Computer Repareren

Pagina: 1
Acties:

• SEFje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 11:51
Mijn computer is ontzettend instabiel, en ik heb zelf al een hoop hardware verwisseld, namelijk de RAM, de HDD en de 3D kaart.

Dus ik dacht, wat elke goed chirsten zou denken; het ligt aan de mobo.

Ik zelf heb niet echt genoeg ervaring om het hele moederbord zelf te veranderen (vooral het vervangen van de proc vind ik "eng").

Dus ik dacht, ik moet iemand zoeken die mijn moederbord kan vervangen. Er zit een winkel bij mij in de buurt waarvan ik verwacht dat ze dit wel zouden kunnen doen, namelijk "PC Oke".

De reden dat ik dit topic post is de volgende:

1. Hoeveel zou zoiets gaan kosten?
2. Is het de moeite waard, of zijn dit soort mensen toch niet goed genoeg om zoiets te doen? Het moet namelijk ook niet al te lang gebeuren.

Liefst zou ik gewoon hebben dat ik die mensen kan zeggen; jullie proberen ff een andere mobo, en doen dan een stabiliteits test, dan kijken jullie of het daar aan ligt, en... (hmm.. vragen of ze hem terug geven of juist meer tests laten draaien...?)

Hopelijk kunnen jullie een beetje helpen met deze keuzes (of als er tweakers zijn in amsterdam die een handje willen hebben :Y) hoeft ook niet gratis te gebeuren hoor )

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik wil het wel voor je doen :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat zijn je computer specificaties????? misschien hebben wij wel een oplossing....je weet ut nooit..

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Welk OS draai je? Probeer dat eens opnieuw te installeren, grote kans dat daar je probleem ligt.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
sja wat is de temperatuur van je procje?

draait de koeler goed, of zit er veel stof in dat ie niet meer lekker draait oid?

en verder, ik wil best een plankje voor je vervangen hoor, maar ik woon een beetje ver weg (breda) :P

• veldmuis
  • Niet online
owja reinstall scheelt meestal idd, maar een goed iets om naar te kijken is alle drivers updaten

ik heb win98 gedraaid met de orginele drivers, was vrij brak, pas heb ik alle drivers gedownload van internet, waar bij stond dat ze stabiel waren
dat scheelt echt zoveel!

bijna geen BSOD's meer enzo!

dus dat kan je proberen, en dat kan zeker helpen!

gewoon even een ander HD'tje erin, en dan testen

winstone is een goeie om te testen, gratis programma van ZDnet, een paar honderd mb overigens :)

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Als je ff je system post misschien kunnen we je dan aan een goed moederbord helpen.

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• SEFje
Asus A7V (KT 133)
Asus V6800 DDR
Naamloze Netwerkkaart 10Mbit
SBLive!1024
Seagate Barracuda2 20 gig (7200RPM dus)
momenteel een western digital 6gig er nog aan, op de secondary slave, beetje raar verhaal, maar die is niet permanent.
Plexwriter 12x10x32 IDE (momenteel niet in de comp)
300Watt voeding, gare comptechworld kast :(
T-Bird 700 (wel socket A versie)
6500 RPM Delta koeler (versie "Orkaan" :) (overstemt stofzuigers))
128MB PC133 naamloos ram (draait door luiheid op PC100 :P )

De comp is ooit overclocked geweest, maar ik ben te lui om hem weer te overclocken, hij staat nu dus gewoon op 700 Mhz (was ooit 900 :9 )
Maar dat heeft niet gescheeld in de stabiliteit.

Omdat ik pas sinds kort steeds meer van hardware afweet is de garantie inmiddels weg, de computer is een jaar oud.

Problemen die ik nu heb: Ontzettend veel vastlopers in WinXP iets minder in Win98SE, Win2K wil niet eens installeren.
De stabiliteit is gewoon zorgwekkend; als word geen autosave functie zou hebben, zou je echt nooit een belangrijk document aan willen maken op dit kreng. Ook met flash en fotosop wordt je gedwongen om constant te saven, want je weet nooit wanneer hij weer eens vastloopt.

Als ik vastlopen zeg, dan bedoel ik ook vastlopen. Niet dat slappe Ctrl+Alt+Del gedoe, nee, echt trots mannenvastlopen. Resetknop dus.

Of heeft mijn computer gewoon een atidute problem? :P

Tja, Amsterdammers zijn in principe welkom om langs te komen hiero.

En niet Amsterdammers ook, maar die zullen wel geen zin hebben, en ik heb denk ik niet echt zoveel geld er voor over om deze comp gefixed te hebben als je waarschijnlijk zou willen hebben voor een lange reistijd.

Nou deze message wordt iets te lang, ik druk maar op Verstuur. *D

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 18:40

riffey#4

aka Beever#4

Wat ik in elk geval in het rijtje mis is:
de via4-in-drivers.
Daar al eens een recente versie van geinstalleerd?

• SEFje
ehm, ik heb op het moment geen MM geinstalleerd

Draaide op mijn andere HD als test Win XP om te kijken of het tabieler zou zijn (totaal niet dus). Toen prikte ik er nog wat geheugen bij en the next thing I know is mijn config.sys corrupt!

WTF? heel raar RAM ofzo, die is nu iig dus uit mijn systeem. Maar heel veel heeft het verder niet geholpen.

Ik denk dat mijn proc ongeveer 45 graden is ofzo? Ik zou het echt niet meer weten, ik geloof dat stressed en idle iig niet zover uit elkaar lagen.

Ik heb gewoon drivers van internet, daar heeft iemand me mee geholpen toen ik win98se opnieuw installeerde. In principe is de setup die ik nu draai nog niet helemaal door software verneukt ofzo.

Ehm verder...

Tja, verder draai ik norton ofzo, die plukte gister nog een 2 virussen van mijn andere schijf!

Maar dat waren e-mailtjes en bestanden van Kazaa...

• SEFje
Op zaterdag 03 november 2001 14:07 schreef riffey#4 het volgende:
Wat ik in elk geval in het rijtje mis is:
de via4-in-drivers.
Daar al eens een recente versie van geinstalleerd?
Ja.

• veldmuis
  • Niet online
je mag m hier rustig een keer droppen hoor :)

maarja..ik weet niet in hoeverre de afstand een probleem voor jou is

want ik denk dat het toch een verneukte windows install is

Verwijderd

Op zaterdag 03 november 2001 14:04 schreef SEFje het volgende:
Asus A7V (KT 133)
Asus V6800 DDR
Naamloze Netwerkkaart 10Mbit
SBLive!1024
Seagate Barracuda2 20 gig (7200RPM dus)
momenteel een western digital 6gig er nog aan, op de secondary slave, beetje raar verhaal, maar die is niet permanent.
Plexwriter 12x10x32 IDE (momenteel niet in de comp)
300Watt voeding, gare comptechworld kast :(
T-Bird 700 (wel socket A versie)
6500 RPM Delta koeler (versie "Orkaan" :) (overstemt stofzuigers))
128MB PC133 naamloos ram (draait door luiheid op PC100 :P )

De comp is ooit overclocked geweest, maar ik ben te lui om hem weer te overclocken, hij staat nu dus gewoon op 700 Mhz (was ooit 900 :9 )
Maar dat heeft niet gescheeld in de stabiliteit.

Omdat ik pas sinds kort steeds meer van hardware afweet is de garantie inmiddels weg, de computer is een jaar oud.

Problemen die ik nu heb: Ontzettend veel vastlopers in WinXP iets minder in Win98SE, Win2K wil niet eens installeren.
De stabiliteit is gewoon zorgwekkend; als word geen autosave functie zou hebben, zou je echt nooit een belangrijk document aan willen maken op dit kreng. Ook met flash en fotosop wordt je gedwongen om constant te saven, want je weet nooit wanneer hij weer eens vastloopt.

Als ik vastlopen zeg, dan bedoel ik ook vastlopen. Niet dat slappe Ctrl+Alt+Del gedoe, nee, echt trots mannenvastlopen. Resetknop dus.

Of heeft mijn computer gewoon een atidute problem? :P

Tja, Amsterdammers zijn in principe welkom om langs te komen hiero.

En niet Amsterdammers ook, maar die zullen wel geen zin hebben, en ik heb denk ik niet echt zoveel geld er voor over om deze comp gefixed te hebben als je waarschijnlijk zou willen hebben voor een lange reistijd.

Nou deze message wordt iets te lang, ik druk maar op Verstuur. *D
Geen driver probleem als er al installatieproblem zijn, als Win2000 vroeger wel installeerde is er een hardwareprobleem als hij dat ineens niet meer doet.. Neem eens iemand anders zijn voeding.. voedingen (vooral gare) hebben soms een verrekte korte levensduur.. Het kan een voedingsprobleem zijn. Maar wat je EERST moet doen is naar het bios gaan.. alles standaard zetten en vervolgens even je voltage 0,05Volt (VCore) hoger zetten of 0,1volt hoger, weet nie twat een Asus kan.. en eventueel ook je IO volt.. alhoewel dat nogal heftug kan zijn voor systemp verhoogd het wel stabiliteit.. En laat je mem ff op 100mhz in 10ns staan op Cas3.. Dus waarschijnlijk op bios fail-save defeault. Het kan HEEL goed een BIOS instellingsfout zijn.. En als dit nie twerkt pakt je dus iemand anders zijn voeding

Verwijderd

ps: for you to know, mijn pc (abit KA7 met Athlon 700 had ook te kampen met instabieliteit en geen Win2000 kunnen installeren (wel win98) en dat was in 1 klap weg door het voltage te verhogen, de oorzaak was een voeding (standaard noname kast, met voeding met leuk target stickertje erop :)) en die gaf gewoon een te laag voltage..

• SEFje
Op zaterdag 03 november 2001 14:16 schreef DKtje het volgende:

[..]

Geen driver probleem als er al installatieproblem zijn, als Win2000 vroeger wel installeerde is er een hardwareprobleem als hij dat ineens niet meer doet.. Neem eens iemand anders zijn voeding.. voedingen (vooral gare) hebben soms een verrekte korte levensduur.. Het kan een voedingsprobleem zijn. Maar wat je EERST moet doen is naar het bios gaan.. alles standaard zetten en vervolgens even je voltage 0,05Volt (VCore) hoger zetten of 0,1volt hoger, weet nie twat een Asus kan.. en eventueel ook je IO volt.. alhoewel dat nogal heftug kan zijn voor systemp verhoogd het wel stabiliteit.. En laat je mem ff op 100mhz in 10ns staan op Cas3.. Dus waarschijnlijk op bios fail-save defeault. Het kan HEEL goed een BIOS instellingsfout zijn.. En als dit nie twerkt pakt je dus iemand anders zijn voeding
Heu, ik heb het voltage een tijdje een stuk hoger gehad, namelijk toen ik mijn comp had overclocked, maar toen had hij precies dezelfde problemen.
Volgens mij staat mijn bios nu helemaal op default, aangezien de ram bijvoorbeeld op PC100 draait.

Ik heb verdet niet zo heel veel bios kennis, en ook nog es een rare KUTbios, waar ik heel graag niet in klooi.

Ik heb meer zoiets van; ik wil gewoon op mijn computer: Surfen, ICQen en CSen, en dat dan zonder vastlopers.

Ik kan ondertussen wel wat met hardware, maar ik doe dat liefst zo min mogelijk, ik heb zoiets van never change a winning team, maar ik heb dus ook weinig zin om heel erg veel te gaan kloten in mijn eentje, want als ik ergens niet tegen kan is het wel dat windows niet wil opstarten door een hardware conflict, ik ben gewoon zo iemand bij wie het koudzweet dan uitbreekt, ook al blijkt het gewoon het voedingskabeltje van je HDD te zijn :Y)

maare, of jullie nou zoveel hebben aan dit soort replies... :z

PS: Jullie zijn dus allemaal van mening dat ik niet naar een reparateur moet gaan? Aangezien ik daar nog geen reacties over heb gehad.

• veldmuis
  • Niet online
waarom zou je naar een reparateur gaan?
kost een 30 gulden per kwartier!!!
dan nog administratiekosten, 50 piek ofzo

een 100 piek ben je zekers kwijt!

als je het zelf kan oplossen; kan je voor dat geld wat geheugen bijkopen oid :)

en dat voelt wat beter als geld in andersmans zak gooien, terwijl je het zelf ook had kunnen doen ;)

• SEFje
Op zaterdag 03 november 2001 14:27 schreef ikbenveldmuis het volgende:
waarom zou je naar een reparateur gaan?
kost een 30 gulden per kwartier!!!
dan nog administratiekosten, 50 piek ofzo

een 100 piek ben je zekers kwijt!

als je het zelf kan oplossen; kan je voor dat geld wat geheugen bijkopen oid :)

en dat voelt wat beter als geld in andersmans zak gooien, terwijl je het zelf ook had kunnen doen ;)
Ja, je hebt gelijk, maar zelf heb ik niet de "resources" om aan zo;n project te beginnen.

Nou ja, misschien heb ik de resources wel, maar danmoet ik mijn andere comp weer helemaal uit elkaar halen etc.

Dat soort dingen doe ik liever niet alleen zeg maar.

Verwijderd

Ik zou idd niet naar een winkel gaan, kost veel geld en met een beetje goeie wil moet het jou zelf ook lukken.
Zou idd je proc & mobo lekker laten zitten waar ze zitten.

Wat ik je kan aanraden is op http://www.viahardware.com de laatste 4in1 drivers en busmaster drivers te downloaden en te installen.
en ook van de rest van je hardware ff de laatste drivertjes downloaden en installen.

Ik heb een soortgelijk systeem als jou (zie signature) en draai ook winXP, nou moet ik zeggen dat ik echt zwaar ontevreden ben over die hele via meuk, had eerst nog een oud bx bordje, maar die was echt niet onderuit te krijgen.

Onder XP heb ik nu vaak crashes na een lang potje cs en af en toe klapt het een en ander eruit, XP kan het mooi opvangen maar toch die appz gaan wel op hun gat.

De juiste drivers schelen echt een hele boel!! vooral die via shit heb je echt nodig want zonder die drivers is mijn systeem echt een potje russisch roulet! Nu is hij best stabiel al zeg ik het zelf, af en toe een glitch maar das een keer in de 2 a 3 dagen en daar is geen een m$ os op gebouwd volgens mij (24/7 dan gaat ie echt baggeren na een paar daagjes :( )

• SEFje
Op zaterdag 03 november 2001 14:43 schreef IceFlame het volgende:
Ik zou idd niet naar een winkel gaan, kost veel geld en met een beetje goeie wil moet het jou zelf ook lukken.
Zou idd je proc & mobo lekker laten zitten waar ze zitten.

Wat ik je kan aanraden is op http://www.viahardware.com de laatste 4in1 drivers en busmaster drivers te downloaden en te installen.
en ook van de rest van je hardware ff de laatste drivertjes downloaden en installen.

Ik heb een soortgelijk systeem als jou (zie signature) en draai ook winXP, nou moet ik zeggen dat ik echt zwaar ontevreden ben over die hele via meuk, had eerst nog een oud bx bordje, maar die was echt niet onderuit te krijgen.

Onder XP heb ik nu vaak crashes na een lang potje cs en af en toe klapt het een en ander eruit, XP kan het mooi opvangen maar toch die appz gaan wel op hun gat.

De juiste drivers schelen echt een hele boel!! vooral die via shit heb je echt nodig want zonder die drivers is mijn systeem echt een potje russisch roulet! Nu is hij best stabiel al zeg ik het zelf, af en toe een glitch maar das een keer in de 2 a 3 dagen en daar is geen een m$ os op gebouwd volgens mij (24/7 dan gaat ie echt baggeren na een paar daagjes :( )
Om ons systeem nou vergelijkbaar te noemen, er zijn een hele hoop veriaties te bedenken met AMD procs, en bovendien zie ik behalve de gelidskaart echt geen onderdeel wat vergelijkbaar is met het mijne (ok, je hebt ook een GeForce 1).

Ik heb bij mijn weten echt hele nieuwe 4-in-1 drivers, en bij mij in WinXP starte CS gewoon meestal niet op!!!

Dan moest je eerst rebooten, iets waar mijn vriendelijke systeem 3 minuten over doet (fijn dus dat ie zo vaak vastloopt).

Als je WinXP opstart, dan heb je zo;n zwart scherm, met een balkje wat heen en weer gaat he? zo'n preloader zeg maar?

Bij normale systemen gaat die 4 keer heen en weer ofzo ( bij een athlon 550 van een vriend van mij althans)

Nou ik kan je vertellen, bij mij ging hij (tromgeroffel) 30 keer heen en weer 30!! Letters kan je niet in caps zetten, anders had ik het wel gedaan!!! #) keer heen en weer!! :P

Nou, mijn comp is dus echt raar, volgens mij echt niet "even wat drivertjes veranderen en hij doet het weer" nee, hij doet dit gewoon al sinds ik hem gekocht heb, duz...

nu jullie weer :P

Verwijderd

Owkee dan neem ik het weer van je over ;)

Ik doelde eigenlijk op je mobo in de vergelijking tussen ons systeem, maar ik zie al dat ik weer te snel heb gescrollerd jij hebt een asus :z

Bij mij loopt die pre-loader maar 2x ofzo geloof ik?

Ik zou je aanraden om je systeem helemaal opnieuw te installen, format c: (eerst backups maken!!) en dan helemaal opnieuw beginnen, meteen de goeie drivers installen en dan eens kijken wat ie doet. Volgens mij is jou XP versie zwaaaaar verbaggerd.

Ik zou er ook meteen ff een 128/256MB dimmetje bij prikken kost geen drol en scheelt best wel, 128 is erg weinig.

Waar woon je in Amsterdam, als je in de buurt woont kan ik je wel komen helpen vandeweek als je dat wilt?

• SEFje
Op zaterdag 03 november 2001 15:22 schreef IceFlame het volgende:
Owkee dan neem ik het weer van je over ;)

Ik doelde eigenlijk op je mobo in de vergelijking tussen ons systeem, maar ik zie al dat ik weer te snel heb gescrollerd jij hebt een asus :z

Bij mij loopt die pre-loader maar 2x ofzo geloof ik?

Ik zou je aanraden om je systeem helemaal opnieuw te installen, format c: (eerst backups maken!!) en dan helemaal opnieuw beginnen, meteen de goeie drivers installen en dan eens kijken wat ie doet. Volgens mij is jou XP versie zwaaaaar verbaggerd.

Ik zou er ook meteen ff een 128/256MB dimmetje bij prikken kost geen drol en scheelt best wel, 128 is erg weinig.

Waar woon je in Amsterdam, als je in de buurt woont kan ik je wel komen helpen vandeweek als je dat wilt?
Ik woon in Amsterdam Centrum, ik heb wel een extra DIMM, maar die is volgens mij niet zo goed, en ik heb al een tijdje geleden mijn hele schijf leeggehaald enzo.

Format C:, FDisk /mbr ongeveer 3 keer...

de hele mik-mak. Ik denk niet dat het daaraan ligt, hoewel het opnieuw te proberen is met een andere mobo erin.

Ik denk dat ik in principe wel mijn backup kan zetten op mijn andere schijf, en die er dan gewoon uithalen, of wat weg burnen...

• SEFje
^UP^ :(

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Als je Hilversum dichtbij vind moet je maar een keertje naar me toe komen ik heb wel het 1 en ander in huis om hem voor je te fixen. Ik heb ook nog wel wat Dimm liggen enzo.

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

• SEFje
Op zondag 04 november 2001 11:34 schreef hives het volgende:
Als je Hilversum dichtbij vind moet je maar een keertje naar me toe komen ik heb wel het 1 en ander in huis om hem voor je te fixen. Ik heb ook nog wel wat Dimm liggen enzo.
Helaas niet, maar bedankt voor het aanbod!

(ik heb zelf niet echt vervoer enzo)
Pagina: 1