REDHAT 7.2 boot probleem!!

Pagina: 1
Acties:

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-06 10:00
Ik heb dus nu gewoon eerst win95 op hdd gezet en toen redhat 7.2 en gekozen voor GRUB maar nu krijg ik een error bij starten (ERROR GRUB). Mijn patities indeling is als volgt:

500MB____ fat32
20MB_____ /boot
18GB_____ /
rest______ /swap

Ik ben een newbey dus mischien kan een van jullie mij vertellen hoe ik dit moet gaan aanpaken!! Het liefst zou ik weer van voor af aan beginnen (schone HDD)!! :)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 14:36

Bezulba

Formerly known as Eendje

ik ben oook nog newbie, maar was het niet zo dat de boot partitie van linux VOOR een bepaald aantal sectors/clusters/mb's moest zitten? al zet je nou je boot vooraan en daarna fat32.. might work

blup

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

De 1024 cylinder beperking was enkel voor LILO (en die is inmiddels ookal vervallen).

Wat voor foutmelding ?? ennuh, je hebt toch wel een bootflop gemaakt aan het einde vd installaties routine ?

Steek die bootflop erin en zie of dat wel werkt.

Ik ga er even vanuit dat je 1 HDD hebt en aangezien linux je schijf niet met letters indeeld maar als device delen zal je indeleing erals volgt uit zien:

500MB____ fat32 -> /dev/hda1
20MB_____ /boot -> /dev/hda2
18GB_____ / -> /dev/hda3
rest______ /swap -> /dev/hda4(? niet zeker over)

Grub werkt net even anders (heb ik ook pas net uitgevonden gebruikte altijd LILO) in zijn /boot/grub/grub.conf

500MB____ fat32 -> /dev/hd0,0
20MB_____ /boot -> /dev/hd0,1
18GB_____ / -> /dev/hd0,2
rest______ /swap -> /dev/hd0,3(? niet zeker over)

Als je linux dus opgestart krijgt met de flop, log dan als root in en open met VI het bestand /boot/grub/grub.conf en controleer of de verwijzingen naar je win95 deel en je linux boot deel juist zijn (resp. hd0,0 en hd0,1)

[Korte uitleg VI:
Als je het bestand met VI opent egin je met de browse mode en kun je dus niet direct iets veranderen, druk i om naar txt invoegmodus te gaan. Wil je deze modus verlaten druk dan de ESC toets. Nu kun je handelingen als opslaan of VI verlaten doen. OM op te slaan druk je eerst : en vervolgens de w en dan de enter toets. VI verlaten is de combinatie :q (enter). Verwijderen van delen txt kun je het beste doen als je in de txt invoegmodus zit en dan backspace-n. Het kan geavanceerder met VI maar daarvoor verwijs ik je naar de VI howto/man-pages/info files of een boek over VI ]

Mocht alles er goed uit zien naar jou idee en de foutmelding blijft komen kun je altijd nog opnieuw RH installeren. Je hebt nog niets aangemaakt of zo dus ee niks is verloren. Ik rad je dan wel aan om je / niet zo groot te maken maar voor een overzichtelijkere HDD indeling te gaan bijv.

500MB____ fat32
20MB_____ /boot
6GB_____ /
6GB_____ /home
6GB_____ /usr
rest______ /swap

Suc 6

Ennuh, met linux blijf je vrij lang newbie. Rommel er al 4 jaar mee en ben nog lang niet uitgeleerd

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Op zaterdag 03 november 2001 08:52 schreef Pantagruel het volgende:
500MB____ fat32 -> /dev/hda1
20MB_____ /boot -> /dev/hda2
18GB_____ / -> /dev/hda3
rest______ /swap -> /dev/hda4(? niet zeker over)

Ennuh, met linux blijf je vrij lang newbie. Rommel er al 4 jaar mee en ben nog lang niet uitgeleerd
Dat blijkt :) Swapspace wordt namelijk niet gemount ;)

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Op zaterdag 03 november 2001 09:50 schreef SONiCB00M het volgende:

[..]

Dat blijkt :) Swapspace wordt namelijk niet gemount ;)
Heb je gelijk in, alleen mijn tux doos was down :'( (oeps wrong kernel compiled) en ja dan is controle moeilijk ;)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Neptunus
Kan je misdchien ook even vertellen hoe ik het makelijks op een schone HDD win95 en redhat kan installeren want krijg het andere niet voor mekaar ik kan mischien het beste gewoon even op nieuw beginnen!! En zal daar bij denken aan je HDD indeling!! :)

• Neptunus
NIEMAND

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
GRUB zit pas nu bij RH7.2 er bij, en ik denk gewoon dat er (nog) maar weinig mensen zijn die veel van GRUB weten...

Omdat het nieuw was en ik het niet kende, heb ik bij de installatie toch ook maar voor LILO gekozen.

Kan je niet gewoon alsnog LILO erop knallen?

Sorry... helpen kan ik je gewoon niet... maar veel succes. :)

Please do not contact me telepathically.

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Opnieuw booten met boot-flop en lilo installeren. Werkt alles als het goed is weer als een speer.

Ik heb ook GRUB gebruikt, maar dan onder Mandrake. En dat werkte perfect, dus dit is heel vreemd.

offtopic:
Volgens mij is GRUB al best oud, ik ken het al ongeveer 2 jaar. Ik weet niet precies hoelang GRUB al in dev is, maar vrij lang in ieder geval :)

Signature van nature

• Neptunus
Heb weer opnieuw redhat op de hdd gezet met de volgende indeling:

/dev/hda1__vfat__(dus waar win95 op staat)
/dev/hda2__/boot__(20MB)
/dev/hda4__EXTENDED
__/dev/hda5__/usr___(6GB)
__/dev/hda6__/______(6GB)
__/dev/hda7__/home__(6GB)
/dev/hda3 swap______(REST)

voor boot had ik weer GRUB gekozen en na de installatie kreeg ik weer de ERROR (GRUB GEOM Error).

Is het niet mogelijk om eerst linux op hdd te zetten in volgende indeling :

/dev/hda1__/boot (20MB)
/dev/hda2__vfat (dus waar win95 op staat)
/dev/hda4__EXTENDED
__/dev/hda5__/usr___(6GB)
__/dev/hda6__/______(6GB)
__/dev/hda7__/home__(6GB)
/dev/hda3 swap______(REST)

en dan win95 er op te zetten (denk dat het niet goedgaat ivm boot.ini of niet).
Of mischien alles anders om eerst win95 er opzetten en dan linux en dan tijdens de installatie geen boot dev te kiezen maar gewoon installen en dan de boot.ini van win95 aanpassen!!

Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik nu het beste kan en doen hoe ik het dan moe doen!!

• Neptunus
<<<<<<<<Is na veel geknoei gelukt!!>>>>>> :) :)
Pagina: 1