Probleem: root in X bij/en automatisch DHCP

Pagina: 1
Acties:

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Andere titel kon ik niet bedenken en zoeken leverde niks op.. Situatie is volgt:

Met RedHat 7.1 werkt internet d.m.v. dhcp. Kan de verbinding starten met 'dhcpcd <eth0>' etc. maar ook volgens de 'easy way' instellen in de configuratie. Doe ik dat laatste, waarbij dus niet manual maar dhcp aangevinkt wordt, dan krijg ik echter bij het inloggen op de prompt de naam van de provider met zijn ip als hostnaam, zoiets als qn-xxx.xxx.xxx login. Nou is dat op zich niet zo erg, maar als ik vervolgens als root een X-sessie start dan komt X niet verder dan het grijze X-scherm. Het zal dus iets met de netwerkconfig en de rechten te maken hebben, maar het lijkt me onmogelijk dat ik als root op de providerserver word gezien. Waarom dan wel, want het is dhcp-gerelateerd? En dat van die hostnaam zou ik ook wel willen weten.

Kon het tot nu niet vinden in de howto's..

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• Tonnes746
Sorry voor het omhoogschoppen, maar ik heb nog steeds geen X als root zodra er inet-verbinding is en ik heb het idee dat er momenteel wat linux-goeroes online zijn..

Verwijderd

Dat heeft te maken met security policy denk ik. Waar je dat in RedHat verandert weet ik niet . Beter is om niet met root maar met een gewoon useraccount in te loggen, Als je een console opent onder X kun je met su root rechten krijgen, Is de betere manier van werken.

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Over dhcp kun je onder andere een hostname toegewezen krijgen, en dit gebeurt blijkbaar bij jouw provider. dhcpcd (ik neem aan dat het dhcpcd is die tijdens het booten gestart wordt) honoreert deze en verandert de hostname van je systeem ernaar.
Ik neem aan dat dhcpcd een configfile in /etc/ heeft, dus probeer eens uit te vinden of je daar geen optie kunt plaatsen dat dhcpcd deze hostname negeert.

[edit] Owja... Je kunt idd beter niet als root in X inloggen... het idee is om uit veiligheidsstandpunt zo weinig mogelijk als root te doen. Met 'su' kun je tijdelijk root worden vanuit een terminal of console. [/edit]

• Tonnes746
Thanks.. Tja bij die hostname heb ik me neergelegd, omdat ik blij was af te zijn van de ldp-foutmelding bij booten. Heb gemerkt dat de hostname 'localhost@localdomain' niet wordt gewaardeerd en dus die foutmelding veroorzaakt, en bij enkel 'localhost' krijg ik de toegewezen naam en zo staat het nu. Verder weet ik dat 'dhcpcd -h <hostname> eth0' ook iets doet maar ik kan dat niet vinden in een script, en daar verandert de hostname toch ook niet mee :? Ik weet niet of het aan een afwijkende policy van Redhat ligt en ik kon er al zo weinig over vinden behalve een hoop trucs om zelf bedachte scripts te gebruiken. Vaag.. maar ik heb dan ook geen handboek :) Oja, voor de sport stel ik het meeste in vanuit linuxconf dus dat kan ook een reden zijn..

Wat X betreft, ik weet van de veiligheid etc en doe er ook weinig mee maar je weet hoe het is, je wil toch de reden weten.. Het lijkt inderdaad iets met de security policy te maken te hebben maar je zou (en dat zie je vaker) eerder verwachten dat een user niet in X kan en root wel.. :)

Verwijderd

Nee, dat laatste klopt absoluut niet. Als een destructief java scriptje op een website onder root draait (en dat gebeurt als je met root in x zit) kan dat script enorm veel schade op je systeem aanrichten. Als gewone user heb je die rechten niet en dus loop je ook dat risico niet. En dit was slechts een voorbeeld, er zijn er meer te verzinnen waarom niet met root onder X in te loggen.

• Tonnes746
Thanks, dat geeft stof tot ehm.. zoeken. Het zou wel strak zijn als ik zo'n script heb opgelopen in de 3 minuten dat als root is gebrowsed, maar niets is onmogelijk :)

• Tonnes746
Om maar geen nieuw topic te openen een verlengstuk in deze vorm. Het probleem van root is opgelost (Xinitrc wilde fwm en dat kon niet) maar de dhcp houdt me nog bezig.

Is het überhaupt mogelijk bij gebruikmaking van dhcpcd met kabel, de hostnaam nog wel zelf op te geven? Heb gerommeld in de scripts met bijplaatsen en weghalen van resp. de -h en -H-opties, variable DHCP_HOSTNAME etc. maar wat ik ook doe, de hostnaam wordt altijd toegewezen en laat zich in geen geval 'overrulen'. Hoe kan dit?

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ik vind het een beetje vreemd... Bij geen van de bakken die ik beheer verandert de hostname door dhcp...
Ik gebruik altijd dhclient, maar ik kan niet garanderen of dat iets uitmaakt...

• Tonnes746
Hmm.. misschien een idee. Met wat ik over dhclient kan vinden lijkt het erop dat deze dat probleem niet of niet zo gauw heeft. Toch moet het mogelijk zijn; als ik networking als 'manual' instel en via de prompt dhcpcd start verandert de hostnaam ook niet alhoewel dat wel te verklaren is. Maar eens even stoeien met beide, bedankt.

Verwijderd

Dhclient gebruikt een script dat je kunt aanpassen. De naam is toepasselijk: dhclient-script . Daarmee kun je de werking van dhclient dus customizen.

• Tonnes746
Yep, had ik gezien. Kan jij verklaren waarom het aanpassen van het 'normale' ifup-script dan niet werkt bij dhcpcd?

Verwijderd

Een oorzaak zou kunnen zijn dat de server de config zo heeft ingesteld dat ie automagisch de hostname overschrijft. Ik weet niet of je dat kunt instellen maar het lijkt me een probleem dat niet te maken heeft met je dhcp-client. Dhclient reageert wellicht iets anders op de aangeboden config en anders kun je je hostname door het script aan te passen wellicht behouden, dan wel terugzetten. Let wel dat dit slechts gissen naar de oorzaak is...
Pagina: 1