Monitor overklokken

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zoals je weet heeft een monitor een Khz-waarde. Dit is het max. wat de monitor aan kan.

Als ie bv (zoals nu bij mij) op 1280x1024 draai bij 85Hz, loopt mijn monitor op 91,2Khz (ik dacht alles tegen elkaar vermenigvuldigt, maar daar ben ik niet zeker van).

Nu is het zo dat je ook je monitor kan forceren op een hogere Khz te laten lopen. Op 1600x1200 gaat ie bij mij altijd naar 75hz (hij kan 81hz aan, maar de videokaart's dichtbijste waarde is 75hz, kun je dit ook aanpassen? want ik draai namelijk nu 85hz, maar monitor kan 93hz aan op deze resolutie!!). Maar iig, dan staat ie dus op 75hz. Maar je kunt hem dus gewoon forceren op 85hz. Maar dan draait ie op 102Khz, en de monitor kan dacht ik maar 96khz aan!

Dit is dus overklokken, maar wat voor gevolgen heeft dit voor mijn monitor. Volgens mij is het niet goed, daarom doe ik het nu ook gewoon zoals ie "hoort". (part 1)

Part 2: mijn videokaart kan alleen 75, 85, 100, 120hz, in die stappen dus. Maar mijn monitor kan nu op 93hz, maar draait dus terug op 85hz. Kun je niet de videokaart instelln zodat ie ook op 93hz kan draaien? Of is dit onmogelijk?

Putting the bit in Biton since 1997

Verwijderd

93Hz is gewoon geen standaard instelling en staat er dus NIET tussen , te hoog draaien laat minstens je scherm uitvallen , al molt het het niet ...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

schermen hebben een ingebouwde configuratie (bijna altijd) en zodra deze niet benaderd wordt (te hoge resolutie, te hoog aantal Khz Computer staat uit) dan doet hij het niet.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Bij digitaal instelbare monitoren is dit beveiligd zodat je gewoon niet hoger kan als de ingeprogrammeerde frequenties.
Bij oudere analoog instelbare monitoren was dit wel vaker mogelijk, maar hierdoor kon je dus wel raar beeld krijgen omdat je buiten de specs zit.
Het is zowieso nooit goed om een monitor te gebruiken op zijn allerhoogst gespecificeerde frequentie vanwege iets minder scherpte.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• MaZe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-08 14:24
Op zaterdag 03 november 2001 00:51 schreef Rick2001 het volgende:
Bij digitaal instelbare monitoren is dit beveiligd zodat je gewoon niet hoger kan als de ingeprogrammeerde frequenties.
Bij oudere analoog instelbare monitoren was dit wel vaker mogelijk, maar hierdoor kon je dus wel raar beeld krijgen omdat je buiten de specs zit.
Het is zowieso nooit goed om een monitor te gebruiken op zijn allerhoogst gespecificeerde frequentie vanwege iets minder scherpte.
Grappig heb ik het net nog met een paar mensen over gehad :)

• Splatter
  • Laatst online: 26-11-2021
Met PowerStrip kun je non-standaard refreshrates forceren.

Verwijderd

ik zou het niet doen, als je beeldscherm kapot gaat valt het ieg wel vaak uit, en die refreshrate is niet zo belangrijk 85/93 ofzo. owkee, als je refresh maar 60 hz is dan zou ik het ook doen natuurlijk :)

• p_m
  • Niet online
Op zaterdag 03 november 2001 07:13 schreef ByMeS_Dy het volgende:
ik zou het niet doen, als je beeldscherm kapot gaat valt het ieg wel vaak uit, en die refreshrate is niet zo belangrijk 85/93 ofzo. owkee, als je refresh maar 60 hz is dan zou ik het ook doen natuurlijk :)
Ehm... hoezo is het slecht voor de monitor. Op de doos stond nog een sticker met "Ergonomic resolution 1280x1024 @ 91 (vergissing, niet 93, maar 91) hz!"

Wat zou hier nou slecht aan zijn!

Misschien voor de videokaart omdat dit niet standaard is?

Bedankt trouwens voor de link! :)

• dontcare
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024

dontcare

Nomen est Omen

* dontcare ziet dus totaal het nut van een overclockte monitor niet :?

.Quod me nutrit me destruit.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Met mn Matrox kaartje kan je het per hz verhogen :)

Alle proemn in n drek

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Het probleem kan zijn dat je elektronica in de monitor te warm wordt.
Wanneer de lijnfrequentie toeneemt, moet bij een gelijk blijvende helderheid het electrodekanon sterker aangestuurd worden (de straal blijft minder lang op een punt op het fosfor staan, dus moet de intensiteit omhoog)
Verder kan de electronica die gebruikt wordt voor de afbuiging mogelijk die hoge frequenties niet aan en dan krijg je in het gunstigste geval een onrustig beeld.
Het schakelen van het electrodekanon kan ook maar een beperkt aantal keer per seconde (afhankelijk van de electronica) en dat resulteert in een onscherp beeld bij een te hoge refreshrate.

Dus het beeld zal er niet beter op worden en de zooi kan een stuk warmer worden, wanneer de monitor op een hogere refreshrate werkt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• gnimmeL_kraD
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(overleden)
Op zaterdag 03 november 2001 13:16 schreef Bierkameel het volgende:
met een asus kaart ook :P

per resolutie :)

Xbox360 gamerprofile

• p_m
  • Niet online
Please, probeer het te begrijpen! :) (of misschien snap ik het wel niet, sorry dan)

Ik heb het nu niet (meer) over overklokken, maar mijn monitor kan (VOLGENS het stickertje op de doos) bij 1280x1024 op 91 hz draaien. Dat is denk ik prettiger voor je ogen dan 85hz!

Dus ik vroeg alleen of dat wel goed was voor de apparatuur (want videokaart geeft geen 91hz aan) Maar jullie zeggen dus van niet? Dan begrijp ik niet waarom het op de doos staat! :?

Verwijderd

Tsja, mijn 15" draait nu op 1024x786 @ 85Hz. Volges het boekje kon hij maar 75Hz aan op deze resolutie (ja, oud Daewoo gevalletje maar hij doet het nog en geen zin/geld om een nieuwe te kopen). Werkt allemaal prima: scherp & beeldvullend beeld en net een vervelende toon die je krijgt wanneer hij op 75Hz loopt is verdwenen. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik het doe, ik vind 75Hz ook al flikkervrij maar dan maakt hij alleen een beetje een bromgeluidje.

Vroeger had ik nog een 14" gevalletje wat ik in 800x600 ook altijd op een hogere refresh liet lopen dan de specs, maar daarbij werd het beeld niet helemaal meer beeldvullend (ookal maakte je het beeld zo groot mogelijk met de knopjes).

Verwijderd

Misschien kan je de .inf van je drivers voor je videokaart aanpassen, als ie nl. hoger kan bijvoorbeeld driver zegt 60, 75, 85, 100 en hij gaat maar 85 terwijl je monitor 93 kan, dan kan je misschien die 85 veranderen in 93 in het bestand. Misschien dat ie hem pakt.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 21:20
dat kan met entechtaiwan's Afbeeldingslocatie: http://www.entechtaiwan.com/images/ps3_timing.gifPowerstrip!

het aantal KHz krijg je niet omhoog volgens mij (soort plafond), maar je kunt er wel dichterbij komen.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38
Op zaterdag 03 november 2001 13:16 schreef Bierkameel het volgende:
idd, dat roelt... kun je mooi net tegen de 1115Khz (voor mij dan) grens aan gaan liggen :)

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1