Toon posts:

Wat doe ik mis? I.v.m. temperatuur CPU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi !

Vandaag ging ik mijn nieuw systeem installeren. Maar ik heb wat problemen, zoals jullie misschien gezien hebben op het forum van de videokaarten. Ik zal even van nul beginnen.

Mijn systeem:
· Asus A7v266-e kt266a moederbord
· AMD XP 1600+
· 256 DDR Infineon geheugen
· Cooler: AMD-SOCKEL A RED-COOLER, bis 900MHz (http://www.snogard.de/cgi-bin/SNOGARD.filereader?1113292032+DE/products/COOL&2DDURO&2DRED) of AMD-SOCKEL A THERMOSONIC THERMOENGINE V60-4210, bis 1.4GHz (http://www.snogard.de/cgi-bin/SNOGARD.filereader?1113292032+DE/products/COOL&2DDURO&2D15)
· 400 watt ATX midi kast.

Ok. Ik sluit alles aan zoals het hoort (heb reeds 2 computers zelf gemaakt, dus een beetje ervaring heb ik toch), ik zet alles op jumper free mode. Computer wordt gestart: alles werkt, alles wordt gedecteerd. Even alles goed zetten in de bios:
· multiplier: 10.5
· bussnelheid: 133Mhz
· ram op cas 2
· en al die andere zooi.. Als ik ergens speciaal moet op letten: laat het me weten!

Nu het probleem: Mijn temperatuur van mijn cpu stijgt als een gek? Hij begint bij 49 graden, en ik zie hem zo per halve graden stijgen tot 63. En het systeem is nog steeds idle hoor!

Aan wat kan dat liggen? Ik heb het nu met 2 cpu's geprobeerd (xp en een 700 Mhz duron), beiden stijgen als een gek omhoog, zowel met die licthtere als zwaardere cooler.

Zie ik iets over het hoofd? Alles is welkom, je weet maar nooit!

Verwijderd

Sucky cooler?
Slecht contact tussen cooler en CPU?

Verwijderd

Topicstarter
BTW.. Mijn XP processor is al naar de haaien, lette even niet op, rook een brandgeur en het systeem vloog uit. Hij wil niet meer booten met de XP processor. Ik experimenteer nu wat verder met de duron, maar daar doet hij dus net hetzelfde: 49 49.9 50 50.5 ... 59.5 60 60.5 61 .. 62 ... ja dan zet ik hem wel snel af natuurlijk.

Ik snap echt niet wat er mis is: het kan toch niet zijn dat een cooler van 1.7 Ghz een 700 Mhz cpu niet kan koud houden?

Er moet IETS zijn.. maar wat!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Op zondag 04 november 2001 19:46 schreef DiEana het volgende:

---> Cooler: AMD-SOCKEL A RED-COOLER, bis 900MHz
---> of AMD-SOCKEL A THERMOSONIC THERMOENGINE V60-4210, bis 1.4GHz
Welke heb je nou? Als het de eerste is, dan zou ik een andere halen, want die is niet geschikt voor jouw processor. Die tweede wel (tot 1400Mhz)

Welke?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 november 2001 19:51 schreef Merely het volgende:

[..]

Welke heb je nou? Als het de eerste is, dan zou ik een andere halen, want die is niet geschikt voor jouw processor. Die tweede wel (tot 1400Mhz)

Welke?
De XP heb ik constant getest op die tot 1.4 Ghz (op het doosje staat Athlon bis 1.4 Palomino bis 1.7, dus dat zit goed).. stijgen als een gek deed ie :(

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Koelpasta gebruikt?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:35

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Stekkertjes van de ventilatoren die op de koelers zitten, aangesloten? Je weet maar nooit....

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #8

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 november 2001 19:53 schreef Merely het volgende:
Koelpasta gebruikt?
Ja hoor.. een dun laagje "van dat wit spul" erop gedaan.. uitgewreven met een mesje. Ik heb het wel niet telkens vervangen als ik de cooler afnam om te checken. Moet niet zeker?

Btw: de achterkant van de heatsink hing ook vol pasta.. dus er is contact?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 november 2001 19:53 schreef Bubbles het volgende:
Stekkertjes van de ventilatoren die op de koelers zitten, aangesloten? Je weet maar nooit....
YUP! dubbel gecheckt of ik het wel juist steek. Je kan het niet mis plaatsen.

• Tenesmia
  • Laatst online: 08-08 14:34

Tenesmia

First Sergeant

Misschien staat je Vcore veel te hoog ? :?

Als dit zo was zou je wel een snelle temp stijging verwachten.... *D

Ad Astra Per Aspera

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 november 2001 19:56 schreef Kuijpmans het volgende:
Misschien staat je Vcore veel te hoog ? :?

Als dit zo was zou je wel een snelle temp stijging verwachten.... *D
1.75 V zegt mijn bios. In Asus Probe blijft alles mooi tussen de groene waarden, er worden dus geen alerten gesignaleerd. Mijn FAN speed is 5000 RPM.

Zou het kunnen dat mijn voeding, die 400 watt, teveel stroom/ampère geeft?

• Tenesmia
  • Laatst online: 08-08 14:34

Tenesmia

First Sergeant

Op zondag 04 november 2001 19:58 schreef DiEana het volgende:

.. Zou het kunnen dat mijn voeding, die 400 watt, teveel stroom/ampère geeft? ..
Ehm, lijkt me niet erg waarschijnlijk dat je voeding niet de goede spanningen / stroom geeft .. misschien gebruik je te veel koelpasta of erg slechte ( wit ipv. zilver ?? ) en als het 'vol zit op je koeler' gebruik je echt te veel ... maar dat zou opzich niet zo rampzalig mogen zijn met die duron temps... :(

Ad Astra Per Aspera

• Bubbles
  • Laatst online: 15:35

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Op zondag 04 november 2001 19:58 schreef DiEana het volgende:

[..]

Zou het kunnen dat mijn voeding, die 400 watt, teveel stroom/ampère geeft?
Lijkt me zeer stug dat dat gebeurd....

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #8

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 november 2001 20:01 schreef Kuijpmans het volgende:

[..]

Ehm, lijkt me niet erg waarschijnlijk dat je voeding niet de goede spanningen / stroom geeft .. misschien gebruik je te veel koelpasta of erg slechte ( wit ipv. zilver ?? ) en als het 'vol zit op je koeler' gebruik je echt te veel ... maar dat zou opzich niet zo rampzalig mogen zijn met die duron temps... :(
Hij is wit die pasta. Persoonlijk ken ik niets van die pasta, dus ik kan niet zeggen of hij goed of slecht is. Vol zitten, mjah.. er hangt een laagje op, maar niet meer als een laagje hoor.

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:03
Voel gewoon eens aan de heatsink offie wel echt heet wordt. Misschien geeft de bios gewoon een foute temp aan. Als de heatsink helemaal koud is zal het contact slecht zijn. Maar verwacht niet dat dit het geval is.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 november 2001 20:03 schreef benchMarc het volgende:
Voel gewoon eens aan de heatsink offie wel echt heet wordt. Misschien geeft de bios gewoon een foute temp aan. Als de heatsink helemaal koud is zal het contact slecht zijn. Maar verwacht niet dat dit het geval is.
De heatsink is warm.. hij hangt dus wel degelijk "op" de core?

Of de bios fout is.. ben er niet zeker van, anders zou nooit mijn XP voor de vuilbak geweest zijn, en zou het hier nooit naar brand geroken hebben.

Dat die cooler misschien slecht is voor die XP, ok.. kan zijn, maar toch niet voor een kleine duron op 700 Mhz?

Trouwens.. als ik 2 minuten een koe draai op die Duron, zit ik aan 59 graden, ik zet snel mijn pc af, gooi snel mijn cooler eraf en hou even de cpu in mijn hand: AUW, letterlijk AUW.. erg warm

Verwijderd

'k dacht dat de XP niet meer door oververhitting dood kon gaan. Als de temperatuur te hoog wordt zou de voeding uitgeschakeld moeten worden via een 5 V. lijntje op je moederbord.

Lees hier: http://www.hardwareinfo.net/reviews.php?id=194&page=2

Een deel van bovenstaand artikel:
Belangrijk nieuwtje is verder de nieuwe Thermische Diode die ervoor moet zorgen dat de AMD-processor niet kan doorbranden zodra de CPU-koeler ermee stopt. Dit systeem lijkt vlekkeloos te werken: toen we tijdens de tests de stekker van de CPU-ventilator ineens lostrokken, stopte het systeem na een paar seconden gewoon compleet met werken, maar de processor bleef gewoon in leven. Bij een Athlon Thunderbird had de kans er in gezeten dat de processor als gevolg hiervan zou doorbranden. De Athlon XP is naar alle waarschijnlijkheid niet bestand tegen werken met totaal geen koeler, maar dat kan uiteraard ook niet 'per ongeluk' voorkomen.

Vraag:
Is je moederbord mischien stuk?? Schroeiplekken op je moederbord of kaarten?

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:05

Wimo.

Shake and Bake!

Waarschijnlijk schakeld ie zich pas uit als ie 70+ wordt.. en groot gelijk heeft ie, onder de 70 graden werkt ie ook nog perfect.
Pagina: 1