Toon posts:

Voeding regelen vanuit Win(2k)

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me gister afvroeg was eigenlijk het volgende: is het mogelijk om je voeding voor je Monitor en boxen e.d. te regelen dmv een stekkerdoos op een of andere manier aan te sluiten op je printer/seriële poort. Denken jullie dat dit mogelijk is of bestaat zoiets al?????

Als dit mogelijk is en nog niet bestaat ga ik is beginnen met technisch design (als dat gaat lukken) en dan kijk is verder voor SW.

P.S. als dit niet in dit gedeelte thuishoord >> move maar << kon nl. niks beters verzinnen

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Daar bestaan al een paar topics over, ik zou search ff gebruiken. Ja het is mogelijk, maar niet zo heel erg makkelijk. Ik zou ook wel zoiets willen, gewoon alle electrische apperaten met je pc aan/uit zetten, maar ik vond het toch iets te lastig allemaal. Maar dat is waarschijnlijk ook omdat ik gewoon een n00b ben met electronica.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Sine
  • Laatst online: 18-08 22:19
Hmm in de elektuur heeft ooit zoiets gestaan

is alweer een paar jaartjes geleden

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Is dr ook al software voor geschreven???

• smokalot

smokalot

titel onder

Ja. Ik heb hier zie ik nog een schema liggen trouwens... zal m ff online zetten.

8255A.pdf

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Op zaterdag 03 november 2001 14:23 schreef Sine het volgende:
Hmm in de elektuur heeft ooit zoiets gestaan

is alweer een paar jaartjes geleden
Dat kan ik me nog herinneren. Een relais werd aangestuurd via de USB poort.

Het artikel was van zomer 1999 geloof ik.

• smokalot

smokalot

titel onder

USB is volgens mij erg moeilijk, meestal word de seriele/paralelle poort gebruikt, die schijnt veel makkelijker te programmeren te zijn. Maar is mijn schema zo ongeveer wat je bedoelde?

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Op zaterdag 03 november 2001 14:53 schreef joostb het volgende:
USB is volgens mij erg moeilijk, meestal word de seriele/paralelle poort gebruikt, die schijnt veel makkelijker te programmeren te zijn. Maar is mijn schema zo ongeveer wat je bedoelde?
Er hoefde niet geprogrammeerd te worden.

De voedingslijnen van de usb poort werden gebruikt om via een relais de stroom naar de monitor te regelen (aan/uit)

En ze kozen juist voor de usb poort omdat deze genoeg stroom kon leveren om de relais schakelaar aan te sturen ( of iets in die geest, ben geen deskundige)

Ze hadden een kaartje gemaakt met een usb in- en uitgang, zodat je gewoon een apperaat erop aan kon sluiten, zodat je geen poort kwijt bent. Was gewoon doorgelust.

Hiermee kan je dus de monitor en andere randapparatuur aan en uit zetten met de computer.

ehh, ik bedoel dus dat je de monitor enzo, aan en uit kan laten gaan als je de computer aan en uit zet.

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:30
Waarom niet gewoon een relaistje op de 12V lijn van je voeding? Dan schakel je toch ook gewoon je apparaten mee aan en uit met je PC.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

• Skaah
  • Niet online
Hmm, lijkt me wel heel interessant eigenlijk, ik vergeet altijd mijn monitor uit te doen!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:41
Monitor gaat wel op stanby, verder gebruikt de rest van de apparaten weinig strom als ze niks doen, het is leuk voor de hobby maar niet echt nuttig. Het zou natuurlijk wel makkelijk zijn om andere apparaten aan of uit te schakelen.

• Sine
  • Laatst online: 18-08 22:19
Op zaterdag 03 november 2001 14:49 schreef barber het volgende:

[..]

Dat kan ik me nog herinneren. Een relais werd aangestuurd via de USB poort.

Het artikel was van zomer 1999 geloof ik.
hmja die pakte gewoon de 5v uit de usb poort
en was dus ook maar voor 1 kanaal

dan kun je beter ff de pinout van je gameport opzoeken ,daar zit nl ook 3x een 5v pen op

nee artikel is van een jaar of 3 - 4 geleden
en daar kon je 8 apparaten in en uitschakelen met je pc
ik geloof met een compoort maar dat zou ook een printerpoort kunnen zijn

btw om bv 8 relais te schakelen heb ik nog wel een schematje
en een qbasic proggie

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Nja iig bedankt voor reply's en schema ben ik ff aan het dlen (kutmodem) lukt trouwens helemaal niet dat pdf openen kun je er ff iets anders van maken PLZ .

Het is idd de bedoeling om vanaf PC veel dingen te schakelen zoals licht (via hotelschakeling en relais) en nja eigenlijk alles wat we zouden willen bedienen vanaf PC (koffiezetapparaat, oven printer die pas aan gaat als je wat gaat printen). Ik heb dus niks aan USB schakeling maar wil graag meerdere (amap) aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 november 2001 00:19 schreef Sine het volgende:

[..]

hmja die pakte gewoon de 5v uit de usb poort
en was dus ook maar voor 1 kanaal

dan kun je beter ff de pinout van je gameport opzoeken ,daar zit nl ook 3x een 5v pen op

nee artikel is van een jaar of 3 - 4 geleden
en daar kon je 8 apparaten in en uitschakelen met je pc
ik geloof met een compoort maar dat zou ook een printerpoort kunnen zijn

btw om bv 8 relais te schakelen heb ik nog wel een schematje
en een qbasic proggie
kun je die ff posten en/of mailen ?? >> edo.vanbruggen@wanadoo.nl

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

blader eens door de CONRAD gids, staat bol van dit soort zaken ;)

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• smokalot

smokalot

titel onder

Op zondag 04 november 2001 17:40 schreef BrainDamage het volgende:
Nja iig bedankt voor reply's en schema ben ik ff aan het dlen (kutmodem) lukt trouwens helemaal niet dat pdf openen kun je er ff iets anders van maken PLZ .

Het is idd de bedoeling om vanaf PC veel dingen te schakelen zoals licht (via hotelschakeling en relais) en nja eigenlijk alles wat we zouden willen bedienen vanaf PC (koffiezetapparaat, oven printer die pas aan gaat als je wat gaat printen). Ik heb dus niks aan USB schakeling maar wil graag meerdere (amap) aansluiten.
Wat lukt er niet mee dan? doet et hier gewoon...
En wat wil je dat ik er van maak? Ik ga niet aan de gang met screenshots --> jpegjes, sorry.

Verwijderd

Topicstarter
Nja ik heb nog niet precies gevonden welke spanningen alles kan hebben search met 4miljoen resultaten werkt ook niet op 56k snelheid :-( . Daarna kan ik ff ontwerp maken van hoe ik het zou willen hebben en dan ff wat vrienden uitnodigen die het kunnen maken vrees ik want ben niet zo vast met mn handje :-)
Pagina: 1