Krijg geen IP van chello met gebruik Freesco disk

Pagina: 1
Acties:

• Andre21
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-03-2025

Andre21

Inmiddels 39....

Topicstarter
Probleempje...
Ik freesco gedownload...op diskette gezet.
Alles ingesteld volgens een nederlandse handleiding.
Echter:
Als hij opstart krijg ik geen ip van chello.
Er blijft staan:
Waiting for DHCPOFFER on eth0 of zoiets..

Ik heb chello, in Ede, met een terayon modem.
Windows opstarten op dezelfde pc met dezelfde NIC's werkt wel. Daar krijg ik netjes een ip. (overigens eentje die ik nu al een jaar heb.)
Ik heb dus ook ingesteld bij de configuratie van freesco dat ik via dhcp een ip zou moeten krijgen..

Iemand???

Blender....

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Je hebt een statisch IP neem ik aan. Kan je dan wel DHCP gebruiken :?

• Andre21

Andre21

Inmiddels 39....

Topicstarter
Nee ik heb geen statisch IP.
Ik heb een dynamisch IP. Ik heb immers een terayon modem.
Het lijkt alleen statisch omdat ik em al zolang heb.. tja kwestie van online blijven 8-)
In windows kan ik onder winipcfg gewoon loslaten en aanvragen enzo doen, en dat werkt gewoon.

Blender....

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14

Sjonny

Fratser

zit niet op te letten |:( .. moet naar bed dan maar :D

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

Dit probleem had ik ook: sluit de winbak weer even aan en geef alles weer even vrij.
Noteer dan de volgende getallen: gateway en DNS'sen.
Configureer Freesco hiermee: daarna was het probleem bij mij opgelost.
Succes.
PS: dit probleem deed zich bij mij voor meteen na de migratie van Chello in september. Voor die tijd kon ik elke netwerkkaart en distributie probleemloos aansluiten.

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:25

JJJ

Wacht je eigenlijk wel lang genoeg? Ik moest behoorlijk lang wachten voordat ik een IP kreeg... ik had al heel lang zin op te rebooten.

Verwijderd

Op zaterdag 03 november 2001 09:47 schreef JJJ het volgende:
Wacht je eigenlijk wel lang genoeg? Ik moest behoorlijk lang wachten voordat ik een IP kreeg... ik had al heel lang zin op te rebooten.
ik kon wachten tot ik een ons woog (heb wel eens een uur of meer gewacht.... toen ik nog niet beter wist). Exact dezelfde situatie, dus.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik heb ook een Freesco machine aan mijn Chello verbinding gehad met een dyn. IP. Werkte toen perfect. Check of je NIC verder wel goed werkt en of de kabels goed zijn aangesloten. Je weet maar nooit. :)

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Op zaterdag 03 november 2001 11:15 schreef jelmervos het volgende:
Ik heb ook een Freesco machine aan mijn Chello verbinding gehad met een dyn. IP. Werkte toen perfect. Check of je NIC verder wel goed werkt en of de kabels goed zijn aangesloten. Je weet maar nooit. :)
zonder het invullen van gateway (en mogelijk DNS) werkt ie echt niet.
Je schrijft dan ook: "Werkte toen perfect". Door de migratie aktes van Chello is het allemaal veranderd. Voor die tijd was alleen dyn IP en DNS bij mij ook voldoende. Nu niet meer: laten we aub niet telkens het wiel opnieuw uitvinden.
En of de netwerkkaarten werken? Stel anders even een vast IP-nr op bij de setup en dan start ie wel door. En dan kun je vanuit de Freesco bak met ifconfig kijken of alles werktt en vanaf de clients kun je de server pingen. Een mooie test of de kabels (intern) goed zijn. De kabel naar het modem kun jemet dyn IP testen: immers hij vraagt wel om een IP-nr via het modem: dus die moet gaan knipperen zodra er een request (aanvraag) komt. Alleen in de huidige situatie krijgt ie hem niet.....

• Andre21

Andre21

Inmiddels 39....

Topicstarter
Ok volgens mij heb ik de gateway niet opgegeven...
Ga ik alsnog proberen

Blender....

• Andre21

Andre21

Inmiddels 39....

Topicstarter
Op zaterdag 03 november 2001 12:42 schreef andre_at_home het volgende:

[..]

zonder het invullen van gateway (en mogelijk DNS) werkt ie echt niet.
Je schrijft dan ook: "Werkte toen perfect". Door de migratie aktes van Chello is het allemaal veranderd. Voor die tijd was alleen dyn IP en DNS bij mij ook voldoende. Nu niet meer: laten we aub niet telkens het wiel opnieuw uitvinden.
En of de netwerkkaarten werken? Stel anders even een vast IP-nr op bij de setup en dan start ie wel door. En dan kun je vanuit de Freesco bak met ifconfig kijken of alles werktt en vanaf de clients kun je de server pingen. Een mooie test of de kabels (intern) goed zijn. De kabel naar het modem kun jemet dyn IP testen: immers hij vraagt wel om een IP-nr via het modem: dus die moet gaan knipperen zodra er een request (aanvraag) komt. Alleen in de huidige situatie krijgt ie hem niet.....
Ik heb ff vast IP ingevuld. (Onder windows kon ik via winipcfg zien dat dat ip nog een week geld voor mij).
Gateway enzo alles ingevuld. (Min of meer overgeschreven van windows winipcfg). Hij start netjes door, alles schijnt te werken. Ik kan em vanaf de client alleen niet pingen.

Blender....

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

dat probleem had ik ook bij iemand
moet je
1e networkcard = eth1 (was eth0)
2e networkcard = eth0 (was eth1)

check dat maar us

Verwijderd

je bent op de goede weg. Kijk effe of je bij de clients de juiste gateway ingevuld hebt. Dat moet die van de uitgangskaart van Freesco zijn, maar dat wist je neem ik aan wel.
Met ifconfig op de Freesco bak kun je zien of eth0 en eth1 allebei er wel zijn en of hun irq en i/o kloppen.
Je kunt dan ook zien of eth0 en eth1 omgedraid zijn, zoals terecht opgemerkt. Dan bij de toewijzing in de setup van Freesco effe aanpassen.
Vul voor de zekerheid toch effe de DNS'sen in die je via winipcfg kunt zien.
Succes.

• Andre21

Andre21

Inmiddels 39....

Topicstarter
Ok vanaf deze plek wil ik iedereen die mij geholpen heeft hartelijk danken..
Ik heb eth0 en eth1 omgewisseld in de config en het werkt.. Ik krijg een IP via DHCP!!
EN zoals je ziet kan ik internetten vanaf de clients..
Nu kijken wat ik er nog meer mee kan!!!
Bedankt!!!

Iemand nog tips ofzow?

Blender....

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

• Andre21

Andre21

Inmiddels 39....

Topicstarter
Thanxx
Ik zag daar al wat van traffic monitors enzo,
Nou ff kijken hoe ik die zooi geinstalleerd krijg

Blender....

Verwijderd

moest je nu wel of niet de gateway en/of de DNS'sen invullen in jouw situatie?

• Andre21

Andre21

Inmiddels 39....

Topicstarter
Allebei ingevuld. Het probleem was echter dat mijn terayon modem op eth1 aangesloten zat ipv eth0
Dit dus ff in de config omgewisseld

Blender....

Verwijderd

mooi dat het werkt. Succes verder.

PS (off-topic)
Ik heb bij Freesco ook het gebruik van een niet geregistreerde netwerkkaart aan de praat gekregen. De algemene term is natuurlijk gelijk aan normaliter bij Linux dus ifconfig hw eth0 MAC-adres, alleen je moet effe weten hoe precies en waar. Ik maak er wel een posting van met een titel zodat meer mensen er wat aan hebben.

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Op zondag 04 november 2001 02:12 schreef Andre21 het volgende:
Thanxx
Ik zag daar al wat van traffic monitors enzo,
Nou ff kijken hoe ik die zooi geinstalleerd krijg
op freesco bak
listpkg : de lijst met packages (haalt i van internet af)
installpkg <package naam>

die iptraf(ic) monitor ziet er wel kwel uit jah :)

• Andre21

Andre21

Inmiddels 39....

Topicstarter
iptraffic is leuk ja...
Zijn er ook nog andere traffic packages?

Blender....

Pagina: 1