Ik heb de discussie met interesse gevolg. Ik had niet verwacht dat er zoveel naar boven zou komen eigenlijk. Het is wat dat betreft vooral interessant wat de implicaties zijn van de mens-als-machine.
[YR]paladin
persoonlijk heb ik zoiets van : als ik iets kies, wat dan ook, er was altijd een keuze.
je hebt pas geen wil als er geen keuze is.
Wat maakt het uit dat wat ik doe gedetermineerd is? het is nog steeds _mijn_ afweging geweest.
Juist. Maar het probleem is dus dat determinisme stelt dat de keuze al vastligt al lang voordat je hem bewust maakt.
Dit is overigens al wetenschappelijk aangetoond. Je bewustzijn hobbelt altijd aan achter de feiten en je wordt je pas bewust van een keuze NADAT ie gemaakt is. Dat heeft overigens (volgens wat ik gelezen heb) niks te maken met het feit dat de zenuwprikkels nog een stukje moeten reizen voordat ze bij het hersendeel komen waar je bewustzijn zit. De afweging die je maakt is dus geen keuze het is een gevolg geworden van de logica in je hoofd.
Marcelvdpol
Om vrije wel te kunnen testen, is het volgende experiment noodzakelijk:
Neem een persoon A. Geef deze de keuze tussen twee mogelijkheden, 1 en 2. Laat A de keuze maken tussen beiden. Ontdoe daarna zijn brein van de herinneringen van dit experiment, zet hem terug in de tijd en doe het nog een keer.
Enige practische probleempjes bij dit experiment zijn helaas onoverkoombaar. Het is nodig om de persoon steeds in de identieke situatie terug te brengen. Om enige invloed van de tijd af te dekken, moet deze ook reset worden. Wordt de beginsituatie niet reset, dan wordt de persoon dus ook beinvloed door de uitkomst van het vorige experiment die de verifficatie onmogelijk maakt.
Marcel
Hier komt een misverstand naar boven dat ik eerder heb gezien. Determinisme stelt NIET dat iedereen toch hetzelfde kiest. Het stelt dat onze keuzes niet gebaseerd zijn op vrije wil (hoe je dat ook moet definieren) maar op de logica in je hoofd.
Ik denk dat de definitie van vrije wil iets moets zijn als het maken van keuzen en beslissingen die niet het logische gevolg zijn van een mechanisme.
Voorbeeld (ik weet niet of ie goed is, maar dat hoor ik wel). Stel dat iemand je probeert te slaan. Instinctief (eigenlijk reflexmatig) zul je opzij springen of in ieder geval een poging doen om de klap te voorkomen. Dit is geen vrije wil. Sommige mensen (boxers bijvoorbeeld) zijn getrained om relfexen te onderdrukken. Ze treden echter nog steeds op maar hun kracht neemt af.
Nu zou je kunnen zeggen dat de boxer vrije wil heeft omdat ie zijn reflexen weet te onderdrukken. Is dat wel zo? De boxer is geconditioneerd om vooral niet teveel op zijn reflexen te vertrouwen maar heeft gedrag aangeleerd waardoor hij effectief terug kan slaan, zelfs als hij daarvoor een knal moet verwerken. De boxer is geconditioneerd omdat hij vroeger wel reflexmatig ontweek en daardoor juist geramd werd door een boxer die dat wist. Dit is operante conditionering geloof ik.
Er is dus geen sprake van vrije wil in dit verhaal. Terwijl het misschien toch zo lijkt. De boxer reageert puur op wat er om hem heen gebeurdt en op kennis die hij heeft opgedaan. Het is dus een LOGISCH gevolg van de mechaniek in zijn hoofd.