scanner en printer delen op linux server

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een HP scanjet 5p scanner. Die is nu aangesloten op een windows98 pc met een printer(hp 550c). Nu zou ik graag willen dat ik de Hp scanjet 5p scanner aansluit op de server en dat ik via het netwerk op windowsclients kan scannen/kopieren en afdrukken..
Weet iemand of dit mogelijk is??? Van de printer weet ik het wel maar of de SCSI scanner ook kan???

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:12

Leon

Rise Of The Robots

Met SANE kan je geloof ik een sane server en dan op andere linux bakken een sane client draaien :?
Maar dat werkt dus niet onder windows... :? :)

Eeuwige n00b

Verwijderd

Jawel, van Xsane is ook een win-xsane versie.
Heb je wel de gtk libs voor nodig, van www.gimp.org/win32 volgens mij.

Kijk eens of je scanner ondersteund wordt.
Oudere HP scanners zijn vaak goed ondersteund.
De HP scanners van de afgelopen 2 jaren zijn nogal afwijkende types, waarmee je geluk of pech kunt hebben.

Sane kun je vinden op www.mostang.com/sane en heeft de saned daemon ingebouwd. Wel moet je hem zelf even in inetd of xinetd opzetten.

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Xsane dat klinkt alsof het voor X is? ik zoek iets voor console,omdat op de server geeen X geinstalleerd wordt... kan iemand ff duidelijkheid scheppen??

Maar waar ik mijn topic over begon, kan dus wel als ik dit zo hoor??

En kan ik dan op mijn windowsclients gewoon bv in adobe photoshop aquire immage doen? of is er daar geen driver voro dat ik in elk proggel kan scannen, netzoals het is als de scanner direct op de pc is aangesloten?

En is de kwaliteit van het gescande/geprinte nadelig ten opzichte van als je het via windows zou doen ?

Verwijderd

Op zaterdag 03 november 2001 23:08 schreef MarcelP het volgende:
Sane kun je vinden op www.mostang.com/sane en heeft de saned daemon ingebouwd. Wel moet je hem zelf even in inetd of xinetd opzetten.
en een quote van die site:
If you're familiar with TWAIN, you may wonder why there is a need for SANE. Simply put, TWAIN does not separate the user-interface from the driver of a device. This, unfortunately, makes it difficult, if not impossible, to provide network transparent access to image acquisition devices (which is useful if you have a LAN full of machines, but scanners connected to only one or two machines; it's obviously also useful for remote-controlled cameras and such). It also means that any particular TWAIN driver is pretty much married to a particular GUI API (be it Win32 or the Mac API). In contrast, SANE cleanly separates device controls from their representation in a user-interface. As a result, SANE has no difficulty supporting command-line driven interfaces or network-transparent scanning. For these reasons, it is unlikely that there will ever be a SANE backend that can talk to a TWAIN driver. The converse is no problem though: it would be pretty straight forward to access SANE devices through a TWAIN source. In summary, if TWAIN had been just a little better designed, there would have been no reason for SANE to exist, but things being the way they are, TWAIN simply isn't SANE.

Dus eerst lezen dan pas piepen >:)

Verwijderd

Inderdaad, Sane is geen Twain.
Je windows programma gebruikt de Twain driver die met je scanner meekomt. Deze draait eigenlijk op de echt scannerdriver, en elk programma kan in principe gebruik maken van de Twain interface.
Nadeel van Twain is dat het alleen voor Mac en Windows bestaat.
Sane draait juist weer op alles, behalve Windows en Mac (MacOsX waarschijnlijk wel).

Er zijn plannen om Twain ook naar Sane te brengen (sane 2.0), zodat het bovenop Sane draait, maar zover is het nog niet.
Ook zou het handig zijn wanneer Twain gebruik zou kunnen maken van Sane/Saned, maar ik zou niet weten of daar plannen voor bestaan.

Sane is een set van backends (drivers) en frontends.
Xsane (voor X) is een frontend, net als Win-Xsane (voor Windows).
Sane kan ook over het netwerk draaien, via de Saned daemon. Deze heeft geen X nodig.

Wanneer je scanner ondersteund wordt kun je erop rekenen dat de scans goed van kwaliteit zijn. In mijn ervaring (een Microtek en een Epson scanner) zelfs stukken beter van kwaliteit. Van HP scanners kun je dit ook verwachten.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:12

Leon

Rise Of The Robots

op de server (die dan dus hopelijk linux draaid :?) moet je een sane backend aan de gang krijgen.. (heeft dus als het goed is geen X nodig.. :))
dan kun je op de windows clients winsane gebruiken (als het werkt :() of de twain-to-sane-bridge. maar bedenk wel dat het allemaal experimenteel is.. ;( (komt hopelijk wel gouw veranderring in.. :))

Ik ga denk ik zelf ook eens experimenteren zodra ik een betere server heb.. :( (nou een p120 met 515MB HD en 48MB EDO RAM :( en dus geen usb.. ;() heb het onder linux al aan de gang om met een USB scanner te scannen (HP5200C :))
dus dan zou ik in principe alleen maar een frontend en het netwerkgedeelte aan de gang moeten krijgen.. :)

edit:
stom stom stom |:(
zie ik nou pas.. :P
Xsane is er ook voor windows dat lijkt me een beter alternatief.. :)

Eeuwige n00b

Pagina: 1