Toon posts:

Radiator koelt niet???

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een senfu waterblok, sicce nova 800l pomp en een gewoon resevoir. hiermee (dus zonder radiator) werd mijn proc na 5min. 25 graden (proc is celeron 500) Toen dacht ik:
Ik ga een radiator halen, wel aluminium. Dus ikke naar de sloop, liet een alu radiator uit een volvo achtig ding halen, betaalde niks omdat ie er geen geld voor hoefde, reed naar huis, maakte hem schoon en sloot hem aan.
Resultaat:

NOG STEEDS 25 GRADEN!!! :(

Het is een aluminium radiator van 25cm lang, 14cm hoog en 4cm dik. Ik heb er 2 fans op 12v erop gezet en er kwam bijna geen wind door de rad. En... toen nogsteeds, jawel, 25 graden!

Hoe kan dit???

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 19:42

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

misschien omdat de omgevingstemperatuur niet ver van je CPUtem af ligt, dus zal er resp. minder warmte aan de omgeving afgegeven worden
met een klein beetje natuurkunde moet je dit wel weten...

Had je gehoopt dat je CPU nu 10 graden werd met je radiator erbij ofzow??

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Verwijderd

ik denk dat ofwel je temp. sensor stuk is ofwel heb je een stabiele koeling. 25 graadjes voor een celeron 500 is wel lekker :)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 22:10
Je moet hem schoonmaken van buiten. of een verwarmings radiator (laten) slopen. Krijg je wel heel moeilijk uit een auto. een radiator aan de voorkant van een auto is nogal groot vergeleken met de kanalen. Net als die van een vriezer.

Verwijderd

Hallo, misschien zit er lucht in je rad. ook moet je je fans op een stukje afstand van je rad plaatsen 3cm of meer daar dit beter is voor je flow,maak dan wel de ruimte rondom rad en fans lucht dicht.Overigens welke temp is je case want als die lucht ook je rad koeld wordt je water heel moeilijk kouder dan die temp.
Tom

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 18:16

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

2 gaten in je vrieser boren radiator in je vriezer leggen leidingen door de 2 gaten laten gaan en je hebt water van heel koud *D

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Verwijderd

Topicstarter
maar de warmte van het water zou toch in de rad moeten gaan,
en die warmte verdrijf je dan met de wind van die fans.
En als je geen rad hebt kan het water zijn warmte helemaal niet kwijt. Dus een rad zou toch altijd moeten werken?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb momenteel geen kap erop de rad staat ook niet in de kast.
hoe zie je dan of er lucht in rad zit?
Als mijn pomp pompt zie ik alleen maar water uit het afvoerslangetje, en als ik naar de slangen kijk (die zijn doorzichtig) zie ik geen luchtbellen

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 19:42

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

kijk, met een radiator kun je je water koelen, maar tot op zekere hoogte. Dit zal(ook met een fan op je radiator) nauwelijks onder de 21 graden komen.
Je CPU zou zonder radiator na een tijdje wel warmer moeten worden, omdat je water dan warmer wordt, en zijn energie niet kwijt kan.
Dus je kan gewoon lekker blijven draaien met je radiator.

Wil je echt goed koelen moet je er een Peltier-element tussen zetten

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Verwijderd

Topicstarter
Had je gehoopt dat je CPU nu 10 graden werd met je radiator erbij ofzow??
[/quote]

Nee, maar toen ik luchtkoeling had was proc 30 graden dus ik dacht dat ik met waterkoeling wel 20 zou hebben, zeker met een rad.

Verwijderd

Op vrijdag 02 november 2001 20:24 schreef allanzoet het volgende:
ik heb momenteel geen kap erop de rad staat ook niet in de kast.
hoe zie je dan of er lucht in rad zit?
Als mijn pomp pompt zie ik alleen maar water uit het afvoerslangetje, en als ik naar de slangen kijk (die zijn doorzichtig) zie ik geen luchtbellen
even je rad lager dan de pomp houden dan merk/hoor je snel
genoeg of er lucht in zit.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 22:10
Spoel er eens wat zoutzuur door. Wordt ie ook goed schoon.

Verwijderd

|:(
Je temp is toch al zo laag. Een RAD zorgt dat het watertemp dichtbij de omgevingstemp komt. Als je CPU 25 graden is, dan is je water een beetje warmer. Omgevingstemp van zo'n 21 graden? Met RAD is je watertemp misschien 1* gedaald. Met een RAD kun van je watertemp niet -20* maken door er wat fans op te laten blazen.
Gebruik wat gezond verstand aub. Of heb je lopen :z-en op je IVBO opleiding?

Verwijderd

standaard thermodynamica leert ons dat warmte van warme plekken naar koude plekken stroomt, dit betekent dat het onmogelijk is om zonder compressors/pelt's de temp van het water in je radiator lager te krijgen dan het medium rond de radiator(lucht of whatever)

wat wel bij jou het geval kan zijn is dat je warme lucht uit je kast door je radiator blaast
gevolg: warmere temp. van het koelwater
oplossing1: plaats je radiator buiten je kast (ik weet het, niet de mooiste manier) :r
oplossing2: (daar ga ik voor) plaats je radiator in 1 van de wanden van je kast, dicht bij een van de hoeken, en zorg dan met fan-ducting ervoor dat je via een gat in een van de andere kanten van de kast lucht van buiten de kast door je radiator blaast dit vereist gewoon ff wat gaatjes zagen/boren, en wat plastic/o.i.d. in de goeie vorm zagen, et voila je hebt een gesloten systeem, en een radiator die geen warme (2e-hands) lucht krijgt

oh ja, ik zou nooit een waterkoeling setup zonder radiator gebruiken als je ook maar iets meer vermogen in je proc verstookt dan een celeron/PII/K6-2, het water in je reservoir kan nooit zoveel warmte kwijt (tenzij je met bong koeling gaat beginnen of een heel erg ingewikkelde reservoir/radiator combo in elkaar flanst), en dan zijn gebakken cpu's snel het gevolg |:(

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Op vrijdag 02 november 2001 20:13 schreef allanzoet het volgende:

... hiermee (dus zonder radiator) werd mijn proc na 5min. 25 graden ...
Moet je die temp zonder rad nog eens meten na een uur.
En dan hetzelfde doen met rad.
Pagina: 1