Toon posts:

[Alg] Opstart in systray in vaste volgorde? kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal :) Is het mogelijk om programma's die automatisch opstarten in de systray in een vaste volgorde op te laten starten? In het register staan ze op alfabetische volgorde, in de systray komen ze in steeds wisselende volgorde. :?
Waarom in volgorde? Omdat ik graag CPUCool als laatse wil laten opstarten zodat het hoofdscherm altijd "uit" gaat. Nu gebeurt dat soms wel/soms niet en het lijkt mij alleen te gebeuren als er na CPUCool nog en ander programma in de systray opstart.

Verwijderd

Ik zou dat graag ook eens willen weten of dit mogelijk is om de opstartvolgorde naar mijn wens aan te passen.

Kan dat :?

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:41

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Kijk eens in het tabblad "Opstarten" van msconfig. Die volgorde wordt volgens mij gevolgd.
In msconfig kun je trouwens niet aangeven in welke volgorde dingen opgestart worden; volgens mij is het eerst systeem-eigen taken, daarna gebruikersapplicaties.

Hier kon uw advertentie staan

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
Maak een bat bestand dat ze rustig in volgorde opstart, ik denk dat dat een hele simpele oplossing is.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-03 16:30
Ik denk dat het behalve de volgorde van opstarten ook nog te maken heeft met de snelheid waarin windows de programma's opstart. Ik geloof nooit dat een bat file één voor één afgegaan wordt en telkens gewacht wordt tot het vorige programma klaar is met laden.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:38
probleem is ws dat de ene app sneller start dan de andere.
je kan in je batch niet wachten tot iets opgestart is ...

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
Maar je kan in een batch file vast wel een pauze inlassen van bijvoorbeeld een paar (milli) secondes.

Ik kon zo snel geen sleep x commando vinden.

Maar dit werkt ook wel.

executable een
ping localhost -n2 >null
executable twee
ping localhost -n2 >null
laatste executable

[ Voor 49% gewijzigd door barfieldmv op 20-10-2005 10:10 ]

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:19
Het zou wel handig zijn, in mijn systrai starten namelijk 26 dingen op, en de volgorde is niet echt handig zoals het nu gaat, zou makkelijk zijn als je dat zelf kan regelen, wat ik even ga proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ora et Labora op 20-10-2005 10:07 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• GigaDave56
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12-2025
barfieldmv schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 10:05:
Maar je kan in een batch file vast wel een pauze inlassen van bijvoorbeeld een paar (milli) secondes.

Ik kon zo snel geen sleep x commando vinden.

Maar dit werkt ook wel.

executable een
ping localhost -n2
executable twee
ping localhost -n2
laatste executable
Ten eerste: volgens mij was sleep.com een DOS progsel en is die niet meegeleverd met XP.
Ten tweede: je 'sleep'-de je gehele systeem en niet alleen je batchfile.

Not so Giga One
> I'd sell my soul for you, babe
> For money to burn, for you
> I'd give you all and have none, babe
> Just to, just to, to have you here by me... [Scooter - Rebel yell]

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:28

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

GigaDave56 schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 10:12:
[...]
Ten eerste: volgens mij was sleep.com een DOS progsel en is die niet meegeleverd met XP.
Ten tweede: je 'sleep'-de je gehele systeem en niet alleen je batchfile.
je kan ook
code:
1
PING 1.1.1.1 -n 1 -w 60000 >NUL

gebruiken, waarbij 60000 de waarde is in miliseconden ( in dit voorbeeld dus 60 sec.), en de 1.1.1.1 een niet bestaand IP adres in jouw netwerk. Dit laat alleen de cmd-box wachten.

@TS:
er zijn programma's verkrijgbaar welke de opstartvolgorde kunnen beheren, kijk bijvoorbeeld HIER

[ Voor 22% gewijzigd door Abomination op 20-10-2005 10:29 ]

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Verwijderd

start /wait

Volgens mij wacht die ook totdat het programma wordt gesloten, maar je zou het kunnen proberen. Is maar een gedachte..

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:28

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

hiermee gaat de batch script alleen verder als het gestarte programma uitgeschaleld wordt / gaat, en dat gebeurt niet met programma's uit het systeemvak.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Verwijderd

Leuk,.. dit raadsel blijkt toch ook bij andere tweakers te leven :)

Iemand op een ander forum stelde mij eens voor om het programma StartRight eens uit te proberen
Is trouwens Freeware,.. nice :

http://www.snapfiles.com/get/startright.html

Daarmee kan je het naar 't schijnt instellen maar dat heb ik nog niet moeten doen,.. de volgorde is al dusdanig aangepast dat het mij nu al beter uitkomt :)
De opstart loopt wel iets trager,.. dat is me wel opgevallen.

Kaspersky en ZoneAlarm kwamen vroeger altijd laatst aan de beurt,.. nu zijn ze beiden de eerste.
Wel vreemd dat het "ZoneAlarm Control Center" nu wel steeds opengaat bij opstart,.. hoe zou dat nu weeral komen .... grrr 8)7

Waarom wou ik mijn opstartvolgorde wijzigen:
ik heb nl. o.a. Samurize op mijn desktop staan die veel sensoren kan weergeven die vanuit Speedfan gehaald worden.
Om dit alles goed te laten werken moest Speedfan natuurlijk vóór Samurize opstarten. Dit was niet het geval. Dit dacht ik tenminste.
Blijkt nu dat dit in de praktijk nu ook weer niet veel uitmaakt want doordat alle programmas met StartRight nu blijkbaar rustig 1 voor 1 opstarten,.. duurtijd is daardoor langer zoals ik al zei,.. heeft dit probleempje zichzelf blijkbaar opgelost :)

Probeer maar eens ;)
Pagina: 1