Toon posts:

ADSL of Broadband kabel en een netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vraag over ADSL of Broadband kabel en een netwerk.

Hoe kan ik zonder al te veel uit te geven, thuis meerdere computers via een netwerk aan broadband cable, en op het werk meerdere computers via het netwerk aan ADSL hangen.
Het geheel moet natuurlijk wel een beetje inbraakproof worden.

Ik zag van de week in een blaadje een ADSL/Cable router van US-Robotics staan, met ingebouwde firewall. Iemand daar ervaring mee? Is dat een beetje te configureren?

Wat ik me ook afvroeg is; hang je dat ding aan de ene kant aan je modem en aan de andere kant aan je netwerk, of moet er nog een computer aan?

Het is op de zaak wel de bedoeling dat er binnen afzienbare tijd een internet en e-mailserver komt, dus ik zoek voor daar een tijdelijke oplossing.

Bart de Goede

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Op de router sluit je zowel je ADSL-/kabelmodem aan als alle computers in het netwerk. Zitten er niet genoeg poorten op de router dan kun je het aantal aansluitingen uitbreiden door op de uplink-poort van de router een extra hub of switch aan te sluiten.

Configureren van een router gaat meestal mbv. je browser (maakt niet uit welke). Je tikt in de adresbalk het ip-adres van de router in en dan kun je hem instellen. En nee, je hoeft geen computer 24/7 aan te laten staan.

Zelf heb ik overigens een Vigor 2200E router(fl.389,-) i.c.m. Wanadoo Broadband Premium.

Andere mogelijkheid: je voorziet één computer van twee netwerkkaarten. Je sluit er één op het modem aan, de andere op de hub/switch. Met behulp van Internet Connection Sharing(geleverd met Win98 2e Editie, WinME, Win2k en WinXP) kun je je i-netaansluiting delen. In dit geval moet er wèl één computer 24/7 beschikbaar blijven.

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Je kunt bij de laatste optie natuurlijk ook proggies als WinGyte, SyGyte of Winroute gebruiken.

Of: in Linux FreeSCO (past op één diskette, geeneens een HD nodig). Minimale eisen 386/6 MB ram. Je kunt hier overigens ook een printer-server en webserver mee maken.

Hier een paar NL handleidingen:

http://www.bitstorm.org/edwin/freesco/
http://www.ssp.be.tf/

DIT IS MIJN WEBSITE

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Op zaterdag 03 november 2001 16:02 schreef havana het volgende:
Je kunt bij de laatste optie natuurlijk ook proggies als WinGyte, SyGyte of Winroute gebruiken.

Of: in Linux FreeSCO (past op één diskette, geeneens een HD nodig). Minimale eisen 386/6 MB ram. Je kunt hier overigens ook een printer-server en webserver mee maken.

Hier een paar NL handleidingen:

http://www.bitstorm.org/edwin/freesco/
http://www.ssp.be.tf/
FreeSCO is trouwens de goedkoopste oplossing: het is gratis. :) Van de andere proggies kun je evaluatieversies downloaden die het dan (meestal) 30 dagen doen en in die periode volledig operationeel zijn. Als dat tijdelijk genoeg is... :)

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
op www.resettim.f2s.com staat onder guides staat ook een handlijding van winroute. Hijs in het ned.

E-Jey

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Waarom tweak je dat ding niet gewoon?? er zit in je modem al een router (wel de ethernetversie heh).
Zonde om geld aan een router uit te geven als je er al eentje in huis hebt.... gaat perfect dat tweaken...daarna kun je je poortjes doornatten (dan niet vergeten de firewall uit te schakelen...die staat per default aan...heb ik me t schompes naar gezocht voordat ik daar achter kwam) en je kunt je inkomende traffic ook doorsturen.....

Als je die unit niet wilt tweaken dan kun je ook altijd nog een extra router kopen....kijk eens naar de SMC Barricade...schijnt errug goed te zijn....

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt zover voor de tips.
Ik ga er eens mee aan de gang.

Bart
Pagina: 1