Ik ben bezig met het maken van een script, waarmee gebruikers van mijn server zelf de files in hun homedirectory kunnen managen. Het script dat de door de users gegeven commando's moet processen moet uiteraard eerst controleren of de username en het password wel goed zijn, en ik heb het liefst dat daarvoor de normale username- en passwordinformatie wordt gebruikt, waarmee de user ook toegang heeft tot alle andere services, zoals FTP (proftpd) en de shells (sshd).
Het script zou dus in feite als volgt in mekaar zitten:
Uiteraard ben ik op de hoogte van het feit dat users door als file ../../root/* schade kunnen aanrichten, maar het gaat hier alleen even om het principe.
Maar ik ben nu dus op zoek naar een functie als 'checkpassword', die TRUE of FALSE (of '1 of 0', of whatever) als uitput geeft, waarbij dus wordt gechecked of de normale linux-passwords van de users kloppen. Het gaat me dus niet om de passwords zoals die in .htpasswd staan. Searches bij Google en ook hier op GoT leverden me helaas niets op
Het script zou dus in feite als volgt in mekaar zitten:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
| <? //Dit script krijgt de volgende variabelen uit z'n POST-info: //$user, $pass, $file en gaat dus de betreffende file uit de user z'n homedir verwijderen. $blaat = checkpassword($user,$pass); if ($blaat == "true" ) { system("rm /home/$user/$file"); }; ?> |
Uiteraard ben ik op de hoogte van het feit dat users door als file ../../root/* schade kunnen aanrichten, maar het gaat hier alleen even om het principe.
Maar ik ben nu dus op zoek naar een functie als 'checkpassword', die TRUE of FALSE (of '1 of 0', of whatever) als uitput geeft, waarbij dus wordt gechecked of de normale linux-passwords van de users kloppen. Het gaat me dus niet om de passwords zoals die in .htpasswd staan. Searches bij Google en ook hier op GoT leverden me helaas niets op
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR