Toon posts:

DMA en USB ... wat een feest

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb eindelijk mijn USB apparaten draaiend, een wacom, keyboard (met hub) en een muis. Na 2 weken ben ik er nu eindelijk achter waar het probleem zit.

Als ik DMA niet enabled heb m'n drive, dan draait alles perfect, behalve dan een average read speed van 3,5 mb/s :(.

Zodra ik DMA dus enable dan krijg ik blauwe schermen bij het opstarten als ik USB enabled heb in de bios.

Conflict dus...

Maar waar?! Device manager geeft geen fouten aan, USB controller zit op IRQ 10, IDE controller op 14 & 15. Alleen DMA kanaal 2 en 4 worden gebruikt.

Ik heb een Shuttle AV61 ATA 66 mobo en een Quantum Fireball AS 20Gb 7200rpm ATA 100. UDMA staat op auto in de bios en mijn post report 'm netjes als een ATA 66 schijf.

HD Tach geeft me een 4mbs burstspeed zonder en 11mbs met DMA enabled. Average read speed van 3,5Mb/s zonder en 9Mb/s met DMA enabled. Dit is toch niet normaal voor een zo'n harddisk?

Nu is er morgen net een computerbeurs hiero, dus dacht ik maar de gemakkelijkste weg te kiezen en een Promise ULTRA 100 IDE controller te kopen.

Maar zou dit mijn problemen wel oplossen? Of heeft iemand misschien een idee wat mijn probleem is?

Ik draai Win98SE trouwens

Groeten XAQT

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Al geprobeerde je bios te updaten ?

Wat je ook kunt proberen is om je LEGACY USB te disablen, maar dan moet je wel een normale toetsenbord aan te sluiten (PS/2). Dit schakelt namelijk USB ondersteuning onder DOS uit.

Onder Windows moet het geen problemen geven.

Heb je VIA chipset, niet vergeten de 4 in 1 drivers te installeren. Of een USB filter driver.

http://www.viahardware.com

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nieuwste bios en heb zelf ook al een ge'modbin'de bios geflashed om ACPI uit te kunnen schakelen. Ik las op www.usbman.com dat dat ook nog wel eens problemen kon veroorzaken. Windows toen ook opnieuw geinstalleerd met 'setup /p i'. Maar dat hielp ook niet.

VIA 4-1 4.35, USB filter en Windows USB patch voor VIA&AMD ook geinstalleerd.

Als ik USB disable en PS/2 gebruik dan heb ik inderdaad geen problemen. Maar ik heb een Wacom tablet (A4), USB keyboard met hub en een USB muis die ik wel graag wil gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
oh, en daarbij komt dat als USB disabled heb en DMA staat wel aan, dan geeft HD Tach mij nog maar een burst speed van 11Mb/s met een average read speed van 9Mb/s. Dat is wel erg langzaam voor een ATA 100 schijf op een ATA 66 board.

De HD zit aan het zwarte eind van de ATA 100 kabel en staat op 'cable select'. Bij tests bij een vriend van me had hij een average read speed van 30Mb/s als slave op een normale IDE kabel. Dat kan dus ook het probleem niet zijn.

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Waarom staat ie op cable-select? Waarom niet gewoon op Master? (of slave)

Verwijderd

Topicstarter
Quote van de Maxtor site:

"The Ultra ATA cables use the Cable Select (CS) method rather than a master/slave scheme, so the drive must be configured to enable Cable Select (jumper installed on CS position)."
Pagina: 1