Ik ben bezig met het programmeren van space invaders voor java, maar het is me tot op heden nog steeds niet gelukt om het programma te laten runnen. Ik krijg geen compiler foutmeldingen, maar bij het runnen van het programma via appletviewer krijg ik een 'applet not initialized' en box die je erbij krijgt (heeft dat een naam?) staat dan het volgende:
ik heb het idee dat wat er onder staat allemaal komt door de eerst foutmelding, nl een probleem met getDocumentBase()
- of is het de JDK???
Voor als het getDocumentBase() is, hier het stukje code dat wordt genoemt in bovenstaande stukje:
Nou had ik al gehoord dat java geen directe schrijftoegang heeft, maar een plaatje lezen zou toch moeten kunnen? anyways, ik heb het een keer upgeload en weer uitgeprobeert, maar de applet werkte weer niet. Ik heb intussen zowat geen idee meer wat ik kan doen. Een eerder topic met zoiets ben ik met de search nog niet tegengekomen, dus post ik er nu maar een nieuw topic voor.
Voor als het bovenstaande niet genoeg informatie geeft of als het aan mn jdk zou liggen heb ik hier de source [tot nu toe] geupload..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| AppAccelerator(tm) 1.2.010 for JAVA (JDK1.2), x86 version. Copyright (c) 1997-1999 Inprise Corporation. All Rights Reserved. java.lang.NullPointerExeception: at java.applet.Applet.getDocumentBase(Applet.java:90) at space.invaders.<init>(invaders.java:32) at java.lang.Class.newInstance0(Native Method) at java.lang.Class.newInstance(Compiled Code) at sun.applet.AppletPanel.createApplet(Appletpan1.java:532) at sun.applet.AppletPanel.runLoader(AppletPanel.java:468) at sun.applet.AppletPanel.run(Compiled Code) at java.lang.Thread.run(Compiled Code) |
ik heb het idee dat wat er onder staat allemaal komt door de eerst foutmelding, nl een probleem met getDocumentBase()
- of is het de JDK???
Voor als het getDocumentBase() is, hier het stukje code dat wordt genoemt in bovenstaande stukje:
code:
1
| Image pic_scheepje = getImage(getDocumentBase() , "scheepje.gif"); |
Nou had ik al gehoord dat java geen directe schrijftoegang heeft, maar een plaatje lezen zou toch moeten kunnen? anyways, ik heb het een keer upgeload en weer uitgeprobeert, maar de applet werkte weer niet. Ik heb intussen zowat geen idee meer wat ik kan doen. Een eerder topic met zoiets ben ik met de search nog niet tegengekomen, dus post ik er nu maar een nieuw topic voor.
Voor als het bovenstaande niet genoeg informatie geeft of als het aan mn jdk zou liggen heb ik hier de source [tot nu toe] geupload..
Localhost is where the heart is