als mijn bankrekening het toelaat :'(

Ik luister namelijk graag muziek.
ik zou wel een stokje tussen die fan's vlak naast me willen steken. >:)

En zo moeilijk leek het me niet, het kost ook niet erg veel extra spullen. Gewoon ff die 3-potige dingen geisoleerd aan een koperen voorwerp hangen (heatsink) en daar een beetje water langs laten stromen. Dat vanaf de CPU komt uiteraard. :7

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Ik heb zelf mijn oude aopen 300 watt voeding van koeling voorzien, maar dit heeft weinig nut. Nadat ik te weinig power had heb ik een enermax 430 watt gekocht, en hier de temperatuursensor disabled. Hier heb je veel minder werk aan, en je hoort er niets van. Kortom veel werk, risico op een optater en weinig zinvol.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• bredend
Ik dacht dat zo'n fan redelijk wat nuttig effect heeft. Maarja, ik zet er dan maar een betere heatsink op, dan kan de fan wat zachter, dat scheeld een hoop!

Verwijderd

Waarom gooi je hem niet in het Amsterdamsrijnkanaal,
een pracht van een Koeling !!

>:) :) :( :'( :P :o :D :r :9~ :9 ;) :7 :+ O+ :* }:O |:( 8-) :? (8> :Y) :Z ;( B-) *D :z

Wachtwoord opslaan?
u,nee

• bredend
Daar liggen fietsen en auto's in. Dan kan het toch niet! |:(

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:40

talin

ES-MA

druppeltje olie op de lagers van de fan ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
kan best hoor ,maar je moet wel een beetje kunnen knutselen.
twee alu koker profieltjes van 10 cm ,aan de uit einden een stukje pijp 12 mm erin lijmen met epoxie lijm,die op de koel lichaampjes monteren met koelpasta.

wel eerst chekken of alles waterdicht is
oja ...voor het lijmen ff alles schoonmaken met thinner ofzo.
suc6 *D

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-12-2025

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Die errste Koolance (sorry als ik het verkeerd schrijf) kasten die hadden ook waterkoeling op hun voeding.

Maar op de een of andere manier zijn ze daar in de volgende versie toch weer vanaf gestapt, dus het zal ergens wel niet handig zijn ... ;)

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Op zondag 04 november 2001 23:05 schreef wHiTeRaZoR het volgende:
Die errste Koolance (sorry als ik het verkeerd schrijf) kasten die hadden ook waterkoeling op hun voeding.

Maar op de een of andere manier zijn ze daar in de volgende versie toch weer vanaf gestapt, dus het zal ergens wel niet handig zijn ... ;)
Nou het is zozeer het niet handig zijn dat het probleem is. Het is wel handig, want het scheelt ten opzichte van een fan toch flink wat geluid, maar een passieve voeding maken met behulp van grotere heatsinks is makkelijker en een stuk goedkoper! En vooral dat laatste telt natuurlijk zwaar mee bij Koolance!

|Specs|

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-12-2025

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Op zondag 04 november 2001 23:11 schreef Korn21 het volgende:

[..]

Nou het is zozeer het niet handig zijn dat het probleem is. Het is wel handig, want het scheelt ten opzichte van een fan toch flink wat geluid, maar een passieve voeding maken met behulp van grotere heatsinks is makkelijker en een stuk goedkoper! En vooral dat laatste telt natuurlijk zwaar mee bij Koolance!
Voor zover ik weer gebruiken ze in die nieuwe Koolance kasten gewoon enermax voedingen, opzich goede keus lijkt me, want die dingen zijn *ook* gewoon stil..

misschien dat dat idd wel goedkoper bleek dan een helemaal eigen voeding produceren.

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Tsjongjonge, wat een hoop "grappige" replies.
Allemaal van die blaataapjes die alleen andere mensen nalullen. "neem een dikke heatsink en gooi er een paar delta's op, ik heb m'n muziek toch hard staan".
Dat zijn dus juist de mensen die papa's PC niet mogen openschroeven.
In het kader van stilte is het zeker een zinvolle mod.
Het is alleen een aardig geknutsel (en inderdaad goed isoleren).
Wat anders ook een optie is,is je radiator onder aan je voeding hangen.
De fan blaast dan dus door de radiator, via de voeding naar buiten.Dat scheelt dus al weer een fan.

Een cliche is ooit origineel begonnen

• Dirk J
  • Laatst online: 13-02 21:51
Op zondag 04 november 2001 23:20 schreef koekum het volgende:
Tsjongjonge, wat een hoop "grappige" replies.
Allemaal van die blaataapjes die alleen andere mensen nalullen. "neem een dikke heatsink en gooi er een paar delta's op, ik heb m'n muziek toch hard staan".
Dat zijn dus juist de mensen die papa's PC niet mogen openschroeven.
In het kader van stilte is het zeker een zinvolle mod.
Het is alleen een aardig geknutsel (en inderdaad goed isoleren).
Wat anders ook een optie is,is je radiator onder aan je voeding hangen.
De fan blaast dan dus door de radiator, via de voeding naar buiten.Dat scheelt dus al weer een fan.
dit is nou echt een hele "stomme" reply hoor
eerst zeggen dat dat juist van die mensen zijn "die papa's PC niet mogen openschroeven" en dan zeggen dat het zinvol is om de voeding te modden :?

• Atteman146
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:33
Het gaat er toch niet om of het functioneel/zinvol is... als het maar cool is :) Als tweaker hoor je te tweaken maakt niet uit hoe of wat!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 00:25
Koekum is een man (vrouw?) naar m'n hart :)

ff ontopic nu. Je voeding waterkoelen lijkt mij indd wel nogal risky, daarom dat je inderdaad beter passieve heatsinks gebruikt.

In je voeding zitten normaalgezien 2 heatsinks, evenwijdig met elkaar. Nu ja, het zijn meestal eerder alu platen met wat gaten enzo... Links en rechts is er weinig plek op de print, te weinig voor een grote heatsink.

Je zou de transistoren van de print kunnen halen, op een aparte heatsink (buiten de voeding) zetten, en met draden met de print verbinden. Lijkt me echter niet zo ideaal want:
- meer parasitaire capaciteit, belangrijk ivm hoogfrequente aansturing van MOSFETS...
- in een PSU lopen hoge stromen (tot 30A, piekstromen zelfs nog een pak hoger), dus je zou echt wel héél dikke draad moeten nemen...

De beste oplossing is volgens mij deze: Je monteert de PSU ergens in je case, met de componenten op de print naar boven. De kap laat je eraf. Beide heatsinks haal je eruit en vervang je door een dikke alu of koperen plaat, die een 5-tal cm boven de PSU komt. En daar zet je dan dikke heatsinks op. Wel ff letten op de elektrische isolatie vd transistoren, die mogen normaalgezien geen elektrisch contact maken met de heatsink.

Vergeet ook niet dat de spoelen, trafo's en elco's in een voeding ook wat frisse lucht kunnen gebruiken. Vandaar: monteren zonder kap!

Verwijderd

djeezes man, als je al niet tegen een beetje geluid kan...
isoleer je kast dan voor je nog ongelukken begaat ;)

• Sine
  • Laatst online: 17-02 22:02
Ben er ooit mee begonnen en heb het nooit afgemaakt

ff een stappenplan

1 sloop voeding open

2 sloop torren en andere troep van heatsinks af

3 sloop heatsinks uit voeding

4 vlijl / zaag een stuk van je heatsinks af zodat je +- 2cm speling hebt tussen bovenkant heatsink en deksel

5 zoek een koperen plaat (5mm dik)

6 zaag die plaat in zo'n vorm dat ie bovenop je heatsinks kan liggen

7 boor gaten van bovenaf in je heatsink en tap er schroefdraad in

8 boor op de zelfde plaats gaten in je koperen plaat

9 (hard)soldeer een koperen buisje op de plaat

10 schroef (met wat warmte geleidende pasta er tussen) de plaat op je heatsinks vast

11 zet je voeding weer in elkaar

12 maak een oogje aan een eindje draad en draai dat onder 1 van de schroeven , soldeer het andere einde aan het aard contact van je voeding (veiligheid voor alles)

13 test het geheel

ben zelf maar tot stap 10 gekomen
om te ontdekken dat ik de heatsinks 0,5 mm te dicht bij elkaar heb zitten
en het geheel niet zonder problemen op de print past :P

ik zal er nog wel eens een pic van schieten

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Ik heb er ook al over zitten denken:

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EMMREASTHHE

Ik vermoed dat zoiets simpels al genoeg is (een variatie op mijn HDD-koeling).
Ik durf echter niet met water in de voeding te werken... :'(

Dus heb ik maar een 12cm ventilator -met temperatuurregeling- in de voeding gezet.
Die draait altijd zo langzaam dat ik hem niet meer hoor. En er zit zelfs met waterkoeling altijd 'warmte' in je kast, die je met de ventilator dan toch weer mooi afvoert...

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook gewoon een tuinslang erin hangen.

Als de pc aanstaat ff de kraan open.
Als het goed is hoor je dan 1 Knal en dan word het de stilste voeding ter wereld *D

Verwijderd

Tja je kunt er idd aan beginnen, maar je moet bedenken of het rendable is. Je kunt overigens wel eens kijken naar een oude G4mac voeding, deze leveren over het algemeen 350 en zijn vrijwel geruisloos. Het kost je vrijwel geen moeite om hem om te zetten naar een intel/amd psu. Er zit geen fan in, het is een stuk veiliger dan water. :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Tja, ik vind het dus wel een zinvolle mod, en als je een beetje lef hebt, kun je zoiets gewoon doen..

Wel even goed opletten als je gaat rommelen.. Je kunt de schakeltorren gewoon laten zitten, en de bestaande heatsinks vervangen.. Let daarbij wel goed op dat je de torren geisoleerd monteerd op de nieuwe watergekoelde heatsinks.. Daarvoor kun je bij de elektroboer gewoon mica plaatjes krijgen.. (of eigenlijk beter nog, gewoon TO220 isolatie-setjes!) Verder ook gewone koelpasta gebruiken bij die isolatiesetjes..

Als je zeker weet dat alles goed in elkaar zit, lekvrij is, en goed geisoleerd, dan moet het gewoon werken!

• bredend
#1 Zit niet zo te zeiken op anderen.
#2 Ik heb weer een idee: De heatsinks in een voeding van gaatjes voorzien, en daar een mooi (zacht)koperen buisje doorheen laten slingeren die goed contact maakt met de heatsink. Maar gaat het koper dan niet reageren met het aluminium?
#3 Ik maak denk ik mijn voeding open en dan een plexiglas kap eroverheen. Volgens mijn broer heb je een doorzichtige verf die metaal bevat ofzo :? Maarja, dat zou ook goed werken.
#4 Of toch maar die torren verlengen en aan een heatsink hangen, waar dan water overheen loopt. (goedkoopste koelblok met goede prijs/tweak verhouding :) )

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-02 20:37

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Robin201, easy on the smilies aub.

Verwijderd

WAter in je voeding ? *D

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52

Greyfox

MSX rulez

Het wordt pas echt stil als ook de HD niet meer draait. :7

MSX 2 rulez more

Verwijderd

Sjongejonge wat een gezeur. Iemand wil iets doen dat de meeste twiekerts hier niet durven of nutteloos vinden, en gelijk word-ie afgezeikt. Wat een kuddegeest hier zeg, als de een het nutteloos vind, dan vind de ander dat ook.

Ik zou zeggen: doen. Je hebt voor je voeding niet zo'n goede warmteoverdracht nodig als voor je CPU (je mag best 30 graden tempverschil hebben tussen je water en je koelblok), dus je kunt het inderdaad gewoon oplossen zoals augustus dat liet zien, of gewoon wat koperpijp door de gaatjes halen, of tegen het alu klemmen.

Ik heb het nog niet gedaan omdat ik van plan ben vloeistof van -20 door m'n systeem te laten vloeien, en dan zou ik m'n voeding ook moeten isoleren. En daar heb ik geen zin in.

Verwijderd

Op zondag 04 november 2001 23:11 schreef Korn21 het volgende:

[..]

de nieuwe koolance kast is zonder voeding.......

ben nu ook opzoek naar waterkoeling in mijn voeding...

enne de fans aan de bovenzijde... moeten ook grooter en lagwer toeren worden...

maar heb nog een extra pctje 9duel amd) waar ik ook mee ga testen.

gr mt

Verwijderd

Ja, dus?

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

ik heb m'n voedings fan op 7 volt staan.. scheelt al een hele hoop!

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
kheb hier nog een ouwe 145 watt liggen die ook testobject voor een waterkoeling wordt! Wil met 1 120mm fan op een radiator genoeg koeling hebben voor de hele pc >:)

Wish you luck with it!

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
Idd wat een gezeik; als Bredend genoeg lef en skills heeft is deze mod zeker mogelijk. Het is al een aantal keer eerder gedaan ...

http://www.zerofanzone.co.uk/content.asp?request=liquidenermax550w&page=1

http://www.thegoom.com/forum/discussion.cgi?forum=8&discussion=20

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

Verwijderd

ik ga mijn voeding ook coolen pracht idee! *D

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

als je nou 1 grote heatsink bouwt, daar alle te koelen onderdelen opschroeft, en dan met draadjes (hoog vermogen) naar je printplaat, hoef je maar 1 heatsink te maken.

P.S. let er wel ff op dat je GOED isoleert en IN de behuizing of andere afgeschermde kast gaat bouwen, anders krijg je corrupte hd`s enzo...

Electronics development

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 19:19
corrupte hd's, wat is dat voor een onzin?! :? Het enige wat er gebeurt als je de draadjes van de torren verlengt is dat je een extra (kleine) inductie introduceert. Het effect daarvan is doorgaans dat je voedingsspanningen ietsje lager en instabieler worden. _Niet_ dat er gigantische magnetische velden geproduceerd worden die je hd vernietigd...

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Op vrijdag 17 mei 2002 22:17 schreef 3lmowww het volgende:
als je nou 1 grote heatsink bouwt, daar alle te koelen onderdelen opschroeft, en dan met draadjes (hoog vermogen) naar je printplaat, hoef je maar 1 heatsink te maken.
en als je die dan weer voorziet van een spiraal o.i.d waar water doorloopt.....

prachtige waterkoeler toch???
en als je toch al een waterkoeling in je pc hebt,... kost het ook nog es bijna nix!

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik heb 3 voedingen watergekoelt gehad werkte prima maar omdat de voedingen begaven en een nieuwe moest hebben die geheel vol gebouwd was heb ik er geen waterkoeling meer in kunnen bouwen...

Ik zal ff uitleggen hoe ik het heb gedaan:

'Oude' voedingen hebben en heatsinks. In mijn geval hadden er 2 een plattebovenkant, wat erg gemakkelijk is, en 1 niet. Je maat een stuk koperbuis wat precies op de 2 heatsinks past (3 stukken koperen buis en 2 knietjes). Vervolgens zet je de buizen die op de heatsink komen ff in de bankschroef om ze wat plaaten te maken om zo meer oppervlak te creeren. En dan lijm je deze met artic silver lijm erop (de enige die goed warmte geleid).

Als je heatsink rechtop staan (geen platte bovenkant) kun je de bovenste lipjes verbuigen zodat je een soort van Y krijgt. Vervolgens buis erin en dichtknijpen.

Maar het werkte prima en was goed stil
PS het waren een 300watt ATX, 235watt ATX en een 200Watt AT voeding.

if broken it is, fix it you should

• OliverBB
ik geloof dat iki voorlopig nog wel wat te doen heb! :9~

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Kijk hier eens even rond: http://www.zerofanzone.co.uk/
Daar wordt heel nauwkeurig en met foto's uitgelegt hoe het moet. Verder sowieso wel een relaxte site.

edit:
Was er nog een pagina? damn, beter opletten... mgoed, het was wel duidelijk dus. :P

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Epsilon
  • Laatst online: 17:09

Epsilon

Op zondag 04 november 2001 21:03 schreef MaZe het volgende:
Lijkt het jou serieus wat om ook zelf te doen ? Of gewoon grappig om te zien ?

Want dit lijkt me dus echt een duidelijke zinloze tweak (8>
nope, zeker niet. Want op deze manier kan je de fan eruit gooien die erin zit. Zo kan je een totaal fanloos systeem maken.

Je bevestigt de mosfets die nu op de heatsinks geschroeft zijn op het waterblok. Je zal wel wat moeten solderen om de draadjes langer te maken.

• OliverBB
moet daar een stukje isolatie onder die mosfets?

of kan dat ook rechtstreeks op het koper?

• bredend
deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.thegoom.com/files/06.jpg
en:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2260986857
:P

Bij mijn voeding krijg ik die mosfet's er maar moeilijk uit. En ik kan dus niet bij de schroefjes van een van de heatsinks. Maar ik ga gaar denk ik met warmte geleidende lijm en wat andere dingen een koperen buis op plakken (wel eerst plat slaan natuurlijk :)

Wel grappig dat ik terug kam van vakantie er ineens een oud topic weer bezig is :)
Pagina: 1