Toon posts:

Te veel geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 84 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wilde verhalen over 98 en XP gehoord.
Nu het geheugen zo godsgruwelijk goedkoop is speelt iedereen ezeltje prik met z'n memorybanks. Ik heb een test gezien op een P400 met 384 en met 512 mb aan ram.
De 384 was sneller!
Kan iemand dit verklaren c.q. mij uitleggen?

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[search=windows 98 512 MB]

:)

They made me do it.

• Laszlo
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

De snelheid van je geheugen is mede afhankelijk van:

- De latency van je geheugen, 2-2-2 geheugen is ongeveer 10% sneller dan 3-3-3

- Het aantal megahertzen waar je geheugen op draait: 133 is sneller als 100. Als je dus verschillende soorten heb, moet je dit naar 100 mhz klokken, wat ongeveer 30% scheelt met latencygelijkwaardig geheugen.

- Hoe meer dimms in je computer, hoe groter de overhead. Dus: 1x256mb is sneller dan 2x64mb en 1x128 mb. Ik dacht dat dit een aantal megabytes per seconde kan schelen (rond de 20). Maar dit hangt ook weer erg af van de snelheid van je cpu in combinatie met de snelheid van je geheugen.

- Windows kan eigenlijk pas vanaf de WinNT Kernels omgaan met wat serieuzere hoeveelheden geheugen.

Groetjes, Laszlo

/edit
Win2k --> WinNT Kernels :)

specs

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 02 november 2001 14:05 schreef Laszlo het volgende:
- Windows kan eigenlijk pas vanaf win2k omgaan met wat serieuzere hoeveelheden geheugen.
Sorry maar dit is onzin, alle NT kernel based Windows versies kunnen dat, dus ook NT 3.x en NT4.

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

Op vrijdag 02 november 2001 14:08 schreef warp het volgende:

[..]

Sorry maar dit is onzin, alle NT kernel based Windows versies kunnen dat, dus ook NT 3.x en NT4.
Je hebt gelijk, ik bedoelde alles wat gebaseerd is op windows 95 (win95, win95 osr2, win98 1-2-3, winMe, etc..)

specs

Verwijderd

Euh, pardon. :? WTF is LATENCY????!
zo heb je natuurlijk niks aan een uitleg.

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 02 november 2001 14:09 schreef Laszlo het volgende:
Je hebt gelijk, ik bedoelde alles wat gebaseerd is op windows 95 (win95, win95 osr2, win98 1-2-3, winMe, etc..)
OK, dan is het goed :)

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 02 november 2001 14:09 schreef FFruit het volgende:
www.whatis.com :)

latency

1) In a network, latency, a synonym for delay, is an expression of how much time it takes for a packet of data to get from one designated point to another. In some usages (for example, AT&T), latency is measured by sending a packet that is returned to the sender and the round-trip time is considered the latency.
The latency assumption seems to be that data should be transmitted instantly between one point and another (that is, with no delay at all). The contributors to network latency include:

Propagation: This is simply the time it takes for a packet to travel between one place and another at the speed of light.
Transmission: The medium itself (whether optical fiber, wireless, or some other) introduces some delay. The size of the packet introduces delay in a round trip since a larger packet will take longer to receive and return than a short one.
Router and other processing: Each gateway node takes time to examine and possibly change the header in a packet (for example, changing the hop count in the time-to-live field).
Other computer and storage delays: Within networks at each end of the journey, a packet may be subject to storage and hard disk access delays at intermediate devices such as switches and bridges. (In backbone statistics, however, this kind of latency is probably not considered.)

2) In a computer system, latency is often used to mean any delay or waiting that increases real or perceived response time beyond the response time desired. Specific contributors to computer latency include mismatches in data speed between the microprocessor and input/output devices and inadequate data buffers.

Within a computer, latency can be removed or "hidden" by such techniques as prefetching (anticipating the need for data input requests) and multithreading, or using parallelism across multiple execution threads.

3) In 3D simulation, in describing a helmet that provides stereoscopic vision and head tracking, latency is the time between the computer detecting head motion to the time it displays the appropriate image.

Zo dan? ;)

Edit: Stukje over computer latency ff bold gemaakt :+

Verwijderd

woordenboek?

Verwijderd

niet lullig bedoeld hoor, maar er word hier wel van je verwacht dat je een woordenboek kunt gebruiken...
en lukt dat echt niet, probeer het dan eens met Mr. babel van altavista...
:+

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

*zucht* Gebruik de search maar. Ik ga uit van enige basiskennis van Tweakers. :)

specs

• warp
  • Niet online
Of translate mijn whatis stukje naar NL in babelfish ofzo ;)

Verwijderd

Op vrijdag 02 november 2001 13:58 schreef Diaspar het volgende:
Ik heb wilde verhalen over 98 en XP gehoord.
Nu het geheugen zo godsgruwelijk goedkoop is speelt iedereen ezeltje prik met z'n memorybanks. Ik heb een test gezien op een P400 met 384 en met 512 mb aan ram.
De 384 was sneller!
Kan iemand dit verklaren c.q. mij uitleggen?
Ja, die test heb ik ook gelezen. Er was alleen wel wat op aan te merken. Hij was uitgevoerd op een MB met 4 DIMM-sloten. Terwijl de chipset eigenlijk maar 3 DIMM's zou ondersteunen. Het is dus zeer de vraag of die vertraging ook voor andere MB's geldt.

Hoe dan ook als je boven de 128 MB geheugen toevoegt bij WIN 98 merk je nauwelijks verschil. Latere besturingssystemen hebben over het algemeen meer geheugen nodig. Daarom lijkt geheugenuitbreiding wel nuttig als je heel lang met je computer denkt te doen. Maar ja??

Verwijderd

Bovendien is die 512MB grens in Win98 ook onzin, want ik heb zonder problemen 768MB in mijn win98 systeem.

Moet je ff hier kijken wat je daarvoor moet doen.

• warp
  • Niet online
Op vrijdag 02 november 2001 15:36 schreef MREn het volgende:
Bovendien is die 512MB grens in Win98 ook onzin, want ik heb zonder problemen 768MB in mijn win98 systeem.

Moet je ff hier kijken wat je daarvoor moet doen.
Nee dat is zeer zeker geen onzin, het artikel beschrijft notabene hoe je het fysieke geheugen kan limiteren voor Win9x.

Verwijderd

P400 met 384 en met 512 mb aan ram.
De 384 was sneller!
Dat ging over een Pentium II met dito board en dus dito chipset. Het is idd zo dat er een daling kwa performance voorkomt met bepaalde chipsets icm MB's en CPU's.

Je moet zeker geen Windows 98 setup volpompen met RAM, met 128 to 256 MB is de prestatiecurve omhoog wel bereikt. Let wel dat Windows 98 in staat is om nog veel meer RAM te adresseren maar goed te beheren is een andere vraag/zekerheid.

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

vanaf win2k was het toch zo:
hoe meer geheugen hoe beter?

Verwijderd

Op vrijdag 02 november 2001 14:12 schreef warp het volgende:

[..]

www.whatis.com :)

latency

...etc
:o Aha, dank u. (voor de klachten: klinkt als basiskennis)

Verwijderd

Echt gelul trouwens dat je boven de 128mb in win98 niet zou merken ik heb nu al een tijdje 384 i.p.v 128 en alles start veel sneller ik kan makkelijker meer dingen tegelijk doen.
Bijv cd's branden en ook nog andere dingen doen. Dus meer dan 128 help echt wel :P

• Exirion
  • Laatst online: 21:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Deze discussie is nou al zo vaak gevoerd...

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.