laptopscherm aansturen via seriele poort!

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Topicstarter
Ik heb hier nog een oude laptop liggen, dus heb ik hier eens rondgekeken of je het scherm kunt aansluiten op bv extra PCI CGA kaart. Dat blijkt dus praktisch niet te doen. Maar toen zat ik te denken, is het niet mogelijk om toch dat scherm te kunnen gebruiken, door het schermfeitelijk door de videokaart van de laptop aan te laten sturen, en alleen de laptop te vertellen wat ie er dan op moet zetten? Bijvoorbeeld via de seriele poort, heeft niet zoveel bandbreedte denk ik, dus dat wordt vooral tekst doorsturen lijkt me, maar toch, lijkt me bestwel gaaf om dat ding te gebruiken als scherm voor bijvoorbeeld de playlist van winamp, of om temperaturen ed op te zetten.

Je zou dan dus dit idee krijgen: [seriele poort desktop pc] --> [seriele poort laptop] --> scherm laptop.

Ik neem aan dat dit mogelijk is (?) mits je software hebt die de dingen goed vertaalt van/naar seriele poort, ik zou zelf echt niet weten hoe dat zou moeten, maar weet iemand of dit moeilijk/makkelijk zal zijn? Is het anders niet te doen met een telnet verbinding ofzo?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
*** Kick ***

:P

Verwijderd

Ik wil het ook maar dan alleen het scherm aansluiten, ik heb een kapotte Dell laptop.
Daar van wil ik het schermpje aan sluiten op mijn pc,wie weet hoe zoiets moet.

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Ik weet dus dat het heel erg moeilijk is om zo'n scherm alleen aan te sluiten op je videokaart:

probleem 1 is dat het heel erg moeilijk is om de pin-in van je scherm te achterhalen, daar zal Dell heel moeilijk over gaan doen. probleem 2 is dat zelfs als je dat weet het erg moeilijk is, je moet een of andere matrix aansturen, daar heb je nog een hoop problemen mee. Probleem 3 is dat een VGA signaal analoog is, en zo'n scherm heeft een sterke voorkeur voor digitaal. (anders doet ie helemaal nix)

Kortom: praktisch onmogelijk, iig om wat kosten betreft nog onder een gewone TFT uit te komen. Er zijn kaarten voor die met sommige laptopschermen werken, maar die zijn volgens mij al 1000+ guldens. Daar heb je dus niet zoveel aan.

• lolo_konijn
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-08 20:06

lolo_konijn

huppel de huppel

wat dacht je van een programmatje zoals Remote Administrator?

MSI K8N Neo, A64 3000+, 1024 400, 20 GB maxtor, 160 GB hitachi, radeon 9800, dvd brander, tv kaart, geluidskaart

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Wel cool, gewoon heel je laptopscherm strippen en dan er gewoon bv. zo'n metalen matrix ding omheen hangen!! Voor winamp..etc... vet handig!

edit:

zoiets

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 10:32

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Tuurlijk is zoiets wel te doen, ik heb zelf een laptop waarmee ik dan gewoon gemaximaliseerd telnet doe naar mijn linux bak.
op die manier kan ik daarop allerlei statjes over mijn linux bak laten zien ;)

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 12:05 schreef lolo_konijn het volgende:
wat dacht je van een programmatje zoals Remote Administrator?
Ja, gebruik ik nu ook, maar ik zou graag een programma willen dat niet 50% CPU cycles kost. Bovendien wil ik ook de mogelijkheid hebben om een ander scherm dan wat op m'n desktop staat op de TFT te zetten...

Verwijderd

Dacht eerder hier aan.
[image]www.bp6.com/lcd/images/P%207180001.jpg[/image]

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Op maandag 05 november 2001 16:44 schreef LIKKIELIK het volgende:
Dacht eerder hier aan.
Afbeeldingslocatie: http://www.bp6.com/lcd/images/P%207180001.jpg

LOL, een poulitrekker als lcd-scherm-voet!

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 20:06 schreef BYM het volgende:

[..]

[afbeelding]

LOL, een poulitrekker als lcd-scherm-voet!
Ja, maar dit is dus gewoon een gemodde TFT monitor, geen laptopscherm. Ik ken deze foto, niet ooit op t.net voorbij gekomen?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:50

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op maandag 05 november 2001 20:29 schreef joostb het volgende:

[..]

Ja, maar dit is dus gewoon een gemodde TFT monitor, geen laptopscherm. Ik ken deze foto, niet ooit op t.net voorbij gekomen?
Jah :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Wel ziek een monitor van toen de tijd 2000 piek modden. Dan moet je wel heel goed weten wat je doed. Of gewoon geld hebben.

• Access
  • Laatst online: 06-08 19:54
Hier ben ik ook wel geinteresseerd in!

Wat je zou kunnen doen is:

1) Server side programma schrijven voor je laptop dat communiceert via de com-poort, en de output op het scherm zet (je zou bv. linux op de laptop kunnen draaien)

2) Client side programma op je windows bak, denk hierbij aan een stand-alone applicatie, of wat natuurlijk ook mogelijk is, is een winamp plugin (DUH).

Idee ?

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 21:31 schreef Access het volgende:
Hier ben ik ook wel geinteresseerd in!

Wat je zou kunnen doen is:

1) Server side programma schrijven voor je laptop dat communiceert via de com-poort, en de output op het scherm zet (je zou bv. linux op de laptop kunnen draaien)

2) Client side programma op je windows bak, denk hierbij aan een stand-alone applicatie, of wat natuurlijk ook mogelijk is, is een winamp plugin (DUH).

Idee ?
Hardstikke goed idee, zoiets bedoelde ik idd. Een heel groot probleem: ik kan niet programmeren. Zou er niemand zijn die al zoiets gedaan heeft dan? En een winamp plugin is leuk, maar misschien is het handiger om een meer algemeen programma te schrijven, is het bijvoorbeeld mogelijk om een programma te schrijven dat bepaalt wat er op dat laptopscherm komt, dat je bijvoorbeeld een applicatie kunt kiezen, of zaken als temps ed natuurlijk.

• Access
Wat je volgens mij moet maken aan de server side kant (laptop dus) is een soort van eigen 'api' waarbij je je eigen functies/commando's gebruikt om je beeldscherm aan te sturen.

Wat je ook kan doen is bv, een matrix maken van 80*40 karakters, en daar gewoon in schrijven met je client side programma, en dat het programma op de server eens in de zoveel milliseconden het hele beeld update (dus de matrix op het scherm zetten).

Zelf kan ik wel programmeren in C++ (voor linux en windows), alleen heb ik dus geen flauw idee hoe ik de compoort aan kan sturen. Hiermee bedoel ik dus iets versturen op de client, en iets ontvangen op de server. Misschien dat iemand een aardig linkje naar dit soort info heeft ,of zelf de kennis heeft, het moet alleen wel een beetje makkelijk te lezen/begrijpen zijn anders begin ik er niet aan.

pfiew, dat was een aardige lap tekst....

• smokalot

smokalot

titel onder

Topicstarter
Wat je ook kan doen is bv, een matrix maken van 80*40 karakters, en daar gewoon in schrijven met je client side programma, en dat het programma op de server eens in de zoveel milliseconden het hele beeld update (dus de matrix op het scherm zetten).
Juist, zoiets had ik in gedachten. Ik ben dus echt een leek mbt programmeren, wat zijn de mogelijkheden van C++ ? kun je bijvoorbeeld de winamp/musicmatch playlist "afvangen" en op het scherm laten zetten?
pfiew, dat was een aardige lap tekst....
kan me vergissen hoor, maar dat C++ programmaatje zal toch wel ff iets groter worden dan dit neem ik aan? :P

• Access
Als het goed is kan je zelf plugins maken voor winamp (die worden du geladen door winamp), dan moet het ook mogelijk zijn om de playlist uit te lezen en er verder iets mee te doen (over compoort sturen dus :P ).

Zelf heb ik ook geen ervaring met het scrijven voor plugins voor winamp, maar er is wel documentatie over te vinden op de winamp homepage.

En ja, de source code van dit proggie zal wel aardig groot worden :) .
Pagina: 1