tft of crt?

Pagina: 1
Acties:

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
Ik ben van plan een nieuw systeem te kopen maar nu heb ik dus de keuze uit tft of crt. Ik ben voornamelijk bezorgt over mijn ogen, aangezien ik er heel veel tijd achter ga besteden vanwegen mijn studie (informatica) wil ik wel dat ik een goed beeldscherm hem om naar te kijken. tft schijnt daarin goed te voldoen..

maar crt op hoge refreshrate ook. daarbij heeft crt een veel sneller responserate en dus perfect voor bewegend beeld

en crt heeft een beter kleurweergave.

daarentegen heeft tft weer dat het geometrisch correct is.

ik moet natuurlijk wel goped kunnen werken op mijn pc d.w.z. photoapplicaties, 3d applicaties, tekstverwerking (duhh) en film ;)

ik denk dat iedereen dan een crt zal aanraden maar toch maar even vragen voor de zekerheid ;)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
Ik zou zeggen CRT en dan eentje van Iiyama, sony of eizo :). Want je kunt een mooie 19" inch kopen voor een 15" tft ;)

Verwijderd

Ik zou ook voor een mooie grote CRT gaan.

Verwijderd

CRT Iiyama, LG of Sony

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
zeker CRT sony eizo iiyama philips

• Sovereign
  • Laatst online: 27-06 19:01
Iedereen die een CRT heeft raadt een CRT aan, goh wat een verassing. |:(

Ikzelf ben overgestapt op TFT en zou niets anders meer willen.

Verwijderd

Op vrijdag 02 november 2001 17:40 schreef Sovereign het volgende:

Heb je ook met moederborden, als iemand vraagt: Welk mobo voor een Athlon?

Dan komen mensen met een mobo van 2 jaar oud, en andere weer met een hele nieuwe, ze noemen altijd wat ze zelf hebben.

Ik wil ook een TFT, en weet ook dat ze mooier zijn.

• justice strike
foutje

• justice strike
qua kleuren gebruik?? of qua design want ik heb gehoord dat kleur veel slechter (als je over veel kan spreken) dan crt is

Verwijderd

Op vrijdag 02 november 2001 17:54 schreef justice_strike het volgende:
qua kleuren gebruik?? of qua design want ik heb gehoord dat kleur veel slechter (als je over veel kan spreken) dan crt is
Er zit heel veel verschil tussen de kleurenweergave van de verschillende tft schermen. Je moet echt wel met je eigen ogen gaan kijken ernaar.

Er zijn wel bepaalde merken die tft schermen hebben met dezelfde en soms zelfs betere kleurenweergaven dan een crt.

Verwijderd

Ik heb sinds 1 maand een 15 inch tft scherm

ik vind helemaal ideaal het schilt veel ruimte op je buro en daarnaast vind ik de kleuren ook mooier dan op veel crt schermen.

Ik heb ook helemaal geen last van mijn ogen en zit ook veel achter de computer ik studeer namelijk ook informatica.

Het enigste wat het nadeel is dat het een beetje te klein is maar ik heb er een 15 inch crt langs staan en dan vind ik echt perfect.

• justice strike
het is wel ideaal ja zo'n tft scherm... maar kan iemand mij ook vertellen of het ook goed te doen is met bewegende beelden? ik ga namelijk het scherm hoogst waarschijnlijk ook als tv gebruiken...

En ik moet echt hele kritische kleurverschillen aanduiden ik ben namelijk ook nog eens grafische designer en tot nu toe heb ik mijn werk altijd op een iiyama monitor kunnen doen, Ik ken tot dusver nog geen enkele designer die op tft's werkt maar dat kan komen omdat ik er neit zo ontieglijk veel mee werk...

de reviews op internet geven wel heel duidelijk aan dat crt altijd veel beter is in kleurgebruik dan tft. de helderheid is gewoon beter t.o.v. tft maar daarentegen is een tft geometrisch precies en een crt niet.

Het wordt echt een moeilijke keuze....

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:43
Op vrijdag 02 november 2001 17:40 schreef Sovereign het volgende:

Precies, ik wil ook nooit een crt weer hebben nu ik een 17"lcd heb :9~

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Sovereign
het is wel ideaal ja zo'n tft scherm... maar kan iemand mij ook vertellen of het ook goed te doen is met bewegende beelden? ik ga namelijk het scherm hoogst waarschijnlijk ook als tv gebruiken...
DVDs zien er gelikt uit mijn LG TFT, dus tv mag helemaal geen probleem zijn.
En ik moet echt hele kritische kleurverschillen aanduiden ik ben namelijk ook nog eens grafische designer en tot nu toe heb ik mijn werk altijd op een iiyama monitor kunnen doen, Ik ken tot dusver nog geen enkele designer die op tft's werkt maar dat kan komen omdat ik er neit zo ontieglijk veel mee werk...
Ik had van tevoren een Philips Brilliance 17", en vind de kleuren op mijn TFT mooier! Alles is ook veel helderder en scherper.

• justice strike
maar heeft niemand dan het kleurverschil gemerkt? 16 miljoen kleuren op een tft en de grijskleuren die zijn er in mindere mate aanwezig dan een crt... kan iemand mij hier iets concreets over vertellen? tot dusver heb ik alleen gelezen dat er alleen tft's zijn met 16 mil. kleuren en beperkte grijswaarden...

• Sovereign
Wel, 16.7M kleuren = 24 bits, dus daar zou geen verschil in mogen zitten met een desktop. Van de grijswaarden zou ik het niet weten.

Let wel, sommige TFTs geven kleuren slechter weer dan andere. Dat merk ik bv bij mijn notebook NEC TFT scherm, waar je in 24/32-bit nog licht wat "color banding" ziet bij de overgang van kleurwaarden (al moet je daarvoor goed zoeken). Bij mij LG desktop TFT zie ik dit niet.

• justice strike
en over de ververs snelheid? is 75hz snel genoeg om vloeiende beelden te vertonen?

• justice strike
ok ik zal het wat concreter maken waar moet ik op letten bij het kopen van een tft?

voorbeeld

Diagonaal (inch) 15
Eff. Beelddiagonaal (B x H in mm) 304 x 228
Inkijkhoek, Hor./Vert. (o) 160 / 160
Reactietijd Op / Neer 15ms / 10ms
Type TFT Multi-domain Vertical Alignment
Helderheid (cd/m2) 250
Contrast verhouding >300:1
Aantal kleuren 262,144
Bij kleurdiepte aan ca. 16miljoen
Horizontale Synchronisatie 24,8 - 61KHz
Verticale Synchronisatie 55 - 75 Hz
Maximale resolutie 1024x768

aantal kleuren is 262144 kleuren, maar kleurdiepte is 16 miljoen??

helderheid 300:1 is dit goed?? reactietijd 15/10 ms?? goed??? of is 50/ms ook goed want er zat wel een mooie tussen?

75 hrz ok? want ik heb er een gezien van 85 hrz

Verwijderd

Ik zou voor TFT gaan *D Ik heb jarenlang CRT gehad, en sinds kort TFT. Het neemt niet alleen veel minder ruimte in op je bureau, het is ook veel beter voor je ogen. Spellen spelen op een TFT of films kijken is met de huidige TFT schermen absoluut geen probleem meer. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je verreweg de meeste 15" TFT schermen maar tot 1024x768 kunt gaan.

• justice strike
en scaling? is dat een issue? en waar moet ik op letten bij de aankoop van een tft? welke specs moet ik aanhouden?

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Ik zou voor TFT & CRT gaan Dual dus

en voor FPS games die hele fast action games is CRT beter voor de meeste andere genres speelt het geen rol

bij TFT zit je wel vast aan 'n resolutie bij CRT niet

Ik zou zo'n dual kaart pakken DVi en CRT uitgang Dual monitor systeem.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• justice strike
betaal jij dat dan? ;) niet iedereen heeft zoveel geld.. overigens speel ik niet zoveel spelletjes gaat voornamelijk om film en photo...

Verwijderd

Als je meer office applicaties doet dan zou ik zeker en vast een TFT scherm nemen , bij Wallabie heb je voor de prijs van een goed 19" CRT al een mooie 17" TFT . Verkies je daarentegen games neem dan een CRT , vele TFT hebben wat de neiging te gaan "vegen" als je er snel op beweegt

• justice strike
maar tv hoe zit het met films en tv? omdat op een tv zelf het beeld vager is dan een scherm kan ik mij voorstellen dat een film mischien goed weergegeven word op een tft...

• justice strike
zowiezo denk ik dat het beter is om een tft in een winkel te kopen dan te bestellen. In verband met dooie pixels enzo... dan kan je nog altijd terug gaan naar de winkel.. met bestellen gaat dat nog altijd ietsjes moeilijker... (maar is tft geschikt voor film en tv?

Verwijderd

Philips heeft nu nultolerantie voor bad pixels op zijn TFT's

• justice strike
maar het beeldkwaliteit is ook niet om naar huis te schrijven of bedoel je de Phillips LG monitoren?

Verwijderd

De nieuwe Philips zijn erg goed naar horen , en zeker hun TFT zijn altijd al goed geweest

• justice strike
Hmmm dan moeten die TFTjes bij ons op de universiteit kloontjes van phillips zijn want als je windows afsluit en het scherm wordt grijs.. (weet je watik bedoel??) dan flikkert het scherm nogal

Verwijderd

Nieuwe modellen van Philips zijn goed hoor , maar kijk wat je koopt zou ik zeggen

• justice strike
maar nu wil ik nog steeds weten of film goed te bekijken is op tft

Verwijderd

mijn buren hebben een 15.1'' iiyama tft en omdat ik dat systeem gebouwd heb kom ik er nog wel eens. DVD's kijken gaat ieg perfect.
Als je tv kijkt is het trouwens toch maar 25 fps in tegenstelling tot games die (nja, als je tenminste een goede 3d kaart hebt) een veel hogere fps hebben
Ik zou als ik jou was voor een 16'' sony tft gaan

• justice strike
waar kan ik die in een winkel kopen?

Pagina: 1