Toon posts:

Ik alweer met weer een probleem :(

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Yep heb weer een Linux probleem...

Mijn geluid werkt ineens niet meer
Tijdens installeren deed ie het gewoon, echter nadat ik de pc had uitgezet doet ie het niet meer.

Ik hoor ook geen opstart geluid meer, maar bij de hardware staat de geluidskaart wel bij.
Gebruik: Mandrake8 en een sblive

Is dit een setting of een probleem en waar/hoe op te lossen?

Verwijderd

Volumes veranderen met een mixer proggie?

Verwijderd

Topicstarter
Nope, die staan allemaal goed.

Het vreemde is dat als ik een cd afspeel er wel geluid is, echter het geluid van Linux zelf niet.
Dus geen icq sounds, of opstart geluid enz enz
Ook niet van websites waar ik weet dat er geluid bij zit.

Verwijderd

Hmmm. Staan sound en emu10k1 erbij als je lsmod doet? En post anders ook effe je modules.conf.

Verwijderd

Topicstarter
Uhhh ben nog maar een leek...

Waar kan ik dat vinden?

Verwijderd

Op zaterdag 03 november 2001 15:45 schreef YoudontKnow het volgende:
Echter nadat ik de pc had uitgezet doet ie het niet meer.

Ik hoor ook geen opstart geluid meer, maar bij de hardware staat de geluidskaart wel bij.
Gebruik: Mandrake8 en een sblive

Is dit een setting of een probleem en waar/hoe op te lossen?
Misschien moet je de PC weer eens aanzetten... |:(

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op zaterdag 03 november 2001 16:52 schreef Iceman6024 het volgende:

[..]

Techposts nodig om in de HK te komen? |:(

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

HK? nooit van gehoord

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 03 november 2001 16:52 schreef Iceman6024 het volgende:

[..]

Leuk, maar dat helpt niet....

Ik had alleen geluid bij de eerste boot, sinds mijn restart geen geluid meer...

Ben nergens aan geweest of verzet.
Heb configuratie scherm gevonden en daarin staat ook de soundcard vermeld. doe je config dan gaat ie een 8bits geluidje afspelen, maar dat hoor ik niet eens.
Na een tijdje krijg je de vraag of je het geluid gehoort hebt, klik je nee kom je weer terug in het scherm om je geluidskaart te kiezen. Mja kies je weer de SBlive gaat het hele verhaal weer van voren af aan.

Maar waar kun je controleren wat de irq's zijn enz...

Ohja gebruik Mandrake 8 met KDE en nu Gnome interface en een SBlive geluidskaart.

Verwijderd

HK = HuisKamer

en daar krijg je pas na een x aantal posts toegang toe of een bepaalde tijd geregistreerd zijn (3 maanden ofzo).

ps. ik heb geen techposts nodig ik zit al in HK.

Verwijderd

Op zaterdag 03 november 2001 17:05 schreef YoudontKnow het volgende:

[..]

[...]Ben nergens aan geweest of verzet.
Heb configuratie scherm gevonden en daarin staat ook de soundcard vermeld. doe je config dan gaat ie een 8bits geluidje afspelen, maar dat hoor ik niet eens.
Na een tijdje krijg je de vraag of je het geluid gehoort hebt, klik je nee kom je weer terug in het scherm om je geluidskaart te kiezen. Mja kies je weer de SBlive gaat het hele verhaal weer van voren af aan.

Maar waar kun je controleren wat de irq's zijn enz...

Ohja gebruik Mandrake 8 met KDE en nu Gnome interface en een SBlive geluidskaart.
- Heb je echt de geluidsniveaus lopen aanpassen met een mixer prog zoals kmix (of aumix in de console)?
- modules.conf kun je vinden in /etc
- irq info krijg je (hopelijk) met 'dmesg | grep "emu10k1"'

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
modprobe emu10k1

grote kans dat het dan weer werkt

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 03 november 2001 17:39 schreef slierp het volgende:

[..]

- Heb je echt de geluidsniveaus lopen aanpassen met een mixer prog zoals kmix (of aumix in de console)?
- modules.conf kun je vinden in /etc
- irq info krijg je (hopelijk) met 'dmesg | grep "emu10k1"'
Nee heb echt niet gespeeld met mixer settings, heb ze pas gezocht toen ik GEEN heluid meer had.
Moet eerlijk toegeven dat ik een complete LINUX leek ben echter heen computer leek. Mijn werk is repareren van die dingen maarja dan met windows erop.....

Maar terug naar mijn probleem:

Dit is die modules.conf file:
pre-install pcmcia_core CARDMGR_OPTS=-f /etc/rc.d/init.d/pcmcia start
alias usb-interface usb-ohci
alias sound-slot-0 emu10k1
alias scsi_hostadapter ide-scsi
alias eth0 8139too
alias eth1 3c59x

Hoop dat je nu meer info hebt.

Ohja dan schrijven jullie moet je een commando doen...
Maar WAAR moet ik dit doen??? Ben net 2 dagen bezig met Linux dus niet TE moeilijk svp.....

Dan heb ik gelijk nog een 2de vraag/probleem

Als Linux boot hoor ik van die geruchten dat Linux snel boot, echter mijn ervaring is net anders om, voordat linux draait ben ik een paar minuten verder. Bij de netwerk kaarten blijft Linux dus lang hangen.
Nu zie ik in die file hierboven dat ie ook 8139too kent, dat is mijn realtek kaartje, echter deze is NIET ingebruik, deze wordt alleen op LAN parties gebruikt. Normaal gebruik ik alleen de 3c59x voor chello.
Kan het zijn dat ie hier lang op "hangt" zoja kan ik deze uit zetten en hoe?

Verwijderd

En mocht je gebruik maken van de ALSA drivers dan kun je proberen om
code:
1
2
/sbin/modprobe snd-card-emu10k1
alsamixer

Verwijderd

Op zaterdag 03 november 2001 18:35 schreef YoudontKnow het volgende:

[..]

Ohja dan schrijven jullie moet je een commando doen...
Maar WAAR moet ik dit doen??? Ben net 2 dagen bezig met Linux dus niet TE moeilijk svp.....

[..]
Oh. Complete n00b! :)

Linksonder in je scherm heb je zo'n icoon met zo'n schelp. Als je daar op klikt krijg je een 'shell' - lijkt op DOS - en daar kun je commando's in tikken. Als ik jou was zou even wat linux schrijfsels voor beginners lezen - bijv. op linuxnewbie.org.

Je modules.conf is wel OK. Dat netwerken weet ik te weinig van :'(

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 03 november 2001 18:41 schreef janjanjansen het volgende:
En mocht je gebruik maken van de ALSA drivers dan kun je proberen om
code:
1
2
/sbin/modprobe snd-card-emu10k1
alsamixer
Geen idee welke drivers, die zaten al standaard in Linux, heb zelf niks hoeven te installen.

Maare wat is nu de oplossing om mijn geluid WEER werkend te krijgen?

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
Op zaterdag 03 november 2001 23:19 schreef YoudontKnow het volgende:

[..]

Geen idee welke drivers, die zaten al standaard in Linux, heb zelf niks hoeven te installen.

Maare wat is nu de oplossing om mijn geluid WEER werkend te krijgen?
al modprobe emu10k1 gedaan :?

Verwijderd

Hoe je dat in Mandrake instelt weet ik niet precies. Zo te zien gebruikt Mandrake inderdaad alsa drivers en heet de module voor je soundcard snd-card-emu10k1. Dus de door mij voorgestelde code zou inderdaad moeten werken.

• PCR
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Youdontknow, heb jij niet zon heel groot dik boek gekregen bij mandrake 8 waar dat in staat? De uitleg over modprobe, commando's, etc. etc. ?
Ja, ik ken mandrake verder niet dus ik weet niet wat je er allemaal bij krijgt....

Codedivision | Freedom Internet

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-02 12:54
Probeer eens sndconfig in te typen. Moch dat niet werken download het dan hier (wel natuurlijk ff instaleren (voor als je noob bent, instaleer met rpm -ivh bestand.rpm)) en dan kan je je geluidskaart instellen :)

• mozinator
  • Laatst online: 31-12-2020
Op zondag 04 november 2001 00:14 schreef RooT het volgende:
Probeer eens sndconfig in te typen. Moch dat niet werken download het dan hier (wel natuurlijk ff instaleren (voor als je noob bent, instaleer met rpm -ivh bestand.rpm)) en dan kan je je geluidskaart instellen :)
offtopic:
Hoe kom jij aan dat supervette usericon ?

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-02 12:54
Op zondag 04 november 2001 00:28 schreef laafke het volgende:

[..]

offtopic:
Hoe kom jij aan dat supervette usericon ?
zeg, willen we niet offtopic gaan O-)

• mozinator
  • Laatst online: 31-12-2020
hoe kan dat mijn ip daar staat in jouw user icon ?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 november 2001 00:13 schreef pc-reactive het volgende:
Youdontknow, heb jij niet zon heel groot dik boek gekregen bij mandrake 8 waar dat in staat? De uitleg over modprobe, commando's, etc. etc. ?
Ja, ik ken mandrake verder niet dus ik weet niet wat je er allemaal bij krijgt....
Nee niks bijgekregen, gewoon 2 iso files downloaden.
Mandrake is blijkbaar geheel gratis..

Verwijderd

Mandrake 8.1 gebruikt devfs.
Zet in je boot manager de optie:
devfs=nomount
en start dan eens opnieuw op.
Dit zou verschil kunnen maken.

Als je lilo als bootmanager gebruikt, zet hem in /etc/lilo.conf:
append="devfs=nomount"
en draai daarna /sbin/lilo

Als je grub draait:
voeg dit toe aan /boot/grub/menu.lst aan de kernel regel.
Draai daarna: grub-install /dev/hda

Dit moet je doen als root.

Je geluidskaart staat verder goed ingesteld. Geen reden dus om sndconfig te draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 november 2001 12:12 schreef MarcelP het volgende:
Mandrake 8.1 gebruikt devfs.
Zet in je boot manager de optie:
devfs=nomount
en start dan eens opnieuw op.
Dit zou verschil kunnen maken.

Als je lilo als bootmanager gebruikt, zet hem in /etc/lilo.conf:
append="devfs=nomount"
en draai daarna /sbin/lilo

Je geluidskaart staat verder goed ingesteld. Geen reden dus om sndconfig te draaien.
Thx maar even niet zo snel..
Ten eerste heb ik mandrake 8.0, weet niet of dat wat uitmaakt.
Maar dat devfs=nomount commando waar dient dat voor?
Voor mijn geluid????

Ik heb alleen nog maar een probleem dat ik geen geluid heb namelijk, verders werkt zover ik weet alles.

Moet eerlijk toegeven dat Linux me vies tegen valt, heb al 4 crashes gehad, alleen een hard reset werkte nog.
Ik dacht dat dat nou net niet meer nodig was in Linux.
Is hiervoor geen taskmanager in Linux waar je apllicaties mee kunt uit zetten die niet werken?

Heb vannacht versie 8.1 gedownload, denk dat ik deze erop ga zetten, volgens website zou die betere hardware ondersteuning geven.

Voordat ik hieraan ga beginnen heb ik echter nog 1 vraag.

Hoe kan ik het voorkomen dat ik telkens een paswoord moet ingeven als ik met een filemanager werk en dat ik tevens ALLE rechten heb om iets te installeren?
Gisteren wilde ik namelijk UnreaTournament installeren en dat kreeg ik niet voor elkaar omdat de lokatie waar ie het wilde installen afgeschermd was, NERGENS te vinden hoe ik deze vrij kon zetten. Dat wil ik bij mijn volgende install absoluut voorkomen.
Dus hoe geen paswoorden meer ingeven met toch volledige rechten?

Verwijderd

In Linux werk je met een administator account (installatie software, user beheer en configuratie). Deze gebruiker heet root. root heeft alle rechten op alles. Dus daarmee log je in als je gaat installeren, configureren etc.
Als je gewoon je pc gebruikt (games, surfen etc) gebruik je een normaal user account die beperkte rechten heeft. Dus als je die twee dingen nou eens uit elkaar houdt dan hoef je minder vaak een password in te geven.
Daarnaast is het mogelijk om als ingelogde user een console te openen onder X. Het commando su zorgt ervoor dat je root wordt in dat scherm, dus alle vanuit die console gestarte programma's zullen met root rechten worden uitgevoerd.

X wil wel eens vastlopen, dit betekent niet dat je hele systeem hangt zoals bij Windows. Ctrl Alt Backspace kan je dan in de meeste gevallen wel weer terugbrengen op de console (daarmee kill je X dus).

Verwijderd

Op zondag 04 november 2001 14:32 schreef janjanjansen het volgende:
[..]
X wil wel eens vastlopen, dit betekent niet dat je hele systeem hangt zoals bij Windows. Ctrl Alt Backspace kan je dan in de meeste gevallen wel weer terugbrengen op de console (daarmee kill je X dus).
Hij draait init 5 dus dan wordt X herstart. Enneh, Youdontknow, dat devfs verhaal geldt alleen voor 8.1. Dus als het geluid nog steeds niet werkt met 8.1, dan kun je dat proberen. Dat crashen komt waarschijnlijk ook uit onervarendheid - /me kan d'r over meepraten :).

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad. en toen kreeg ik een melding dat ik de geluid service moest aanzetten, ik weet niet welk commando dat was want na die melding werd de service automatisch gestart maar ik denk datie wel in /etc/init.d/ staat en anders wel in /bin of /sbin

suc6

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bedankt voor de tip, nu een tip voor jou:
Probeer in het vervolg te reageren op topics die niet 3 jaar oud zijn :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.