Toon posts:

Kennisnet problemen :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello Folks,

Misschien kunnen jullie me helpen..

Hoe krijg ik kennisnet het fatsoenlijkste gedeeld over een netwerk en maakt het wat uit als de "server" win2k draait en de clients win98se?

Hoe krijg ik programma's zoals morpheus, kazaa en de rest van die leuke progjes aan de praat?

Welk proxy-programma kan ik het beste gebruiken?

Probeer inmiddels gebruik te maken van statische ip-adressen maar moet je dan IE ook daarvoor configureren of kan ik gewoon http://proxy.kennisnet.nl laten staan bij configuratiescript gebruiken?

Aaarrgghhhhh |:( |:(

See Ya,

Apocalypse

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Eigen (thuis) netwerk :?
Standaard ICS gebruiken of sygate
Clients maakt niks uit
statische interne ip adressen, of DHCP kan ook, wel 192.168.xxx.xxx of 10.0.xxx.xxx gebruiken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 02 november 2001 12:13 schreef Sundead het volgende:
Eigen (thuis) netwerk :?
Standaard ICS gebruiken of sygate
Clients maakt niks uit
statische interne ip adressen, of DHCP kan ook, wel 192.168.xxx.xxx of 10.0.xxx.xxx gebruiken ;)
Nope, het is op een basisschool :P

Dus ik kan bijvoorbeeld nu op de server gewoon door server toegewezen ip en dns laten aanstaan en dan die sjit delen gewoon?

Greetz,

Apocalypse

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Met kennisnet krijg je een kabelmodem en een cisco 1605 router geleverd. Deze geeft is zo geconfigged dat deze IP adressen voor de school uitgeeft. Je krijgt een rits werkstation IPŽs, een stuk of 10 internet server IPŽs en een stuk of 10 interne server IPs (deze kunnen niet op internet / kennisnet). Dit moet ergens in de bijgeleverde handleiding staan welke ipŽs je kan gebruiken.

Als het goed is heb je een BRIN nummer gekregen van NL-tree. Hiermee kan je de helpdesk bellen: echt de hemel in vergelijking tot @home ofzo :) Die kunnen je verder helpen met de IP reeks (mocht je ze niet kunnen vinden) en welke servers je kan instellen.

Voor de rest zijn er een aantal poorten dichtgegooid van het kennisnet gedeelte naar het internet. Hierdoor kan je bijvoorbeeld ICQ ook niet origineel draaien. Veel valt op te lossen door http tunneling.

Veel suc6!

BTW: wat moet je morpheus/kazaa etc op een school? Denk eraan: het is een instelling en illegale dingen worden niet in dank afgenomen....

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Wat voor aansluiting je krijgt, hangt af van de grote van de school. Mijn vorige school heeft een kabelmodem + cisco 2600 router ontvangen.

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Op vrijdag 02 november 2001 12:26 schreef Theodoor het volgende:
Wat voor aansluiting je krijgt, hangt af van de grote van de school. Mijn vorige school heeft een kabelmodem + cisco 2600 router ontvangen.
Ja, daŽs idaad wel logisch :) In ieder geval is het niet nodig om moeilijk te gaan doen met internet delen via een server. Die router regelt dat al, dus ben je eigenlijk dubbel bezig.

Mijn advies: koop een hub, zet die achter de router en hang daar de werkstations oa aan. Vergeet niet: poort 3,5,8,16 niet gebruiken als je de uplink gebruikt (kan voor rare effecten zorgen)

Verwijderd

Op vrijdag 02 november 2001 12:31 schreef tvdleur het volgende:

[..]

Vergeet niet: poort 3,5,8,16 niet gebruiken als je de uplink gebruikt (kan voor rare effecten zorgen)
Huh? Wat is dat voor onzin. Zou die hub die poorten opeens niet meer kunnen gebruiken omdat je het uplink portje gebruikt? Lekker oplichterij dan van de netwerkproductenmakers.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op vrijdag 02 november 2001 14:11 schreef RainbowBears het volgende:

[..]

Huh? Wat is dat voor onzin. Zou die hub die poorten opeens niet meer kunnen gebruiken omdat je het uplink portje gebruikt? Lekker oplichterij dan van de netwerkproductenmakers.
hij bedoelt dus afhankelijk van de grootte van de hub |:(
lijkt me logisch, bij 8 poorts hub is poort 8 meestal gedeeld met uplink (dus niet gebruiken) etc...

Verwijderd

Topicstarter
Ehmz.....er valt me wel een ding op...

We hebben geen DHCP |:(

Dit betekent toch dat k helemaal geen ip-adressen kan uitdelen?

Btw, kennisnet ligt er wel vaak uit :P

Greetz,

Apocalypse

Verwijderd

Op vrijdag 02 november 2001 12:16 schreef Apocalypse666 het volgende:

[..]

Nope, het is op een basisschool :P

Dus ik kan bijvoorbeeld nu op de server gewoon door server toegewezen ip en dns laten aanstaan en dan die sjit delen gewoon?

Greetz,

Apocalypse
Misschien een rare vraag, maar wat moet je met Kazaa en al die troep op een basisschool????

Zeker een leraar die tijdens de les lekker zit te downloaden >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 02 november 2001 19:44 schreef nicoprevoo het volgende:

[..]

Misschien een rare vraag, maar wat moet je met Kazaa en al die troep op een basisschool????

Zeker een leraar die tijdens de les lekker zit te downloaden >:)
Hahaha....wat denk je zelf?

Ik denk dat iedere leraar hier wel gebruik wil gaan maken van mp3 en zo :)

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Op vrijdag 02 november 2001 18:39 schreef Apocalypse666 het volgende:
Ehmz.....er valt me wel een ding op...

We hebben geen DHCP |:(

Dit betekent toch dat k helemaal geen ip-adressen kan uitdelen?
Hmm, kennisnet is nog geen 1 x eruit geweest op die basisschool waar ik weleens bezig ben (directeur = kennis)
Voor de rest: je hebt een IP reeks gekregen, of in ieder geval de school. Die kan je gebruiken als je router niet kan uitdelen :)

Verwijderd

Kennisnet niet één keer eruit geweest. kun je in je handjes klappen.
Gemiddeld 2 á 3 keer per week. :( kun je als systeembeheerder weer erachteraan gaan wat er nou weer is.
dat kl*te kennisnet ):0

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Ik zou idd gewoon ff met de helpdesk van kennisnet contact op nemen. of even hun handleiding doorlezen. Je kunt een pdfje van kennisnet downen. die gaat uit van bijna 0 netwerkkennis en valt waarschijnlijk veel van te leren.

Hou er in iedergaval rekening mee dat leerlingen geen kazaa en dat soort progjes kunnen gebruiken. hierzo hebben we ook kennisnet, en hebben ze een lokaal waar leerlingen in kunnen gamen en downen. die lui trekken al onze bandbreedte weg met dowload boosters ( kazaa en download acc. enz.) gooi die porten dus gewoon dicht !. en nog een tip: niet met die cisco router prutsen. :)

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
* capedro vindt het jammer dat sommige mensen geen idee hebben van de security issue voor je LAN.

Een topic van 1-02-2002:
[topic=398800]

Ik schreef toen al:
Ik denk dat ze bij NL.Tree daar niet zo blij mee zullen zijn als jij morpheus oid gaat draaien...

Ik zelf heb ook al bij redelijk veel klanten de vervelende gevolgen gezien van programma's zoals morpheus.

Ik doel hier op backdoors... het is een regelrechte ramp voor de security!!!
Bel ze maar gewoon van NL.tree... maar ik denk dat ze niet echt blij zullen zijn!

Btw.... ik zie dit niet als een kennisnet probleem, meer als jouw probleem!
:(

Morpheus e.a. gebruik je maar lekker thuis... op je werk (basisschool/ROC/Whatever) zit je om te werken, niet om te downloaden e.d dat doe je dan maar thuis. :7

My weblog

Verwijderd

Op donderdag 07 maart 2002 08:20 schreef dreeske het volgende:
Kennisnet niet één keer eruit geweest. kun je in je handjes klappen.
Gemiddeld 2 á 3 keer per week. :( kun je als systeembeheerder weer erachteraan gaan wat er nou weer is.
dat kl*te kennisnet ):0
Een goede systeembeheerder zoeken is meestal de oplossing!
(tegenwoordig noemt elke prutser zich systeembeheerder)

Verwijderd

Op vrijdag 02 november 2001 12:31 schreef tvdleur het volgende:

[..]

Ja, daŽs idaad wel logisch :) In ieder geval is het niet nodig om moeilijk te gaan doen met internet delen via een server. Die router regelt dat al, dus ben je eigenlijk dubbel bezig.

Mijn advies: koop een hub, zet die achter de router en hang daar de werkstations oa aan. Vergeet niet: poort 3,5,8,16 niet gebruiken als je de uplink gebruikt (kan voor rare effecten zorgen)
Eens koop een hub of swith.
De router deelt via de DHCP-server van NLTree de IP_addressen uit.
Wil je je eigen DHCP-server gebruiken moet je aan NLTree vragen of ze hun DHCP voor je uitzetten.
Pagina: 1