Stabiel systeem vooral een moederbord zaak?

Pagina: 1
Acties:

• Cyberjunkie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 00:53
Nou, eerst de hele FAQ doorgeworsteld... daarna de search geprobeerd, maar die doet het (op dit moment) niet. Dus nou durf ik m'n vraag te posten:

Ik wil een superstabiele computer hebben. Zo-een waar windows nog moeite mee heeft om te laten crashen. >:)
soms moet je overdrijven om duidelijk te zijn

Waar moet ik dan vooral aandacht (en geld) aan besteden?

Mijn vorige computer was een onding, maar met een moederbord waar ik ook nog nooit van had gehoord. En in tests van moederborden lees je ook wel eens wat over stabiliteit. Vandaar dat ik het idee heb gekregen van "als je moederbord maar goed is"

Oh ja, ik wil ook raid, want dat gaat zo gaaf snel. Moet ik dan een moederbord met raid controller hebben, of liever mobo + aparte raid kaart (neem aan dat zoiets bestaat...)

Zijn er trouwens ook zaken die een stabiele computer kunnen verstoren, zoals verkeerde combinatie van componenten?

Oh ja, hoe decadent het ook moge klinken, een stabiel systeem gaat voor alles, ook al issie erg duur. Dus als het dure ECC memory van Kingston een aanrader is boven andere typen, dan moet dat het worden.

Ik hoop dat m'n verhaal te volgen is en dat er wat zinnigs over te zeggen is. Bedankt alvast.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Geheugen + moederbord, duidelijk. In ieder geval NOOIT geheugen van onbekende afkomst kopen, uitsluitend 'brand chips on brand pcb'. Neem bijvoorbeeld Samsung, Crucial, Corsair, Infineon. Kingston, Apacer en Dane-elec heb ik het wat minder op, je weet dan namelijk nog steeds niet wat je voor geheugen koopt aangezien zij gewoon weer partijtjes opkopen van de echte fabrikanten van de ramchips... zak lucht dus die merken.

Vervolgens niet overclocken en zo min mogelijk extra uitbreidingskaarten en overbodige software.

Verwijderd

een Tyan mobo, geen overklok bak maar wel retestabiel. Alleen moet je geen win 95/98/me gebruiken maar 2000 ofzo....of Linux

Verwijderd

That's it. En een beetje competente gebruiker wil ook wel helpen.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Moederbord en geheugen zijn inderdaad erg belangrijk, maar niet zaligmakend. Een enkel brak kaartje en/of brakke drivers kunnen de stabiliteit alsnog de nek omdraaien.
Meestal is het ook een geldkwestie: als geld geen probleem is koop je gewoon een Tyan of Supermicro met daarin uitsluitend industriestandaard-spul wat zich bewezen heeft.
Dan kan het bijna niet meer fout gaan. En natuurlijk niet overklokken! ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

IDD moederboard en geheugen zijn het belangrijkste :)

En dan voor de rest vooral mainstream kaarten erin met goeie driver-support.

Zelf heb ik nu de ECS K7S5A en ben echt supertevreden. Ik heb verschillende AMD's en Intels onder ogen gehad, maar dit is dus echt veruit het meest stabiele board dat ik gezien heb >:)

Nog geen reboot/stop scherm gehad in win2k (buiten m'n Dynalink ISDN kaart die kaduk was)

Ik haal hier met gemak uptimes van ruim 2 weken en reboot alleen wanneer ik belangrijke software/bios updates doe >:)

webOS all the way!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:08

Snow_King

Konijn is stoer!

Helemaal mee eens NIET gaan overklokken als je een stabiel systeem wil. Neem Bijv. een ASUS of een MSI mobo zijn erg stabiel. Neem ook goed geheugen van een A merk en niet van die goedkope rotzooi van een onbekend merk. Ga zoals mijn voorgangers ook al zeiden geen onnodige en overbodige software op je pc zetten en ga niet steeds voor de gein zooi downen maakt hem alleen maar instabiel. Defragmenteer je hdd ook regelmatig helpt ook goed om je systeem stabiel te houden. Als je niet echt een fanatieke gamer bent zet er dan win2k op is veel stabieler dan 98 maar neem geen win ME dat is zo'n ontzettende ramp!!!!

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Op zondag 04 november 2001 20:44 schreef Snow_King3000 het volgende:
Neem Bijv. een ASUS of een MSI mobo zijn erg stabiel.
Ik heb zelf Asus (A7V133) en MSI (K7T Pro 2A en K7T Master) gehad, maar die waren lang niet zo stabiel als dit systeem met SiS chipset.
Defragmenteer je hdd ook regelmatig helpt ook goed om je systeem stabiel te houden.
Ik defragmenteer nooit (omdat het niet bij te houden is, ik krijg 20 gb/dag binnen >:) ), maar systeem loopt gewoon superstabiel >:)

A-merk geheugen is zeker wenselijk, ik heb nu ook Kingston erin, tevens heb je levenslange garantie erop 8-)

En natuurlijk en NT-kernel based OS, bij voorkeur 2K of XP :9~

webOS all the way!

• Ronald
  • Laatst online: 12:12
[niet helemaal serieus modus]
Ik heb nog een p1 166@200 waarvan ik durf te stellen dat ie nog nooit een hardware crash heeft gehad in iets van 4 en een half jaar, iets voor jouw ?
[/niet helemaal serieus modus]

Stabieler PC: Kwaliteits voeding die ruim genoeg vermogen kan leveren voor jouw toepassing, stabiel mobo: check anandtech
stabiele videokaart (anandtech heeft dat ook wel) A-merk geheugen op A-merk pcb. (Dane is a merk chips op eigen pcb dacht ik, heel goed, maar niet de top)

Bewezen technologieen gebruiken, niet 'bleeding edge'

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Bart B
  • Laatst online: 06-04 17:55
Mij rest eigenlijk niets anders dan in koor met iedereen hier mee te gaan.

Ik denk echter dat goede drivers het belangrijkste in de schakel is. Een systeem kan uit brakke hardware bestaan, en toch nog een "redelijke" prestatie leveren met goede drivers (niet dat dit een combinatie is die veel voorkomt :) ), andersom (goede hardware met slechte drivers) is echter altijd garantie voor problemen.

Na drivers volg bij mij heeeeeeel dichtbij (niet te meten :) ) het moederbord (meer chipset dan fabrikant) en het geheugen.

Owja, zeer belangrijk, Operating System. Zet er linux op en gegarandeerd dat je nooit problemen hebt (mijn eigen ervaring).

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:42

Wimo.

Shake and Bake!

Hier mijn inbreng :)

Heb sinds gister een nieuwe systeempje bestaande uit een a7v266, 768mb ddr (merk X,paradigit), athlon xp 1600+,2x 40gb maxtor enz enz. Het ding is niet PLAT te krijgen met XP :) Nix geen driver gezever, gewoon xp erop en gaan met die banaan :)

ALLES maar dan ook ALLES loopt perfect 8-)

Verwijderd

Gebruik alleen a merken met geheugen.

MSI zijn de borden zonder gezeik en werken altijd goed...
met tyan heb ik geen ervaring maar van wat ik hoor zijn ze zeer goed.

neem nooit abit!

je hebt nog wel wat andere merken die "goed" zijn,
epox, asus en shuttle ( de nieuwe kt266a dan )

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

fragmentatie van de schijf heeft echt helemaal NIX te maken met een instabiel systeem... :'(

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Scapa Flow
  • Niet online
Alle nieuwste BIOSsen en drivers gebruiken scheelt ook (heel) (veel) in stabiliteit.

Daarom ben ik ook gehecht aan mijn BX moederbord; ik ben bang dat wanneer ik een moederbord met een VIA chipset en een AMD koop dat de boel niet stabiel is.

Ik had Win2k Pro ongeveer drie maand draaien , daarna heb ik m opnieuw geinstalleerd om er te veel software opstond die de boel instabiel maakte (zoals ICQ en andere beta versies van programma's :) ).

• Cyberjunkie
Ja, deze vind ik leuk:
Heb sinds gister een nieuwe systeempje bestaande uit ...

Het ding is niet PLAT te krijgen met XP :) Nix geen driver gezever, gewoon xp erop en gaan met die banaan :)

ALLES maar dan ook ALLES loopt perfect 8-)
Na 24 uur kun je toch wel zeggen dat je het over BEWEZEN stabiliteit hebt toch? :z

Verder een lijstje van aanbevelingen tot nu toe:

- MB: Tyan, Asus, MSI, Supermicro
- OS: Windows 2000 / Linux Tja, linux is erg leuk, maar plaatst mijn computerkennis weer 10 jaar terug in de tijd: ik snap er niks van...
- MEM: A-merk.
- PROCESSOR: Nog niet bekend...

Heeft zo'n duurdere processor (Xeon, Athlon MP) een meerwaarde t.a.v. de stabiliteit?

Verwijderd

Als je het nieuwste van het nieuwste pakt is het ook vaak minder stabiel, omdat de drivers minder goed zijn. Als stabiliteit het enige is wat telt (dus geld en snelheid zijn minder belangrijk). Pak dan een bewezen BX moederbord met veel A-merk geheugen en zet er windows XP op.

Verwijderd

Op zondag 04 november 2001 21:25 schreef Cyberjunkie het volgende:
Heeft zo'n duurdere processor (Xeon, Athlon MP) een meerwaarde t.a.v. de stabiliteit?
Xeon is leuk als je een dikke server nodig hebt voor minimaal 50 man... voor een werkstation heeft het niet zo veel nut.. :)

Verwijderd

Op zondag 04 november 2001 21:34 schreef DRG het volgende:

[..]

Xeon is leuk als je een dikke server nodig hebt voor minimaal 50 man... voor een werkstation heeft het niet zo veel nut.. :)
Tenzij je zelf voor 50 man compjoetert :)
(of }:O )

• Tachyon
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Als je het nieuwste van het nieuwste pakt is het ook vaak minder stabiel, omdat de drivers minder goed zijn.
...en zet er windows XP op.
Je spreekt jezelf tegen! ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

voor een stabiel systeem moet je hebben

a) een orginelen moederbord van intel zelf (bx chip)
b) een intel pen3 cpu
c) a classen geheugen
d) 300 watt a classen voeding
e) bigtower zodat de warmte goed weg kan
f) een hardeschijf die op 5400t loopt (wegens warmte)
d) een goede videokaart zoals matrox of elsa (een merk dus)
e) linux of windows 2000pro

• Cap
  • Niet online

Cap

Op zondag 04 november 2001 21:25 schreef Cyberjunkie het volgende:

Verder een lijstje van aanbevelingen tot nu toe:

- MB: Tyan, Asus, MSI, Supermicro
- OS: Windows 2000 / Linux Tja, linux is erg leuk, maar plaatst mijn computerkennis weer 10 jaar terug in de tijd: ik snap er niks van...
- MEM: A-merk.
- PROCESSOR: Nog niet bekend...

Moederborden: ok, prima merken moederborden hoor, maar als je Asus en MSI gaat noemen, dan kan je ook Gigabyte, Intel en Abit er wel bij zetten.

OS: Windows NT/2000/XP. Inderdaad niet opnieuw gaan leren met Linux en verzeilen in een continue zoektocht naar updates, driver ondersteuning e.d., lijkt mij.

Geheugen: Dat "A-merk" geheugen vind ik wat te ruim genomen. Dit kan je beter vertalen naar een "A-fabrikant-merk"

Processor: kan ook nog een Intel P4 zijn? Hoewel de Athlon ook prima stabiel is met de goede hardware (en voordeliger, en betere performance). De MP levert geen extra stabiliteit op t.o.v. de XP. De huidige processoren van Intel en AMD zijn gegarandeerd stabiel op de kloksnelheid waarvoor ze verkocht worden.

• Cyberjunkie
bestaat er eigenlijk een moederbord met een goed chipset (ik lees ergens: VIA is prut...) en raid controller?
En is netwerk on board stabieler of is apart kaartje beter?

Abit is me afgeraden omdat je daarvoor iets teveel tweaker moet zijn om hem aan de praat te houden :? :? Als ie het doet, doet ie het toch? lijkt me... hebben jullie echt allemaal een moederbord dat er mee uitscheidt wanneer je hem niet genoeg vertroeteld met bios updates en met een handleiding zo dik als een telefoonboek?

Verwijderd

Op zondag 04 november 2001 21:07 schreef ShaDoW het volgende:
Gebruik alleen a merken met geheugen.

met tyan heb ik geen ervaring maar van wat ik hoor zijn ze zeer goed.
Alleen de wat duurdere Tyan borden zijn erg goed zoals de Thunder serie. Ook zeker aan te raden voor een SUPER moederbord:

Supermicro

en bijna alles met serverworks chipset.

• gcb
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

De workstation series van Dell zijn denk ik ook behoorlijk stabiel. Volgens mij heten die dingen precision.

Ik kom tot deze conclusie omdat ik zelf een Dimenstion (zeg maar de desktop serie) heb, en die is in Win2k ook nog nooit vastgelopen, echt nooit. 2 keer (in 2 jaar) een blauw scherm gehad, allebei de keren mijn eigen schuld.

Verwijderd

Op zondag 04 november 2001 18:43 schreef Cyberjunkie het volgende:

Oh ja, ik wil ook raid, want dat gaat zo gaaf snel. Moet ik dan een moederbord met raid controller hebben, of liever mobo + aparte raid kaart (neem aan dat zoiets bestaat...)
Ik heb raid en het is zonde van je geld want het is zo traag als een dikke stront in een koffiefilter. Als je er toch geld aan uit wilt geven ga dan voor sczi 10.000rpm

Verwijderd

Op zondag 04 november 2001 20:44 schreef Snow_King3000 het volgende:
Als je niet echt een fanatieke gamer bent zet er dan win2k op is veel stabieler dan 98 maar neem geen win ME dat is zo'n ontzettende ramp!!!!
<NoStra> Windhoos meelnium heeft er al 4days 13hrs 55mins 14secs opzitten

gewoon Win ME...prima stabiel hoor :)

• Vinnie
  • Niet online
Op maandag 05 november 2001 11:23 schreef Cyberjunkie het volgende:
bestaat er eigenlijk een moederbord met een goed chipset (ik lees ergens: VIA is prut...) en raid controller?
En is netwerk on board stabieler of is apart kaartje beter?

Abit is me afgeraden omdat je daarvoor iets teveel tweaker moet zijn om hem aan de praat te houden :? :? Als ie het doet, doet ie het toch? lijkt me... hebben jullie echt allemaal een moederbord dat er mee uitscheidt wanneer je hem niet genoeg vertroeteld met bios updates en met een handleiding zo dik als een telefoonboek?
Weer eentje die claimt dat VIA prut is.
Lees dit aub dan even door.

HlpDsK had het gepost om het "idee" dat VIA zo slecht zou zijn (gedeeltelijk) uit de wereld te helpen.

[topic=269758]

C:\>_

Verwijderd

Moederbord en geheugen zijn het belangrijkst, en dan vooral dat de drivers van de chips op het moederbord goed zijn geinstalleerd in windows. Verder is het van belang dat je niet te veel vage hardware in je systeem hebt zitten. Die vage hardware heeft namelijk meestal slechte driver support en dat levert weer een minder stabiel systeem op.
Pagina: 1