laptop + desktop verbinden dmv. lan in bestaandLAN

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ok, het volgende: ik heb op mn kamer mn eigen desktop PC staan, die in een netwerk zit en via het netwerk ook op internet is aangesloten. Nu heb ik een laptop dr bij en die wil ik ook graag op mn LAN aansluiten. Maar aangezien ik niet zo'n zin heb om nóg een 15meter kabel vanaf de hub naar mn kamer te trekken (of kan ik mn bestaande kabel splitten? zal wel niet) heb ik het plan om in mn desktop pc een 2de netwerkkaart te plaatsen en die te verbinden met mn laptop.
Op deze manier kan ik dus bestanden overtanken etc. tussen mn desktop en laptop. Waar ik alleen nog niet helemaal zeker van ben is of ik op deze manier ook de andere pc's in mn netwerk op de laptop kan zien en of ik ook kan internetten op de laptop. Het lijkt mij in theorie wel kunnen (zelfde gateway en werkgroep instellen als op andere pc's in mn LAN) maar ik vraag het toch maar even.. kan iemand bevestigen dat ik het idd goed heb heb dat het dus zal werken? (mijn desktop moet uiteraard wel aanstaan ;) )

thnx :)

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Extra hubje of beter switch zetten boven bij je pc. Dat lijkt mij de beste oplossing.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Palomar
  • Niet online
Op zaterdag 03 november 2001 23:47 schreef tomsworld het volgende:
Extra hubje of beter switch zetten boven bij je pc. Dat lijkt mij de beste oplossing.
ja ok, maar een hub+kabels is wel weer wat duurder dan een netwerkkaart. De manier die ik zelf bedacht had lijkt me het simpelst/goedkoopst. Het lijkt mij dat het gewoon zal werken.. maar ik heb het nog nooit geprobeerd dus ik vroeg me af of iemand iemand het kon bevestigen dat deze manier zal werken.

Wat ik zou willen is dus als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rickh/zooi/netwerk.gif

waarbij het dus de bedoeling is dat de laptop ook de andere PC's via het netwerk kan benaderen en gewoon kan internetten

• Palomar
  • Niet online
iemand?

ik weet dat ik op deze manier wel bestanden van laptop <-> desktop kan overtanken.. ik ben er alleen nog niet zeker van of ik de andere pc's in mn netwerk ook kan zien.. weet iemand dit? (als ik zelfde werkgroep gebruik gaat het dan automatiscg goed :? )

En als ik op de laptop wil internetten, kan ik dan het IPadres van de server instellen als gateway? OF moet ik op mn eigen desktop een apart inet-share progje draaien?

plz help.. ik weet wel redelijk wat af van netwerken maar ik weet niet zeker of dit gaat werken..

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
In een UTP kabel zitten 8 aders... Een PC gebruikt er 4...

conclusie:

Snij vlakbij je PC (en je hub) de huls van je netwerkkabel open en knijp aan de niet gebruikte aders (4,5,7 en 8) op de connectors een stekkertje en verleng die daarna met zo'n verlengblokje naar je flaptop.

Verwijderd

Op zondag 04 november 2001 12:40 schreef Steven_NL het volgende:
In een UTP kabel zitten 8 aders... Een PC gebruikt er 4...

conclusie:

Snij vlakbij je PC (en je hub) de huls van je netwerkkabel open en knijp aan de niet gebruikte aders (4,5,7 en 8) op de connectors een stekkertje en verleng die daarna met zo'n verlengblokje naar je flaptop.
Als je storing op je netwerk wilt hebben is dit natuurlijk wel slim, maar om zeker van je zaak te zijn dat je geen storing krijgt niet doen!!! Gewoon een hubje kopen of een crosscable. Maar volgens mij kan het gewoon hoor. Crosscable tussen je computer en laptop en dan Internet Share aanzetten op je computer... en dan internetten maar!!! :Z Zo heel moeilijk was dat niet of wel?? :?

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 21:53

Jrz

––––––––––––

koop zo'n dingetje bij de 06 computer gedoe waarmee je 2 kabels over 1tje kan doen
rete handig

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Verwijderd

Op zondag 04 november 2001 13:57 schreef Jrz het volgende:
koop zo'n dingetje bij de 06 computer gedoe waarmee je 2 kabels over 1tje kan doen
rete handig
06 computer gedoe??? link, please!!!

• Palomar
  • Niet online
nou ok, ik koop morgen wel een extra nic en crosskabel en zie wel of het werkt.. al betwijfel ik nog of ik ook bestanden kan sharen met mn andere pc's.. maarja das niet zo'n ontzettend probleem..

wat ik net ook nog bedacht is een USB netwerk. Dus een usb kabel tussen deze twee pc's, die fungeert als netwerkkaart. Ik heb wel es gelezen over zoiets, maar ik kan er niks over vinden. Weet iemand of zo'n kabel ook bestaat? (zal dan wel duur zijn..)

Verwijderd

Wat je wil dat kan inderdaad. Je zal dan alleen wel een routering moeten maken.

Dit houdt in:

Een nieuwe ip range voor de laptop en de 2de NIC in je desktop PC.
Op je desktop PC een route naar je laptop instellen met het route add programma.

Dan kan je van je laptop naar de andere pc's.

Andersom kan ook maar dan moet je op alle pc's ook nog een extra route aanmaken of de gateway anders instellen, maar dan kom je hw in de knoop met je internetverbinding.

Succes!

PS Voor de routering heb ik andere topics al compleet uitgelegd.

• Palomar
  • Niet online
Op maandag 05 november 2001 08:37 schreef Akko het volgende:
Wat je wil dat kan inderdaad. Je zal dan alleen wel een routering moeten maken.
ok bedankt voor de uitleg :) Als ik het dus goed begrijp werkt het niet zo simpel als ik gedacht had.

En als ik nou een hub voor mijn laptop en desktop zet (zoals iemand anders al aangaf), gaat het dan wel allemaal werken zoals ik in gedachten had? (dus shares benaderen en internetten, zonder verder extra software of extra instellingen)

ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rickh/zooi/netwerk2.gif

of moet de kabel tussen de hubs dan een crosskabel zijn?? (er loopt nu normale kabel van hub naar mijn pc)

Verwijderd

tussen 2 hubs moet een crosskabel zijn. Je heb van die converters die maken van een normale een cross en van een cross een normale. Heb geen idee waar je die kan halen.

Verwijderd

;

• Palomar
  • Niet online
Op maandag 05 november 2001 11:40 schreef nantasquad het volgende:
tussen 2 hubs moet een crosskabel zijn. Je heb van die converters die maken van een normale een cross en van een cross een normale. Heb geen idee waar je die kan halen.
hmz.. nou ja.. ik koop wel een extra nic en een kabel en red me dr wel mee :P Als ik maar bestanden kan delen tussen laptop en desktop en kan internetten op de laptop.. en dat zou beide wel gewoon mogelijk moeten zijn met die oplossing..

Verwijderd

Op maandag 05 november 2001 11:40 schreef nantasquad het volgende:
tussen 2 hubs moet een crosskabel zijn.
Echt niet! Er zijn hubs met een zg uplink-poort, meestal gedeeld met 1 vd andere poorten. In zo'n uplink-poort zijn gewoon de draadjes net als bij een cross-link verwisseld.

Je kunt op die manier ook met een cross-link een pc aan een hub/switch hangen.
Dit heb ik een keer gedaan toen ik even geen straight-utp-kabeltje kon vonden, maar wel een cross-linkje :)

• Palomar
  • Niet online
en als ik dan zo'n hub met uplink koop.. kan ik die dan aansluiten op die andere hub (die geen uplink heeft)?

• Palomar
  • Niet online
ok ik heb nu een extra nic gekocht en deze verbonen met mn laptop.. na heel wat geklooi werkt het een beetje, dwz. de laptop ziet mn andere PC (maar niet zichzelf) en ik kan bestanden kopieren, pingen etc..

ik heb ip adressen 10.0.0.1 en 10.0.0.2 gebruikt (andere nic van desktop is 192.168.0.2) en de werkgroep is op beide pc's @home.
Maar hoe kan ik vanaf mn desktop de laptop wél zien?

• Palomar
  • Niet online
was vergeten filesharing aan te zetten, daarom zag ik vanaf mn desktop de laptop niet |:( werkt nu wel goed :)

Ik wil alleen nog vanaf de laptop mn andere PC's kunnen zien (zie mn plaatje iets eerder in dit topic). Dit moet met add route.. maar hoe precies? (seacrh werkt niet :( )

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Op maandag 05 november 2001 11:36 schreef rick_h het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rickh/zooi/netwerk2.gif
of moet de kabel tussen de hubs dan een crosskabel zijn?? (er loopt nu normale kabel van hub naar mijn pc)
dit heb ik ook gedaan. als het ff kan zou ik als ik jou was straight gebruiken. ik heb cross gebruikt omdat die er al lach nu ben is dus beide uplink poorten kwijt :(

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Als ik je goed begrijp ga je toch voor de eerste oplossing met 2 nic in je dekstop pc's.

In dit topic vindt je alles:
[topic=182398/1/25]

Onderin de uitleg die daar ook in is geplaatst!

Oke, ik zal het proberen uit te leggen.
Client 1 geef je
ipadres 192.168.1.1
subnetmask 255.255.255.0
default gateway: 192.168.1.2
Client 2 geef je
ipaders: 192.168.2.1
subnetmask: 255.255.255.0
default gateway: 192.168.2.2

"server"
kaart die verbonden is met client1
ip adres: 192.168.1.2
kaart die verbonden is met client2
ip adres: 192.168.2.2
subnetmaks: 255.255.255.0

Dan op de server het volgende commando's geven:
Route Add -p 192.168.1.0 mask 255.255.255.0 192.168.1.2
Route Add -p 192.168.2.0 mask 255.255.255.0 192.168.2.2

Deze twee gegevens zijn dan ingevoerd in de route tabel en nu weet de server waar hij de pc's kan vinden. Om het helememaal compleet te maken plaats je in de lmhost files (in de windows dir, afhankelijk van winversie direct of een subdir) en vul deze aan met het volgende
pcnaam ipadres (in bovenstaand gedeelte dus)
Op server PC:
client1 192.168.1.1
client2 192.168.2.1
Op Client1:
Servernaam 192.168.1.2
client2 192.168.2.1
Op client2:
Servernaam 192.168.2.2
client1 192.168.1.1

• Palomar
  • Niet online
ik kom er nog niet helemaal uit hoe ik met route add een routering aanmaak. Zo heb ik nu de TCP/IP settings van mn pc's:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rickh/zooi/netwerk3.gif

[edit] subnetmask is voor 192.xxx 255.255.255.0 en voor 10.xxx 255.0.0.0

misschien is het zo wat duidelijker en kan iemand me vertellen wat ik precies moet intypen op mn laptop om bijv. pc 192.168.0.1 te zien.

alvast bedankt

• Hutspot
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-08 09:24
Is allemaal wel lekker omslachtig zo.....
De oplossing met het splitsen van de netwerkkabel is wel de beste, goedkoopsten, snelste manier.
Als het storing zou geven zou dat ook zo zijn als er 2 of meer netwerkkabels door een goot lopen.
Ik heb 't zelf een keer geprobeerd en je merkt er helemaal niks van.....

• Palomar
  • Niet online
Op woensdag 07 november 2001 19:35 schreef Hutspot het volgende:
Is allemaal wel lekker omslachtig zo.....
De oplossing met het splitsen van de netwerkkabel is wel de beste, goedkoopsten, snelste manier.
Als het storing zou geven zou dat ook zo zijn als er 2 of meer netwerkkabels door een goot lopen.
Ik heb 't zelf een keer geprobeerd en je merkt er helemaal niks van.....
ja ok, maar ik ga niet in mn kabels snijden.. en ik heb het nu zo gedaan. Het werkt allemaal goed, behalve dan dat ik de shares op mn andere pc's niet kan zien.. dat is niet zo'n gigantisch probleem maar als het kan zou ik het wel graag willen.

Verwijderd

Beetje inspanning had wel gemogen. Maar ik offer me maar op:

Laptop:
ipadres 10.0.0.2
subnetmask 255.0.0.0
default gateway: 10.0.0.2

Desktop met 2 kaarten
kaart die verbonden is met huidige netwerk
ip adres: 192.168.0.2
kaart die verbonden is met laptop
ip adres: 10.0.0.1
subnetmaks: 255.0.0.0
Bij beide GEEN defaultgateway

Dan op de desktop met 2 nics de volgende commando's geven:
Route Add -p 192.168.0.0 mask 255.255.255.0 192.168.0.2
Route Add -p 10.0.0.0 mask 255.0.0.0 10.0.0.1

Je moet alleen ff kijken hoe het gaat werken met je internet, anders moet je nog een extra route add aanmaken in de trant van

Route Add -p *.*.*.* mask *.*.*.* 192.168.0.1

Succes
Pagina: 1