[rh7.2] configuratie

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Het is gelukt: RedHat 7.2 draait nu goed naast Win98 en Win2k! Geluid werkt, monitor werkt, internet werkt, keyboard, etc...

Er zijn alleen nog een aantal dingen waar ik niet uitkom.

Muis? Werkt grotendeels wel, maar de mouse wheel wil niet echt lekker werken. Op deze vond ik informatie om de scroll wheel aan de praat te krijgen. Braaf opgevolgd, maar het wil nog niet automatisch werken. In /usr/local/bin staat imwheel, zoals staat uigelegd. Als ik dat proggy run, dan werkt het wel. Maar 't is natuurlijk de bedoeling dat het automatisch werkt. Hoe?

Wat nog meer? Ja, hoe kill ik een process wat blijft hangen in de Gnome desktop?

Is er een Internet Explorer voor Linux? Op www.microsoft.com/download staat IE4 voor Unix, maar die is niet te downloaden.

RPM's! Ik heb de JED RPM's gedownload, zodat ik fatsoenlijk kan programmeren onder Linux. Dus RPM's geinstalleerd en volgens de doc zou het daarna moeten werken. Leuk, maar WAAR is JED gebleven?! Ik kan 'm nergens meer vinden... Waar blijft een programma in het algemeen na installatie van de RPM's en JED in het bijzonder?

En is er naast JED (ik heb 'm dus nog niet in actie gezien) nog een andere goede programmers editor met syntax hightlighting voor dingen als php, html, mysql, etc...?

Thanks.

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 03 november 2001 18:03 schreef Explore het volgende:
Maar 't is natuurlijk de bedoeling dat het automatisch werkt. Hoe?
Pff, als je die howto opvolgt, hoort het het gewoon te doen in zowat ieder programma wat je opstart.. Geeft X nog een foutmelding in /var/log/XFree86.0.log ??
Wat nog meer? Ja, hoe kill ik een process wat blijft hangen in de Gnome desktop?
draai xterm, Eterm, Gnome-terminal o.i.d., en tik xkill in
Is er een Internet Explorer voor Linux? Op www.microsoft.com/download staat IE4 voor Unix, maar die is niet te downloaden.
Gelukkig niet :-)
Onder Linux kun je Mozilla (Of een afgeleide daarvan), netscape 4, of Opera gebruiken... Naja, er zijn er nog wel een paar, maar dit zijn de meest voorkomende..
RPM's! Leuk, maar WAAR is JED gebleven?! Ik kan 'm nergens meer vinden... Waar blijft een programma in het algemeen na installatie van de RPM's en JED in het bijzonder?
gewoon jed intikken op een prompt (In XWindows), doet niets ?

Meestal worden programma's geinstalleerd in /usr/bin of /usr/X11/bin o.i.d.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 03 november 2001 18:03 schreef Explore het volgende:

RPM's! Ik heb de JED RPM's gedownload, zodat ik fatsoenlijk kan programmeren onder Linux. Dus RPM's geinstalleerd en volgens de doc zou het daarna moeten werken. Leuk, maar WAAR is JED gebleven?! Ik kan 'm nergens meer vinden... Waar blijft een programma in het algemeen na installatie van de RPM's en JED in het bijzonder?
IE werkt alleen onder Unix, niet onder Linux.
code:
1
2
updatedb
locate jed

Zo zoek ik altijd programma's op nadat ik ze geinstalleerd heb.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
moto-moi:
Pff, als je die howto opvolgt, hoort het het gewoon te doen in zowat ieder programma wat je opstart.. Geeft X nog een foutmelding in /var/log/XFree86.0.log ??
IK heb de howto opgevold en gecheckt en nog een keer gecheckt. Alles staat goed, maar het ding werkt niet. M'n mousewheel werkt niet. |:( Tenzij ik dus imwheel expliciet zelf opstart. Ik heb zo'n Logitech model M-S48a mousehweel met een zwart logo. Heb daar wel eens wat over gelezen... Maar zou moeten werken...
draai xterm, Eterm, Gnome-terminal o.i.d., en tik xkill in
Het probleem was het vinden van de pid. PS geeft die niet van apps die in gnome draaien. Maar ik zag dat ik die apps vanuit de tasklist ook kan killen.
Gelukkig niet :-)
Onder Linux kun je Mozilla (Of een afgeleide daarvan), netscape 4, of Opera gebruiken... Naja, er zijn er nog wel een paar, maar dit zijn de meest voorkomende..
Ik ben totaal geen Microsoft fan, maar Internet Explorer is gewoon de beste browser, dwz: werkt het fijnst. Het is gewoon een goed programma, wie het ook gemaakt heeft. Ik doe daar verder niet moeilijk over. Maar ik zal geen OS afschrijven omdat die toevallig geen IE ondersteund (of omdat M$ Linux als een kankergezwel ziet en dus niks voor Linux maakt :))
gewoon jed intikken op een prompt (In XWindows), doet niets ?

Meestal worden programma's geinstalleerd in /usr/bin of /usr/X11/bin o.i.d.
Nee, werkt niet. Jed is ook niet terug te vinden. Staat nergens. Waarschijnlijk is er iets fout gegaan tijdens de install van de RMP's. Hoe moet dit dan wel?
banaan-X:
IE werkt alleen onder Unix, niet onder Linux.
Toch jammer.
code:
1
2
updatedb
locate jed

Zo zoek ik altijd programma's op nadat ik ze geinstalleerd heb.
Effe getest, maar vind geen JED, afgezien van de RPM's die nu op m'n systeem staan.

Nog wat vragen:

Bij het booten zie ik het volgende voorbij komen:
code:
1
Starting automount: No Mountpoint Defined

Nu wordt m'n / fs braaf gemount, bij mijn weten (alles werkt verder wel), maar is dit een normale melding?

En ook nog: het starten van Sendmail duurt maarliefst 2 minuten. De eerste paar boots ging het gewoon snel. Waarom duurt dat zo lang en wat kan ik er aan doen?

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ehm, zijn 't stomme vragen die zo makkelijk zijn of juist te moeilijk? Dat laatste kan ik me niet voorstellen. :)

Verwijderd

om te kijken wat voor bestanden een RPM heeft geinstalleerd en te kijken of een RPM is geinstalleerd type je het volgende:

rpm -qa|grep jed

Daarmee zoek je je hele rpm database af en grept op het programma dat je zoekt...

rpm -ql <package naam>

En dan de package naam zoals je hem van rpm -qa terug krijgt. (dus zonder de .i386.rpm).

Dan krijg je een lijst van programma's die door deze RPM zijn geinstalleerd...

Verwijderd

sendmail duurt zo lang omdat ie je hostname niet kan vinden => update je /etc/hosts file voor die PC.

automount is een tool waarmee je eventuele NFS shares automatisch kunt laten mounten.
Is dus een normale melding, je hebt geen shares aanstaan.
Lees daarvoor maar een keer een doc over autofs en automount (errug interessant).

Voor je muis draai je gewoon setup op de prompt (als root) en kiest als muis:
Logitec Mouseman+/Firstmouse+ (PS/2)
en kiest nog voor 3 button emulatie...
Kep dezelfde muis, werkt perfect hier...

Voor het zoeken naar een PID:
ps -eax|grep <applicatie>

Volgens mij is nu alles beantwoord ???

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Thanks phez. :) Uit het meeste ben ik wel gekomen. 'k Heb Jed gezien, maar weer gauw weggestopt... Die tijd hebben we gehad! Ik zat toch aan wat meer grafisch te denken...
phez:
sendmail duurt zo lang omdat ie je hostname niet kan vinden => update je /etc/hosts file voor die PC.
Oke, maar wat moet er dan in staan? Momenteel ziet het er zo uit:
code:
1
2
127.0.0.1        webdev localhost
192.168.0.20        webdev
automount is een tool waarmee je eventuele NFS shares automatisch kunt laten mounten.
Is dus een normale melding, je hebt geen shares aanstaan.
Lees daarvoor maar een keer een doc over autofs en automount (errug interessant).
automount wordt niet herkend. Maar ik zal de man-pages er tzt. eens op naslaan.
Volgens mij is nu alles beantwoord ???
Ja, muis had ik inmiddels aan de praat gekregen. Ik was telkens ingelogd als root. Inloggen als user ipv. root wil wel werken...

• Niek
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Het IS mogelijk om IE onder Linux te draaien, dat gaat als volgt :P ;)

Kijk of de SUN-server draait (negen van de tien keer is dat niet het geval ;) ): ping sparc10basf.bbs1.biz-worms.de

Toevoegen aan je display: xhost + sparc10basf.bbs1.biz-worms.de

Inloggen met username "gast" en passwd "bgt678": telnet sparc10basf.bbs1.biz-worms.de

Dan IE starten: /usr/local/microsoft/bin/iexplorer&

Tadaa... Microsoft Internet Explorer in Linux :)

P.S. dit verhaaltje heb ik van http://bbs1.biz-worms.de/rz/ie.phtml

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

je sendmail heeft een fully qualified domainname nodig.
Dus maak er dan webdev.domain.com van...

Ik dacht dat dat moest helpen :)

automount wordt wel herkent, maar heeft niets te sharen, je zou het ook uit kunnen zeten als je het niet gebruikt (net als je pcmcia).

start "ntsysv" en kies de dingen die aan- en uit moeten staan volgens jou...

Verwijderd

Muis? Werkt grotendeels wel, maar de mouse wheel wil niet echt lekker werken. Op deze vond ik informatie om de scroll wheel aan de praat te krijgen. Braaf opgevolgd, maar het wil nog niet automatisch werken. In /usr/local/bin staat imwheel, zoals staat uigelegd. Als ik dat proggy run, dan werkt het wel. Maar 't is natuurlijk de bedoeling dat het automatisch werkt. Hoe?
Muizen zijn een ramp in Linux. De gewone linker- en rechtermuisknop doen het eigenlijk altijd, de middelse (scrollwielknop) meestal, het muiswiel zelden en iets als een duimknop bijna nooit. Mijn vorige muis was een Microsoft Wheel Mouse, en alleen de linker- en rechterknop deed het. Geen muiswiel, geen middelste muisknop. Van mijn huidige muis, de Logitech Mouseman Dual Optical doet alles het behalve de duimknop. Godzijdank werkt scrollen nu wel :)

Maar: hoe moet je het aan de praat krijgen? Als bij jou alles het in principe doet, kun je dit als Section "InputDevice" gebruiken (of een aan jouw situatie aangepaste versie)
code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "InputDevice"
      Identifier   "Mouse0"
      Driver     "mouse"
      Option     "Protocol" "ImPS/2"
      Option     "Device" "/dev/input/mice"
      Option     "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Dit is voor een USB Muis en DevFS, dus je zul wel wat moeten tweaken. De meeste applicaties ondersteunen een scrollwieltje wel; je hebt dat imwheel echt niet nodig (ik kan gewoon scrollen in XMMS, Mozilla, alle GTK+ apps en *Terms).

Je kunt eventueel imwheel aan je ~/.xinitrc of ~/.xsession toevoegen (de eerste als je X vanaf de shell start, de tweede als je grafisch moet inloggen).
Het probleem was het vinden van de pid. PS geeft die niet van apps die in gnome draaien. Maar ik zag dat ik die apps vanuit de tasklist ook kan killen.
ps aux |grep <prognaam>

of

pidof <prognaam>

of, als je tegelijk wil killen

killall <prognaam>

of

kill `ps -C <prognaam -o pid=`
Thanks phez. :) Uit het meeste ben ik wel gekomen. 'k Heb Jed gezien, maar weer gauw weggestopt... Die tijd hebben we gehad! Ik zat toch aan wat meer grafisch te denken...
Glimmer? http://glimmer.sourceforge.net/
[..]Dan IE starten: /usr/local/microsoft/bin/iexplorer&[..]
Voordat dit werkt moet je nog wel wat meer tweaken :) Je moet de DISPLAY variabele in je telnet shell waarschijnlijk aanpassen naar j.e.i.p:0.0 oid, je moet een gat in je firewall maken (die heb je toch wel?) voor TCP poort 4000 en je moet een megasnelle verbinding hebben want het X protocol eet nogal wat bandbreedte. Veel suc6 :Y)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
The_Surfer:
Het IS mogelijk om IE onder Linux te draaien, dat gaat als volgt :P ;) *knip*
Hm... Unknown host. Lijkt me ook niet DE methode, maaruh, heb je het zelf al voor elkaar gekregen?
phez:
je sendmail heeft een fully qualified domainname nodig.
Dus maak er dan webdev.domain.com van...
Ik had al ergens zo'n vaag vermoeden. Ik had al localhost.localdomain toegevoegd en toen werkte het weer normaal. Wel maf ergens trouwens.
Ik dacht dat dat moest helpen :)
Yup, it does. Thanks again.
start "ntsysv" en kies de dingen die aan- en uit moeten staan volgens jou...
Aha... Zo'n lijstje heb ik vaker gezien. Is dat alleen op te starten met ntsysv? Hoe dan ook, mysqld moest ook aan, dus dat is fijn. Wat de rest allemaal betekent weet ik allemaal nog niet, maar daar zijn man-pages voor.

Volgens mij zijn de meeste dingen nu wel zo'n beetje in orde... Alleen nog een fatsoenlijke editor a-la UltraEdit. En wellicht nog een browser a-la Internet Explorer. De Browsers die ik tot nu toe geprobeerd hebben, hebben allemaal render-bugs. Zelfs Mozilla. Maargoed, we zoeken verder...

Effe laatste toevoeging lezen. :)

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op dinsdag 06 november 2001 20:50 schreef Explore het volgende:

[..]

Hm... Unknown host. Lijkt me ook niet DE methode, maaruh, heb je het zelf al voor elkaar gekregen?

[..]
Ghehe ;) ik zit hier met een ISDN-lijntje, dus dat gaat niet lukken... Was ook meer als een geintje bedoeld.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ja, zag er leuk uit. Gedownload... poging tot installeren... error! |:(

Melding: (damn, hoe copieer ik tekst uit m'n term? ctrl-c? ctrl-ins? alt-c? werkt allemaal niet).
code:
1
Checking for GnomePrint libraries >= 0.25... configure: error: Did not find GnomePrint installed.

Whereis zegt toch braaf dat Gnome-Print aanwezig is in /usr/share/gnome-print. Versie 0.29. Dussuh... I'm stuck again. 't Is toch allemaal wel een gedoe! Maar ik hou vol! Mits er iemand is die me kan uitleggen wat er nou weer aan de hand is...

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

hoe copieer ik tekst uit m'n term? ctrl-c? ctrl-ins? alt-c? werkt allemaal niet
Kopieeren doe je door het stuk te selecteren met de muis en plakken met de middelste knop (als je die niet hebt link en rechts tegelijkertijd).

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 21:39 schreef The_Surfer het volgende:
Kopieeren doe je door het stuk te selecteren met de muis en plakken met de middelste knop (als je die niet hebt link en rechts tegelijkertijd).
Ohja... Maar dat is copieren IN de term. Nu nog UIT de term, dus van term naar bv. deze textarea of een editor ofzo...

Iemand nog een oplossing voor m'n Gnome-Print probleempje tijdens te installatie van Glimmer?

Verwijderd

Op dinsdag 06 november 2001 21:46 schreef Explore het volgende:

[..]

Ohja... Maar dat is copieren IN de term. Nu nog UIT de term, dus van term naar bv. deze textarea of een editor ofzo...
Tijdens het selecteren van de tekst je shift-knop ingedrukt houden (copy) en shift-middelstemuisknop (paste).

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Op dinsdag 06 november 2001 21:56 schreef Sprits het volgende:
Tijdens het selecteren van de tekst je shift-knop ingedrukt houden (copy) en shift-middelstemuisknop (paste).
Thanks, dat werkt!

Ik heb inmiddels Gnome-Print 0.31 geinstalleerd. Maar de Glimmer configure werkt nog steeds niet. Kapt nog steeds af met dezelfde melding (copy-paste):
code:
1
2
3
4
...
checking for xgettext... /usr/bin/xgettext
checking for catalogs to be installed...  ja sv es zh_TW
checking for GnomePrint libraries >= 0.25... configure: error: Did not find GnomePrint installed

In /usr/share/Gnome-Print staat nog steeds hetvolgende:
code:
1
2
drwxr-xr-x    3 root     root      4096 Nov  2 21:20 0.29
drwxr-xr-x    2 root     root      4096 Nov  2 21:20 fonts

Beetje misleidend. Maar hoe dan ook... Wat is er nou aan de hand? Hoe krijg je dat kreng aan de praat?

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Na veel omzwervingen op het net en een tijdje wachten hier ben ik neto tot 0,0 info gekomen. Valt wel tegen. Het zal wel weer wat stoms zijn wat ik over het hoofd zie. Maaruh... Als er nou gewoon iemand is die me verteld wat dat is, dan snap ik dat ook weer en kan ik weer verder. :)

Verwijderd

soortgelijke browser als ie is konqueror

http://www.konqueror.org/konq-browser.html

Verwijderd

Configure van dat spul werkt van geen kant op mijn bak. Maar er zijn dus ook RH-7.2 packages te krijgen op ftp://ftp.falsehope.com/pub/glimmer/

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Op donderdag 08 november 2001 00:43 schreef janjanjansen het volgende:
Configure van dat spul werkt van geen kant op mijn bak. Maar er zijn dus ook RH-7.2 packages te krijgen op ftp://ftp.falsehope.com/pub/glimmer/
Oh die ja. Dat is versie 1.0.1. De laatste sourcecode release is 1.0.19 ofzo. Maar die is nergens als rpm te vinden. Nja, ik zal die rpm eens proberen dan. Thanks.

• LightYears
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

lees de INSTALL file er eens op na, waarschijnlijk kan je een optie --with-gnome-print (of wat zocht je ook alweer) met een locatie toevoegen, een andere optie is die map waar de dep. in staat in je path zetten. Soms werkt dit oowk niet, en dan denk ik bv aan XMMS (rpm heeft geen xmms-config, die gebruikt wordt om xmms op te sapeuren) in zo'n geval is het wel es handig de tarball te installeren ipv de rpm

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

checking for GnomePrint libraries >= 0.25... configure: error: Did not find GnomePrint installed[/code]
In /usr/share/Gnome-Print staat nog steeds hetvolgende:
code:
1
2
drwxr-xr-x    3 root     root      4096 Nov  2 21:20 0.29
drwxr-xr-x    2 root     root      4096 Nov  2 21:20 fonts

Beetje misleidend. Maar hoe dan ook... Wat is er nou aan de hand? Hoe krijg je dat kreng aan de praat?
Configure wil -devel packages zien. De zaken die jij geinstalleerd hebt zijn runtime packages, niet voor compiles.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Grappig... Jullie hadden allemaal gelijk. Ik heb Glimmer-1.0.1 geinstalleerd vanuit de RPM. Werkte probleemloss in 1x.

Gnome-Print-Devel gedownload en ./configure van Glimmer-1.1.9 gedraaid en kwam nu voorbij de Gnome-Print foutmelding.

Maar... (ja, die is er altijd): toen kwam Gnome-vfs (ik had 'm al zien staan in de code, dus het was geen verrassing). Zelfde foutmelding, dus dit keer had ik 'm door... dacht ik! gnome-vfs en gnome-vfs-devel gedownload, geinstalleerd, ging allemaal prima. ./configure van Glimmer-1.1.9 weer draaien. Nog steeds foutmelding bij Gnome-vfs! Argh! Wat nou weer?! :? |:(

Pagina: 1