Not a Valid Block Device (Radhat 7.2)

Pagina: 1
Acties:

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-08 21:51
Hi all,

Ik heb net Redhat linux 7.2 op een oud beessie geknalt (Compaq deskpro xe 560). Opstart disk erin. Rest v/d install met de cd-rom. Text based btw.

Nu blijkt dat ik de cdrom speler moest mounten. (wist ik als linux newby niet). Maat van me heeft me effe geholpen.

/dev/cdrom aangemaakt
bij opstarten gekeken hoe de cdrom vernoemt was. Die staat dus aangeschreven als hdb
inloggen als root
cdrom erin
mount -t iso9660 /dev/hdb /cdrom

Dit levert me dan de error op dat hdb geen vilad block device is. Heb de help van mount bekeken en effe gesearched hier, maar kom er niet uit. Wie heeft het antwoord?

Terror

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05-2025
Geen idee waarom het niet werkt. Maar een aantal puntjes:

- heb je /dev/cdrom netjes aangemaakt door in de /dev directory MAKEDEV cdrom te typen als root?

- als je een /dev/cdrom hebt aangemaakt, waarom gebruik je die dan niet?

- het mounten van een iso filesystem is default. op zich mag de optie -t iso9660 dus helemaal weggelaten worden. Is die optie bij modernere versies van mount trouwens niet veranderd naar -F ?

- Heb je het al eens met een andere cdrom geprobeerd? (ik ga er maar even vanuit dat je niet probeert om een muziekceedee te mounten, want dat kan niet).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op zaterdag 03 november 2001 15:10 schreef jeroen het volgende:
Geen idee waarom het niet werkt. Maar een aantal puntjes:

- heb je /dev/cdrom netjes aangemaakt door in de /dev directory MAKEDEV cdrom te typen als root?
Onnodig, je kan gewoon /dev/hdx aanspreken
- als je een /dev/cdrom hebt aangemaakt, waarom gebruik je die dan niet?
Hoeft dus niet.
- het mounten van een iso filesystem is default. op zich mag de optie -t iso9660 dus helemaal weggelaten worden. Is die optie bij modernere versies van mount trouwens niet veranderd naar -F ?
Moderner versies van mount 'autoproben' een hele waslijst van filesystems in een bepaalde volgorde als je niets expliciet opgeeft
- Heb je het al eens met een andere cdrom geprobeerd? (ik ga er maar even vanuit dat je niet probeert om een muziekceedee te mounten, want dat kan niet).
Ik vermoed dat je rodehoed CD stuk is, Is hij onder windblows wel leesbaar? Zo ja: op welke ide aansluiting heb je je cdrom.

/dev/hda = primary interface, master
/dev/hdb = primary interface, slave
/dev/hdc = secondary interface, master
/dev/hdd = secondary interface, slave

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Terror
Cdromspeler is Primary-slave hdb dus.(geeft ie bij opstarten ook aan als ik met shift-pageup terug scroll) Verder heb ik het mounten met verschillende iso's geprobeert.
rodehoed cd
office cd :)
worms 2 cd
etc
etc
En op deze comp werken die allemaal perfect.

Heb btw net effe dat -t iso9660 weggelaten en dan geeft ie aan dat ik het filesystem moet vermelden.

Maar goed, vraag blijft waarom hdb geen vilad block device is.

Heeft de mount die standaard bij redhat 7.2 zit btw een autoprobe optie? Als die er is kan ik hem namelijk niet vinden.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Ronald
  • Nu online
Op zaterdag 03 november 2001 15:33 schreef Terror het volgende:
Cdromspeler is Primary-slave hdb dus.(geeft ie bij opstarten ook aan als ik met shift-pageup terug scroll) Verder heb ik het mounten met verschillende iso's geprobeert.
rodehoed cd
office cd :)
worms 2 cd
etc
etc
En op deze comp werken die allemaal perfect.

Heb btw net effe dat -t iso9660 weggelaten en dan geeft ie aan dat ik het filesystem moet vermelden.

Maar goed, vraag blijft waarom hdb geen vilad block device is.

Heeft de mount die standaard bij redhat 7.2 zit btw een autoprobe optie? Als die er is kan ik hem namelijk niet vinden.
Nu snap ik je niet meer :)
De cd's werken, maar het mounten lukt niet :?

* Ronald geeft de rode hoed een schop voor vaag mount prog meeleveren
Ik heb al tijden geen mount opties gebruikt

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Doe eens een
code:
1
ls -l /dev/hd*

• Terror
De cd's werken op de andere comp. Was effe om aan te geven dat er niks mis is met de cd's

• Terror
Doe is ls -l /dev/hd*
Gedaan; krijg ik in het geen een hele rits hd.. t/m hd.. te zien. Echt heel veel.

Als ik ls-1 /dev/hdb doe dan komt alleen hdb te voorschijn.
----------
Net de floppy drive gemount, dat was geen probleem. Zag het lichtje van de drive oplichten terwijl ik dat deed. Dat gebeurt NIET bij de cdrom speler.

Ik heb er btw geen primaire - master in zitten. HD is scsi. Maakt dat wat uit? Install verliep wel gewoon op deze manier.
proberen te mounten van hda levert not valid block device op
en van hdc en hdd levert het unknown device op. Dat laatste is allemaal logisch omdat er op die "poorten" niks bestaat.

• Ronald
  • Nu online
util-linux
dit pakket bevat het mount programma wat ik gebruik.

compileer het met
./configure
make

maar make install het NIET. zoek het programma mount op en roep het aan met ./mount /dev/hdb /cdrom

[dit is niet getest door mij, ik draai geen rode hoed zoals je wel duidelijk is inmiddels. ik denk echter dat het bovenstaande best wel kan werken]

• Terror
Heb niet zoveel diskettes om dat te proberen wat je voorsteld.

Verwijderd

doe es :

cat /etc/fstab | grep cdrom

of eventueel

mount /mnt/cdrom

• Ronald
  • Nu online
Op zaterdag 03 november 2001 19:30 schreef Terror het volgende:
Heb niet zoveel diskettes om dat te proberen wat je voorsteld.
je hebt 0 floppies :-)?

util linux is < 1.44mb
waarom trouwens floppy? ... netwerk / mount fat partitie / download vanuit linux?

• Terror
Had effe niet goed gekeken. Dacht dat al die files bij elkaar hoorde, maar zijn dus meerdere versies. Heb wel 1 floppy Jah :) Netwerk en internet met linux ben ik nog niet aan toe gekomen. Dacht eerst even simpel mijn cdrom speler te mounten. En dan krijg je zo'n vage error.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Op zaterdag 03 november 2001 14:57 schreef Terror het volgende:

Hi all,

[....]

/dev/cdrom aangemaakt

bij opstarten gekeken hoe de cdrom vernoemt was. Die staat dus aangeschreven als hdb

inloggen als root

cdrom erin

mount -t iso9660 /dev/hdb /cdrom

Dit levert me dan de error op dat hdb geen vilad block device is. Heb de help van mount bekeken en effe gesearched hier, maar kom er niet uit. Wie heeft het antwoord?

Terror
uhmmmm. je maakt /dev/cdrom?

je maakt normaal toch

#mkdir /mnt/cdrom

en doet dan:

#mount -t iso9660 /dev/hdb /mnt/cdrom

??

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 03 november 2001 23:29 schreef zomer het volgende:
uhmmmm. je maakt /dev/cdrom?
je maakt normaal toch
#mkdir /mnt/cdrom
en doet dan:
#mount -t iso9660 /dev/hdb /mnt/cdrom
??
Ik gok dattie bedoelt 'ln -s /dev/hdb /dev/cdrom'. Is vrij standaard voor de meeste distro's dat /dev/cdrom naar je cdrom device wijst.

• jeroen|IA
  • Laatst online: 26-05-2025
Op zaterdag 03 november 2001 15:24 schreef nitenite het volgende:

[..]

Onnodig, je kan gewoon /dev/hdx aanspreken
[..]

Hoeft dus niet.
[..]

Moderner versies van mount 'autoproben' een hele waslijst van filesystems in een bepaalde volgorde als je niets expliciet opgeeft
[..]
Pff... je hoeft me niet aan te spreken of ik een n00b ben die zelf net Redhat kan installen hoor. Ik ging alleen een aantal punten af die mogelijk mis gegaan konden zijn. Daarbij gaf ik aan dat het OOK mogelijk is om /dev/cdrom aan te spreken ipv /dev/hd(x), en aangezien ik vermoedde dat ie misschien het verkeerde device probeerde aan te spreken adviseerde ik om /dev/cdrom aan te maken en te gebruiken. Dit valt ook op te maken uit het feit dat het lampje van de cdromspeler niet oplicht zoals hij zelf aangeeft. Hetzelfde geldt voor de -t optie die weggelaten kan worden. ISO9660 is nog steeds default, dat ie ook nog een hoop andere checkt doet helemaal niet terzake, net zoals een hoop andere zaken waar je mee komt aanzeulen.

• Terror
doe es:
cat /etc/fstab | grep cdrom
Levert me het volgende op:
code:
1
/dev/cdrom   /mnt/cdrom/  noauto,owner,iso9660,kuzu,ro,00

Houdt dit in dat ie al gemount is ofzo?

Verwijderd

Als je wilt zien welke drives er zijn gemount kun je volstaan met het commando
code:
1
 mount

. Je kunt je cdrom mounten met het commando
code:
1
mount /mnt/cdrom

• Terror
Hijs nog niet gemount.
mount /mnt/cdrom levert ook de error op dat het geen valid block device is.

Even hypothetisch:
1; Stel, ik verwissel de cdrom speler door een ander. Wordt ie bij het opstarten dan herkent zodat ik hem kan mounten?
2; Als ik hem op pri-master ipv slave gooi, kan dat? Boot ie dan nog steeds als eerste van mijn scsi HD?

Als bovenstaande in theorie werkt gaat ik dat maar eens proberen. (Moet toch wat :P )

Verwijderd

Op zondag 04 november 2001 14:40 schreef Terror het volgende:

Even hypothetisch:
1; Stel, ik verwissel de cdrom speler door een ander. Wordt ie bij het opstarten dan herkent zodat ik hem kan mounten?
2; Als ik hem op pri-master ipv slave gooi, kan dat? Boot ie dan nog steeds als eerste van mijn scsi HD?

Als bovenstaande in theorie werkt gaat ik dat maar eens proberen. (Moet toch wat :P )
Je hebt je CD alleen aan een IDE controller en dan als slave ?? Dan zou ik er idd maar een master van maken, lijkt me ook logischer, een slave zonder master lijkt me vreemd. Boot volgorde is kwestie van bios instellen. Indien je je cd master hebt gemaakt moet je in je /etc/fstab ook even /dev/hdb ook even aanpassen naar /dev/hda (primaire IDE) of /dev/hdc (secundaire IDE controller).

Verwijderd

dat van die slave lijkt me best wel logisch, zou gewoon mogelijk moeten zijn.

Zou Terror ivm met zijn Compaq niet een IDE controller kernel-module moeten insmodden ofzo (omdat de setup het wel deed, en hij nu van SCSI geboot is) ?

• Terror
Net effe de cdrom speler vervangen en die op de primaire master gegooid. Opstarten. fstab werd automatisch aangepast. Zelfde errors bij mounten. Dat van die ide driver zou best is kunnen. bij ps -aux stond er nl wel iets met scsi maar totaal niks met ide.

Verwijderd

Kijk eens naar je dmesg of je iets ziet van IDE ondersteuning. Meestal zul je dat niet zien als speciaal proces aangezien de ondersteuning in de kernel is meegebakken.

• Terror
Kreeg er genoeg van. Slackware 8.0 erop gegooid. mount /dev/hda /cdrom
no problem.
Thnx, voor de replys iig

Verwijderd

Is wel leuk dat die jongen er genoeg van heeft..
MAAR IK HEB HETZELFDE. |:(

Ik heb RH7.3 Geinstallt.
De kernel geeft aan dat het een atapi cd-rom drive is. (bij oudere distibutie is hij wel eens als floppy herkend?) En nu krijg ik dus bij het mounten:

/dev/hdb is not a valid block device..

Is er dan niemand die weet hoe het komt?

hda is een ibm GXP75-20GB die door de BIOS niet goed wordt herkend (tot 8GB). Maar wel onder linux.
Zou dit ermee te maken kunnen hebben?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 17 november 2001 13:30 schreef AMD600 het volgende:
Is wel leuk dat die jongen er genoeg van heeft..
MAAR IK HEB HETZELFDE. |:(
Gefeliciteerd! :+ ;)
/dev/hdb is not a valid block device..

Is er dan niemand die weet hoe het komt?
Ik neem aan dat je bovenstaande tips allemaal hebt geprobeerd ?
Tik eens in :
code:
1
ls -la /dev/cdrom

Da's twee keer de 'L' van Leo, niet een getal dus :)
hda is een ibm GXP75-20GB die door de BIOS niet goed wordt herkend (tot 8GB). Maar wel onder linux.
Zou dit ermee te maken kunnen hebben?
Nee, helemaal niets..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Ik heb dit ook gehad. Ik had dit probleem ineens bij E-Smith 5.0. Deze is gebaseerd op Red Hat 7.1.

Heb toen maar even gezocht op internet en kwam erachter dat er wat problemen waren met de scsi emulatie. Het fijne weet ik er niet van maar het schijnt dat voor ide cd spelers ide->scsi emulatie wordt gebruikt.

Ik heb toen de volgende oplossing gebruikt.
Probeer eens:

mount -t iso9660 /dev/scd0 /mnt/cdrom

Bij mij werkte dit en heb toen in /etc/fstab de regel /dev/cdrom verandert in /dev/scd0. Sindsdien heb ik geen problemen meer met de cd-rom. :)

Verwijderd

Nou de scsi tip geeft: device not found.

Ten einde raad zelf de kernell gecompileerd, nu doet hij het wel, dus verlopig opgelost.

Blijft de vraag welke module (die rh std meecompileerd) roet in het eten gooit.

Afijn bedankt voor de hulp!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 18-08 09:12
Ahhhhhhh

Ik hebg dus fijn hetzelfde probleem he. Snap er ook geen hout van. En ook met RedHat 7.2, met 7.1 was er niets aan de hand. Dammit

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

ik heb dus hetzelfde. maar als de poster ff had gezocht, vorige week is dit zelfde probleem hier al besproken. de kernel die met RH 7.2 wordt meegeleverd ondersteund het ext3 FS niet helemaal goed. waarom ze die dan meeleveren is mij dan een raadsel, maar een nieuwe kernel bakken schijnt het probleem op te lossen, hier heb ik zelf nog geen tijd voor gehad.

P R N D

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
fijn OS, dat redhat ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• GAEvakYD
Zó'n nieuwe kernel bakken is dat veel werk???en moelijk?

Verwijderd

Je bedoelt RH 7.2 neem ik aan.

Probeer eens:
modprobe ide-cd
Wat geeft hij dan terug?

<edit>
Ah, er was nog een tweede bladzijde :)
Ik loop achter.
</edit>

Verwijderd

Nose, ik begrijp het niet helemaal...
(dat topic had ik trouwens niet gevolgd)

Hoe kan gebrekkige ondersteuning van ext3 noe een mount van een cdrom in de war schoppen?
Dat heeft toch niks met ext3 te maken?

• GAEvakYD
Dan krijg je dit:

[root@dhcp-85-34 file]# modprobe ide-cd
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol unregister_cdrom_R94f2f104
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol cdrom_mode_sense_R2001c4a1
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol cdrom_get_last_written_Ra27af6fe
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol cdrom_mode_select_R1f88a106
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol init_cdrom_command_Rfacde1b5
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol cdrom_fops_R5849550a
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol cdrom_number_of_slots_R72c4d34f
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: unresolved symbol register_cdrom_R8898dca8
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: insmod /lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o failed
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/ide/ide-cd.o: insmod ide-cd failed

Verwijderd

Dus toch een fout in de kernel.
Er is een kernel update voor RH7.2, voor de syncookies bug.
Je mag aannemen dat ze deze bug ook gefixed hebben.

http://www.redhat.com/support/errata/RHSA-2001-142.html
Pagina: 1