Toon posts:

[FreeBSD] HD pio mode?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg de volgende foutmelding bij het booten van FreeBSD 4.4...
Weet iemand a) wat hier aan de hand is? b) wat ik hier aan kan doen? :)

dmesg geeft dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
ad1: 16479MB <Maxtor 91728D8> [33483/16/63] at ata0-slave UDMA33
acd0: CDROM <CD-ROM 40X/AKU> at ata1-slave using PIO4
Mounting root from ufs:/dev/ad1s1a
ad1: WRITE command timeout tag=0 serv=0 - resetting
ata0: resetting devices .. done
ad1: trying fallback to PIO mode

alvast bedankt een frusty :? bsdfreak :-)

Verwijderd

AH!...dat heb ik ook gehad..en je server zal dus niet van die lange uptimes halen.. mijn oplossing was linux er _WEER_ op.. maar nu voor jou... je kan het regelen met sysctl dan kun je de hd modes "sette" moet je maar ff op deja.com (groups.google.com) kijken. staat er wel bij

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat zijn helaas geen oplossingen alleen dingen om het probleem te omzeilen. Als ik dat toepas draait me HD in pio mode en dat is dus uiteraard trager dan UDMA66 support

• Vaagharses
Wat voor Hardware heb je ???

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Kun je eens de patch in http://www.freebsd.org/cgi/query-pr.cgi?pr=21893 vergelijken met wat je hebt in /usr/src/sys/dev/ata/ata-dma.c? (event. eerst sources cvsuppen)

Als die patch nog niet in de sources zit verwerkt, kun je het zelf even doen en even nieuwe kernel compilen. Als het goed is ben je dan klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Vaagharses: zoals ik al zei op irc #t.net

Jetway 530BF SiS 5591 Chipset
Maxtor 17.2gb 5400rpm U33/66

en wat onzin wat geen invloed kan hebben op het probleem :)

greetz, Breez-r

• Vaagharses
Post het probleem anders ff op de mailinglist van de NFLUG... en als ze het daar niet weten > mail de maintainer van de ATA driver :) sos@freebsd.org zo te zien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een pr (problem report) gemailed aangezien dit probleem vaker is opgetreden in diverse kernel van BSD, waarschijnlijk gaat het om een klein foutje zoals bij de andere maar ik hoorde ook verhalen over de sis chipset dat die "brak" kon zijn, dus dat er goede examplaren van zijn en slechte, maar dit lijkt me pure onzin aangezien al chipjes onder een stamp zijn gemaakt door SiS.

Bedankt iig,

Breez

• Vaagharses
Je kan kijken naar de productie datum van de chip ;) Het kan zijn dat je er eentje hebt met een bugje. Toch lijkt het me wel sterk en er moet vast een workaround voor zijn. Meestal zit de verbetering in verschillende releases meer in bijvoorbeeld power-consumption en verbeteren productieproces.

Als Linux het wel goed doet, zou je heel diehard kunnen zijn en de Driver van linux kunnen porten naar fBSD :)

Je kan ook tijdelijk geforceerd in PIO mode 4 draaien of welke het moge zijn :). Wat me steeds meer opvalt is dat problemen van Free/OpenBSD op dit soort gebieden vooral aan de hardware ligt dan aan het OS. BSD vereist eenmaal een stabiel HW platform maar dan draait het ook als een trein.

Verwijderd

Topicstarter
Niet om oude topics te boven te halen. Gewoon om het feit voor de mensen die ook met deze problemen zaten. Had het ondertussen met wat gepruts en kernel hacking zelf opgelost. Maar nu kan je ook ff cvs en in de pr van freebsd de patch vinden voor dit probleem is een algemeen sis probleem. Bij deze dus opgelost

• Vaagharses
Dit is inderdaad een hot item in FreeBSD > in dit topic staat inderdaad waardevolle info voor mensen die aan het klooien zijn met die PIO mode...

enne linux erop is GEEN oplossen >:)

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

De ATA code is daarnaast nogal fscked up in de -stable tree als ik het goed heb.

Dus, lieve kijkbuiskindertjes: altijd -release draaien op productie-dozen.
:)
Pagina: 1