Hoe prik ik dáár geheugen op?

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
Ik heb nog een oude siemens nixdorf staan, 386 SX/ 16 MHz. Ik zie geen enkele mogelijkheid om daar geheugen op te prikken omdat beide kaarten (het zijn twee kaarten die alles besturen) geen geheugenbanks hebben. (Maar ja, wat wil je met een kaart met ST-506 als HDD-interface.

Bestaan er ook ISA kaartjes waar je extra geheugen (30-pins) op kan prikken. Of moet het op een andere manier?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Why bother?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Er bestaan inderdaad ISA-kaarten waarop je geheugen zet. Soms is dat 30-pins SIMM-geheugen, soms SIPP (volg je me nog), maar vaak ook nog ordinaire chippies !

Verkrijgbaar : beurzen/2e hands winkels
Kosten : paar piek

Die borden zijn er met 2 functies, meestal wel beide functies op hetzelfde bord :
- om geheugen aan te vullen tot 640 kByte;
- om geheugen uit te breiden tot meer dan 640 kByte.
Bij die laatste moet je dan kiezen of je EMS (Extended Memory Specification) of XMS (Expanded MS) gebruikt, je hebt er in ieder geval dan een aparte driver voor nodig. Aangezien deze kaarten dus uit het dinosauriers-tijdperk stammen beperkt dit je ook in je OS-keuze, Win 3.11 is wel het meest geavanceerde wat daarop wil draaien (maar dat lijkt toch wel de grens gezien de proc).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 14:50

BaRF

bijna kerst

het beste dat je kunt doen is om twee maanden te wachten. En dan, op 31 december, gewoon opblazen.

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Tux
  • Laatst online: 21-08 06:33

Tux

Opblazen :?

Niet door je proc te oververhitten neem ik aan, 16Mhz hoe warm wordt dat idle? 10 C ofzo >:)

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
Is deze computer nog bruikbaar als freesco router? Anders weet ik er zelf ook geen raad meer mee. Ik kan DOS draaien en een DOS-based menu, maar that's it. Ik krijg zelfs win 3.11 er niet op omdat ik 0 MB geheugen heb. 640 KB base mem., maar meer niet

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op zondag 04 november 2001 10:31 schreef paus_j_p2 het volgende:
Opblazen :?

Niet door je proc te oververhitten neem ik aan, 16Mhz hoe warm wordt dat idle? 10 C ofzo >:)
Als je in een koelkast zit ja. :z

Krankzinnige muziek vind je hier.

• LauPro
  • Laatst online: 21-08 18:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik vind alles best maar voor hooguit een paar tientjes heb je een 468 staan, dus waarom al die moeite?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op zondag 04 november 2001 11:11 schreef laupro het volgende:
Ik vind alles best maar voor hooguit een paar tientjes heb je een 468 staan, dus waarom al die moeite?
Ouwe pentium systemen worden zelfs al zowat gratis weggegeven.
Dan heb je dat ISA geklooi teminste niet meer.
Prak&play heerst.

• Badger
  • Laatst online: 01-09-2025
Wat moet ik me bij dat moederboard voorstellen? Heb je een plaatje?
Het klinkt iig erg oud.

<off-topic>
darn wat voor mobos zijn geschik voor een P166Mhz (socket 7)?
Liefst eentje waar je SDRAM op kan prikken.
<off-topic>

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Pff, een driezessentachtiger, naar het grote vierkante grijze stalen archief (prullenbak), kun je niets meer mee (behalve geld aan verspillen)

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-08 08:08

Zak

Op zondag 04 november 2001 10:59 schreef Japie_17 het volgende:
Is deze computer nog bruikbaar als freesco router? Anders weet ik er zelf ook geen raad meer mee. Ik kan DOS draaien en een DOS-based menu, maar that's it. Ik krijg zelfs win 3.11 er niet op omdat ik 0 MB geheugen heb. 640 KB base mem., maar meer niet
voor freesco heb je 6 mb ram nodig

• GenetiX
  • Laatst online: 21-08 20:22
Pff.. schrijf maar af hoor...

Verwijderd

moved HA >> PMG

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Geen idee, maar 1 MB van dat geheugen is nog duurder dan 128 Mb DDR, dus waar maak je je druk over ?

Freelance tweaker

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op zondag 18 november 2001 19:08 schreef D-Devil het volgende:
Geen idee, maar 1 MB van dat geheugen is nog duurder dan 128 Mb DDR, dus waar maak je je druk over ?
nouja ik heb er hier nog wel een stuk of 20 van 1mb liggen in een stoffig hoekkie
Pagina: 1