Verbruik voeding en het nut van stand-by

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik heb de kast van m'n voeding eens bekeken en daar staat het volgende bij de ingang:
200-240V in ~1.5 A
Hij kan 100W leveren samengesteld uit diverse voltages.

Nu ik dit zo zie ga ik twijfelen aan of mijn voeding uberhaupt minder stroom vreet als ik mijn systeem stand-by zet.

Wie weet dit?

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Daar staat alleen het max. leverbare Ampèrage.

Als je in standby staat zijn er minder verbruikers ingeschakeld en loopt er dus een kleinere stroom. De spanning blijft wel gelijk maar het vermogen (product van spanning U en stroom I) neemt dus ook af. Gevolg: de voeding verbruikt minder energie.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Maar in- en uitgang zijn toch gescheiden?
In=230V AC
Uit=5, 12, 7, 3.3, etc. V DC

Dus daar zit iets tussen. Kon me zo voorstellen dat de voeding constant best veel stroom eet terwijl het uitgaande vermogen maar half benut wordt.

• PBloem
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Bij normaal gebruik wordt de 220/2230V wissel spanning
gelijk gericht naar +300V gelijkspanning
dan wordt die spanning geschakeld door een stuk elektronica
(vandaar de naam schakelende voeding)
(daarom hoor je soms een voeding piepen)
die geschakelde spanningmet hoge frequentie gaat door een kleine transformator en daarna weer gelijkgericht naar de diverse spanningen.(daarom is de voeding veel kleiner dan een normale voeding)
in die voeding zit dus 300V gelijkspanning hiermee kan je
met een klein beetje elektronica een lage spanningen en een kleine stroom maken waarmee je zorgt dat de voeding op standby kan staan en dus ook je mobo.

volgens mij moet dit zo werken.
weet iemand het beter,laat het weten

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Is hierin nog verschil tussen een AT en een ATX voeding?

Ben er het meest nieuwsgierig bij naar een AT voeding eigenlijk, omdat die in een compu zit die hier het hele jaar aan gaat staan...

• PBloem
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
in principe zijn de voedingen gelijk alleen zal je de speciale functies niet op alle voedingen zien (wordt wel steed meer)

ik weet alleen niet precies hoeveel een voeding gebruikt als hij op standby staat
Het zal denk ik per merk en type verschillen, net als bij tv's en andere apparatuur.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik weet niet over het nut van standby en hd's uitschakelen: wanneer zijn de meeste hd crashes: juist: tijden het opspinnen... lijkt me beetje onnuttig standby enzo

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Je kunt je misschien wel afvragen of een paar keer per dag opspinnen slechter is voor zo'n ding dan een heel jaar continu draaien, niet?

Verwijderd

Op zaterdag 03 november 2001 23:29 schreef VROEM! het volgende:
Je kunt je misschien wel afvragen of een paar keer per dag opspinnen slechter is voor zo'n ding dan een heel jaar continu draaien, niet?
Daar kan ik heel makkelijk een antwoord op geven: ja.
Het op- en downspinnen van een schijf gaat nou eenmaal met meer slijtage van de mechanica gepaard, dan wanneer hij in idle stand staat te draaien.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:37

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zal jullie proberen uit de brand te helpen en ik heb ooit is gelezen dat een gemiddelde computer in stand-bye 30 watt verbruikt (met een 200 w voeding), naar mijn mening is dat nog teveel want het enige dat stroom hoeft te hebben is 1 chipje die ervoor zorgt dat de voeding 'weer' aanspringt bij een druk op de toets of knop of wat dan ook.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1