bSMTP, sendmail, xs4all

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Prutser_IA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06-2021
Hoi,

Ik ben sindskort met linux aan het stoeien gegaan, en ben nu bezig met een mailserver..
Ik heb de how-to die ze vanuit xs4all aanraden doorgelopen, maar toch wilt het niet lukken..

Info:
Mandrake 8.1
Sendmail 8.11

Me adsl modem is getweaked, en aangesloten op de hub. Poort 25 is doorgelust richting de linux pc..

Grootste probleem is dat hij geen mail ontvangt en dus alles op de xs4all server laat staan

Prutser

42

Verwijderd

Misschien stomme vraag, maar heb je bij xs4all bsmtp wel aan laten zetten??? Als je dat niet doet, en alleen een hostname aanvraagt voor je IP komt de mail dacht ik gewoon in je mailbox bij xs4all terecht. (Dat komt ie zowieso eerst, maar als bsmtp aanstaat word de mail @jouwhost.xs4all.nl via smtp doorgestuurd)

• Prutser_IA
Ja, bSMTP is aangevraagd en aangezet..

42

Verwijderd

dat hele bSTMP is toch gewoon dat er in de zonefile 2 MX records komen te staan met verschillende levels waarbij het laagste level naar je eigen IP wijst? dus standaard gaat alle mail naar je IP, behalve als je offline bent dan bewaard de secondary mailserver het???

• Prutser_IA
Ja, dat is ongeveer het verhaal achter bSMP
Maar op een of andere manier, krijg ik dus niet me email binnen via me eigen server..

42

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 09:48
Op zondag 04 november 2001 17:13 schreef Prutser het volgende:
Ja, dat is ongeveer het verhaal achter bSMP
Maar op een of andere manier, krijg ik dus niet me email binnen via me eigen server..
Ok. En hoe kunnen we je nou helpen zo? >:)
Logfiles? Configfile?

Oftewel, give us some more info :P

BTW, bSMTP + XS4ALL + sendmail draait hier soepel.

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-08 11:08
Op zondag 04 november 2001 17:02 schreef fkooman het volgende:
dat hele bSTMP is toch gewoon dat er in de zonefile 2 MX records komen te staan met verschillende levels waarbij het laagste level naar je eigen IP wijst? dus standaard gaat alle mail naar je IP, behalve als je offline bent dan bewaard de secondary mailserver het???
Als je offline bent, en de mail wordt opgeslagen op de secondary mailserver, en je gaat daarna weer online? Kan sendmail het dan direct ophalen?

• Prutser_IA
Ik ben alweer iets verder...
Zodra ik naar mijn smtp telnet (zowel localhost als van een andere pc buiten netwerk) en daar via "mail from" en "rcpt to" een bericht opstelt komt deze aan..

Ontvangen wilt nog niet echt lukken.. tenzij ik het via localhost verstuur..

Daarbij komt zodra ik vanuit een andere pc een mailtje verstuurd met als smtp de server dan krijg ik een rcpt error terug.. en kan ik hem niet verzenden..

42

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Ik ben alweer iets verder...
Zodra ik naar mijn smtp telnet (zowel localhost als van een andere pc buiten netwerk) en daar via "mail from" en "rcpt to" een bericht opstelt komt deze aan..

Ontvangen wilt nog niet echt lukken.. tenzij ik het via localhost verstuur..

Daarbij komt zodra ik vanuit een andere pc een mailtje verstuurd met als smtp de server dan krijg ik een rcpt error terug.. en kan ik hem niet verzenden..
Sendmail niet verteld wat je domeinen zijn, de juiste IP's niet opengezet voor relayen, kort samengevat : De sendmail FAQ niet gelezen.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Ik weet niet hoe Xs4all hier mee om gaat, maar met sommige providers moet je het etrn commando mee sturen om de mail te retrieven.

je kan het testen met:
code:
1
2
3
telnet mail.xs4all.nl
helo domainnaam
etrn domeinnaam

op dat moment krijgt de mail server van xs4all het commando om alle mail voor dat domein te versturen naar de mail server uit eht MX record met de hoogste prioriteit. En dat is dan jouw mail server.
Dan krijg je dus alle mail naar je toe geduwd, echter al sendmail niet weet dat het "inbound" is, dus bedoeld voor intern, dan zal hij het standaard niet accepteren.
Dus zal je sendmail even moeten configureren.

Suc6
CJ

• Prutser_IA
Naar mijn idee staat er bij mij alles goed ingesteld.

Dit is een nslookup van het domain, zegt het jullie wat??
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Non-authoritative answer:
scoutlink.xs4all.nl     preference = 100, mail exchanger = mx4.xs4all.nl
scoutlink.xs4all.nl     preference = 10, mail exchanger = scoutlink.xs4all.nl
scoutlink.xs4all.nl     preference = 100, mail exchanger = mx1.xs4all.nl
scoutlink.xs4all.nl     preference = 100, mail exchanger = mx2.xs4all.nl
scoutlink.xs4all.nl     preference = 100, mail exchanger = mx3.xs4all.nl

Authoritative answers can be found from:
xs4all.nl    nameserver = ns.xs4all.nl
xs4all.nl    nameserver = ns2.xs4all.nl
xs4all.nl    nameserver = ns.ripe.net
mx4.xs4all.nl   internet address = 194.109.6.54
mx1.xs4all.nl   internet address = 194.109.6.50
mx2.xs4all.nl   internet address = 194.109.6.49
mx3.xs4all.nl   internet address = 194.109.6.48
ns.xs4all.nl    internet address = 194.109.6.66
ns2.xs4all.nl   internet address = 194.109.9.99
ns.ripe.net     IPv6 address = ::ffff:193.0.0.193
ns.ripe.net     internet address = 193.0.0.193

42

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 08:17 schreef CyberJ het volgende:
Ik weet niet hoe Xs4all hier mee om gaat, maar met sommige providers moet je het etrn commando mee sturen om de mail te retrieven.

je kan het testen met:
code:
1
2
3
telnet mail.xs4all.nl
helo domainnaam
etrn domeinnaam

op dat moment krijgt de mail server van xs4all het commando om alle mail voor dat domein te versturen naar de mail server uit eht MX record met de hoogste prioriteit. En dat is dan jouw mail server.
Dan krijg je dus alle mail naar je toe geduwd, echter al sendmail niet weet dat het "inbound" is, dus bedoeld voor intern, dan zal hij het standaard niet accepteren.
Dus zal je sendmail even moeten configureren.

Suc6
CJ
Volgens mij is dat etrn commando helemaal niet nodig en stuurt de secondary mailserver automatisch zijn mail door op het moment dat de primary mailserver online komt...tenminste, zo heb ik dat ervaren toen onze mailserver down was...

In de header van een mailtje...

Received: from secmail.secondarymail.nl (x.x.x.x [x.x.x.x]) by bla.bla.nl with SMTP (Microsoft Exchange Internet Mail Service Version 5.5.2653.13)
id WKAA8A2G; Mon, 5 Nov 2001 15:47:36 +0100

exchange was weer eens gaar >:)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Dat doet hij aleen als je daadwerkelijk inbelt met de provider die je mail batched.

Daar weten ze dat op het moment dat je aanmeldt..

Bovendien verwachten sommige providers wel degelijk het ETRN commando..en als je machine het niet genereert/stuurt dan kan je lang wachten op je mail..

ff gezocht op xs4all
Als u voor de inkomende e-mail moet kiezen voor IMAP/POP3/SMTP/ESMTP, kies dan voor ESMTP. U vult nergens de inkomende mailserver pop.xs4all.nl in; u gebruikt immers geen POP3 protocol om de e-mail op te halen. Stuur geen 'ETRN' of 'TURN'-commando aan de mailserver van XS4ALL. Dit commando probeert de mailserver opdracht te geven de e-mail te sturen. Dit commando werkt niet bij XS4ALL. Onze mailserver 'ziet' wanneer u inlogt. Een commando als 'ETRN' is zodoende onnodig.
Dus dat is niet het probleem..nou ja, het was te probereren..
gr
CJ

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Nou, even kijken of ik een mede-scout dan maar kan helpen :)

Ten eerste zou ik ten alle tijden qmail (1.03) gebruiken. Dit is niet alleen het veiligste pakket, maar ook het meeste makkelijkste om mee te werken.

Ik doe de afgelopen maand niets anders als klanten migregen naar xs4all/adsl/bsmtp dus ik ga eventjes uit van mijn eigen ervaringen hiermee (ik heb nog niemand horen klagen dus dat zal wel goed zitten :)).

Goed, sendmail dan maar.

Xs4all heeft alles goed staan. Jouw server staat op MX 10, terwijl de xs4all-servers op MX 100 staan. Ben jij online, dan gaat mail direct naar jou, ben je niet online, dan gaat mail naar de smtp van xs4all die het later (wanneer je online bent) doorstuurd.

( Kan jij zelf voor je domeinen waarvoor je bsmtp hebt aangevraagt, mailtjes versturen via je eigen server?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#telnet scoutlink.xs4all.nl 25

Hello world
mail from: blaat@microsoft.com
rcpt to: postmaster@scoutlink.net   (ik weet niet of het dit domein is)
data
subject: blaat
.

* Lukt dit, dan is jouw server in ieder geval goed. Zo niet, dan moet je zorgen dat sendmail die domeinen wel doorlaat (en de rest natuurlijk niet).

* Bel xs4all en vraag of ze daadwerkelijk bsmtp voor die bepaalde domeinen hebben aangezet.
Test hetzelfde als hierboven, maar dan via mx1.xs4all.nl en *NIET* naar postmaster@scoutlink.net (maar bijvoorbeeld ziek-zwak-en-misselijk-konijntje@scoutlink.net).

* Ga dan na of xs4all jou probeert te bereiken (tcpdumps op poort 25).

* Vraag nog eens keer aan xs4all of ze bsmtp hebben aanstaan. De tweede keer willen ze er misschien achterkomen dat ze toch nog een foutje hebben gemaakt (weet ik uit ervaring :'()

* Dan heb je nu, je eigen server, xs4all servers, je doorgang van xs4all naar jou getest.. en blijft er weinig over.

* Ga direct naar de gevangenis, ga niet door start, u ontvangt geen bsmtp.

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• Prutser_IA
Iedereen bedankt voor hun reacties..
Opeens werkte het, of het nu ligt omdat ik de juiste instellingen had of door een etrn command richting xs4all
zullen we nooit weten :P

Normaal is het commantaar, windows hé.. maar gaat hier niet echt op..

42

Pagina: 1