Toon posts:

[monitor] te heet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraagje aan mensen met kennis van monitoren:

Ik heb een 19" Iiyama beeldscherm (1.5 jaar oud). Type weet ik even niet m'n hoofd (A90HT ofzo?). Nu zag ik gisteren op de bovenkant een deel van het plastic verkleurd is, alsof het platic te heet geweest is (veel donkerder van kleur). De plek zit in het midden, tussen de voorkant en "de die enorme bak" achter. Zeg maar op de hals.

Als ik m'n hand op die plek leg dan is (lijkt?) die plek ook warmer dan de omgeving.

M"n beeldscherm is verder nog goed, perfect beeld (hooguit 1 kapot pixeltje ergens). Enz.

Maar toch, nu zie ik daar zo'n plek... en nu?

Het zou kunnen dat m'n beeldscherm te warm geworden is, maar koeling zou hij voldoende moeten krijgen (hij staat gewoon op m'n bureau, niet in een kast ofzo) en langer dan 8 uur op een dag staat 'ie niet achter elkaar aan.

Nu vroeg ik me af, of die plek nog kwaad kan. Als het plastic zacht geworden is, want dan misschien nog wel meer? En wat te bedenken van straling enzo (het enige wat ik van monitoren weet is dat er elektronen versnelt worden en tegen fosfor aangeschoten worden)?

Ofwel, moet ik nog actie ondernemen of gewoon laten zitten omdat het bijvoorbeeld wel meer voorkomt?

Ik heb net nog: [topic=213385/1/50] gelezen en ik zie geen kleurproblemen ofzo.
En deels: [topic=130527/1/50] (en geen van die problemen zoals trillende letters heb ik).
En al die andere topics over te hogen temperaturen: als ik m'n hand erop leg dan is 'ie zelfs na een tijd aan gestaan te hebben niet heet te noemen.

Verwijderd

Als de monitor er niet onder lijkt te lijden is er toch nix aan de hand? Dat het plastic wat verkleurt is door hitte kan waarschijnlijk ook niet zo heel veel kwaad, zolang het niet echt wegfikt... wat boeit het :).
Als je nog garantie heb op je monitor kan je er natuurlijk gewoon ff mee terug gaan waar je hem vandaan heb, misschien krijg je een nieuwe...

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 07:28
je kan een soort 80mm fannetje kopen die je in dat rooster vastjkikt en zo koelt ie de boel een beetje. Waar je op moet letten is dat de monitor voldoende ruimte heeft om z'n warem lucht kwijt te kunnen. Dus niks erboven op leggen, en MINIMAAL een centimeter of 15 op en ruimte erboven, maar meer is zeker beter.

Verwijderd

mijn sony 17'' trinitron is ook een beetje verkleurd aan de bovenkant, en wordt aardig warm, maar ik heb ook nergens last van. Ik zou me niet druk maken.

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 15:50

AMDFreak

Intel is zo..

Denk niet dat je er bang voor hoeft te zijn hoor.. kleur verandering kan normaal zijn.. (roken bv). 8 uurtjes das nie zo erg hoor..

so don't worry

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 15:15
je kan een soort 80mm fannetje kopen ... maar meer is zeker beter.
Het is nog voor het stuk voordat het rooster begint. Effe tekenen (bovenaanzicht):
code:
1
2
3
4
5
6
 |||||||
 |||||||
 |||||||
/==***==\
|==***==|
|=======|

Het is op de plek van de sterretjes (vehouding is niet helemaal correct, maar zo ongeveer). Het rooster zelf is overigens warmer, dan die plek en die plek is weer warmer dan zijn omgeving. En echt heet word het nooit (nu staat 'ie iets van drie uur achter elkaar aan en de lucht dat uit m'n pc komt is warmer). Ook ruimte zal goed moeten zijn, er ligt niks op, hij staat midden op m'n bureau die ik een halve meter langer heb gemaakt :), zowel links, rechs als boven veel meer dan 15 cm open ruimte. Het enige minpuntje zou de afstand tot de muur kunnen zijn, zo'n 3 cm, maar achterkant wordt 'ie al helemaal niet warm.
Als je nog garantie heb op je monitor kan je er natuurlijk gewoon ff mee terug gaan waar je hem vandaan heb, misschien krijg je een nieuwe...
Zolang die 't nog doet... ik heb geloof ik nog 1.5 jaar garantie... en zo niet dan ben ik toch al over de garantieperiode heen. Het plek valt zelf niet zo heel erg op en m'n scherm verkopen doe ik voorlopig toch niet.
mijn sony 17'' trinitron is ook een beetje verkleurd aan de bovenkant...Ik zou me niet druk maken.
ok :)
Ik dacht, laat ik het toch maar even checken, je weet nooit...
.. kleur verandering kan normaal zijn.. (roken bv
Roken doe ik niet. Maar inderdaad, kleurverandering had normaal kunnen zijn. Of een schaduw. Maar dat was het in dit geval niet.

Nou, thx voor de replies :)

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

Pagina: 1