Toon posts:

[WC] Peltier voeding..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk er over om een 172 Watt peltier aan te schaffen om mijn T-Bird te koelen, en deze wil ik aansluiten op een net-voeding die de natuurkunde-sectie van een school heeft voor het uitvoeren van proefjes (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel! :) )

Die voeding heeft de volgende specificaties:
0-20 V / 5-8A

Dat zal betekenen dat de voeding maximaal 20*8=160 Watt kan leveren .. betekend dit nu dat de koelprestaties van de peltier drastisch verlaagd worden omdat hij niet die maximale 172 watt berijkt?

Wanneer dit niet voldoende is ben ik erg benieuwd naar goede alternatieve voedingen voor mijn 172 watt peltier!

Verwijderd

De berekening weet ik niet precies, maar je TEC zal denkelijk rond de 120Watt zitten denk ik. Kwa hitteverplaatsing.

Verwijderd

Topicstarter
en dat is dus nog altijd boven de warmte afgifte van m'n T-Bird 1.0 .. dus het moet verder geen probleem opleveren?

Verwijderd

lees even het 2e deel over watercooling dat gisteren op t.net gepost is, zal je veel uitleg verschaffen.

Succes

Verwijderd

Het zal wel iets worden. Maar optimaal is het niet.
Verder zal je voeding bloed en bloedheet worden.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Op vrijdag 02 november 2001 10:55 schreef n0va^ o.a het volgende:
Ik denk er over om een 172 Watt peltier aan te schaffen om mijn T-Bird te koelen, en deze wil ik aansluiten op een net-voeding die de natuurkunde-sectie van een school heeft voor het uitvoeren van proefjes (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel! :) )
Als ik begrijp wat jij bedoelt, dan vind ik dat helemaal niet :)! Als jij die voeding achterover drukt, dan hoop ik dat je je peltier vernielt en je proc laat roken :(

Verwijderd

Topicstarter
Bij nader inzien ben ik ook bang dat dit te weinig is .. toch maar ff doorzoeken naar een iets zwaardere voeding!

Verwijderd

Dit is erg veel te weinig. Als je effe searched is makkelijk te vinden wat je wel nig hebt ik dacht een amp. of 16

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Kijk even in deze review: http://www.tweakers.net/reviews/258/5 door hielko (zoals SM-DoubleD eerder al aangaf) daar staat een goeie tip: kopen op ebay. (IMHO is zelfbouw ook een goeie optie, maar dat terzijde)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het gelezen jah .. na het lezen was me duidelijk dat je niet uit moet gaan van een rendement van 100% .. de drift 0.8 vraagt om 11A/24V .. dus zal dat voedinkje never nooit genoeg zijn ..

die Power-One PFC375-1024 die hielko heeft gebruikt lijkt me ook wel wat, alleen kan ik 'm niet meer vinden op eBay! :(

Verwijderd

Is dit niks voor peltiers? 24 volt 50 Ampère 150 piek.
Niet regelbaar -denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.euro-unique.com/images/geschakelde_voeding.jpg

http://www.euro-unique.com/nederlands/trafo.html

Verwijderd

Ze hebben trouwens ook een goedkope 18cm ventilator: 25 piek.
Helaas 220voltAC, dus moeilijk regelbaar.
http://www.euro-unique.com/nederlands/blower.html

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Als je die voeding op sloopt zit er echt wel ergens een potmeter waarmee je de spanning redelijk kunt regelen. Meestal toch nog met een redelijk berijk. Deze zit er altijd in om als ie uit de fabriek komt hem even bij te stellen. Het is wel even zoeken naar de juiste potmeter.

Verwijderd

Op vrijdag 02 november 2001 10:55 schreef n0va^ het volgende:

Die voeding heeft de volgende specificaties:
0-20 V / 5-8A

Dat zal betekenen dat de voeding maximaal 20*8=160 Watt kan leveren .. betekend dit nu dat de koelprestaties van de peltier drastisch verlaagd worden omdat hij niet die maximale 172 watt berijkt?

Wanneer dit niet voldoende is ben ik erg benieuwd naar goede alternatieve voedingen voor mijn 172 watt peltier!
Zoals dabit al zei zal ie bloedjeheet worden , mestal is het 5 amp continue en 8 amp piek, dus eigenlijk ga je een 100 watt voeding gebuiken voor een peltier met 172 watt.

verders trekt die 172 watt peltier geen 172 watt maar veel meer, de specificaties van kryotherm zijn 24,6 volt bij 11,6 amp effe uit mijn hoofd dus dat is gauw zo'n kleine 300 watt. koop gewoon een trafo, gelijkrichter en een dikke elko, (zie dabit site).

als je zelfs pech hebt valt je voeding af en toe uit omdat ie te warm word (therm. beveiliging?) en staat je dondervogel te roken !

mijn toekomstige voeding:

230~/18= 300 Watt ringkerntrafo met 60V/25A gelijkrichterbrug en twee maal 47000uF condensator

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.euro-unique.com/images/geschakelde_voeding.jpg

Die door mij vermelde voeding is trouwens wel een geschakelde voeding.
Wordt dus niet zo warm.

24V x 50A = 1200 Watt. Jezus! Kun je (theoretisch) 7 peltiers van 172Watt voeden.

Verwijderd

Hallo allemaal hier onder staat mijn voeding! [topic=290534/1/50]
Ik heb voordat ik deze voeding ging bouwen heel wat advies gevraagt aan van die electro figuren en iedereen zei dat je met 1000 uF per ampere al goed zat dus ik weet niet hoor 2 x 47000 uF is best duur ! dus als ik jou was zou ik nog fff rond gaan kijken of dat wel klopt!
Op zaterdag 03 november 2001 10:28 schreef roalte.nl het volgende:

[..]

Zoals dabit al zei zal ie bloedjeheet worden , mestal is het 5 amp continue en 8 amp piek, dus eigenlijk ga je een 100 watt voeding gebuiken voor een peltier met 172 watt.

verders trekt die 172 watt peltier geen 172 watt maar veel meer, de specificaties van kryotherm zijn 24,6 volt bij 11,6 amp effe uit mijn hoofd dus dat is gauw zo'n kleine 300 watt. koop gewoon een trafo, gelijkrichter en een dikke elko, (zie dabit site).

als je zelfs pech hebt valt je voeding af en toe uit omdat ie te warm word (therm. beveiliging?) en staat je dondervogel te roken !

mijn toekomstige voeding:

230~/18= 300 Watt ringkerntrafo met 60V/25A gelijkrichterbrug en twee maal 47000uF condensator

Verwijderd

Op zaterdag 03 november 2001 23:55 schreef augustus het volgende:
[afbeelding]

Die door mij vermelde voeding is trouwens wel een geschakelde voeding.
Wordt dus niet zo warm.

24V x 50A = 1200 Watt. Jezus! Kun je (theoretisch) 7 peltiers van 172Watt voeden.
waarom is dat ding dan zo fucking cheap???

• roedie
Die is zo fucking cheap omdat ie switched is. Die zijn goedkoper, lichter en hebben een veel beter rendement.

een 172 watt pelt trekt dus 250 watt ofzo. Dus geen 12 Peltiers. Maar wel een grove voeding.

Verwijderd

wat is eigenlijk de makkelijkste manier om van 24V 16V te ma?ken

Verwijderd

24 naar 16 kan met een spanningstabilisator!

Verwijderd

Die moet dan wel erg veel vermogen af kunnen voeren. Of zeg ik nu iets doms??

• roedie
Het makkelijkste is dat wat op DaBit zijn site staat. volgens mij www.dabit.trybit.nl ofzo.

Een trafo, gelijkrichter, Elco(s). Dat kun je uitbrijden met regelbare spannin/ampere Uitlezing. Nog betere stabilisatie.

Je kunt ook (voor gevorderde ;)) Een geschakelde voeding bouwen. Maar dit is echt 250 keer moeilijker als een lineare. Vooral als je hem zelf wilt ontwerpen, Ontwerp jatten kan ook, maar dan nog steeds 150x moeilijker dan een lineare.

Verwijderd

en als ik nou de eerder genoemde geschakelde voeding aanschaf maar de output will verlagen van 24V naar 16V?
dit omdat ik 156W (16V 16A) Peltiers heb :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 05 november 2001 21:57 schreef Hiro Shima het volgende:
en als ik nou de eerder genoemde geschakelde voeding aanschaf maar de output will verlagen van 24V naar 16V?
dit omdat ik 156W (16V 16A) Peltiers heb :)
er moet vast wel iets mogelijk zijn met een spoeltje of weerstandje .. maar ik ben geen electro-man! :)

DaBit waar blijf je? :)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:47
Om gelijkstroom naar beneden te krijgen kan je twee dingen doen volgens mij.

1. Stop er een weerstand tussen (kan je bouwen met transistors ed) en laat dat ding 8V wegtoveren. Nadeel: inefficient, veel warmte productie.

2. Gebruik een geschakelde DC/DC omzetter. Nadeel: moeilijk te vinden en waarschijnlijk duur...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Jep, wat hielko schrijft klopt..

Normaal gesproken verlaag je dc gewoon door een weerstand.. Er valt een gedeelte van de spanning over de weerstand, de rest van de spanning staat dan over de schakeling.. Echter met peltiers zou ik dat maar niet doen, dit vanwege de zeer hoge stromen die gaan lopen.. Je zult niet echt standaard weerstanden vinden die dit aankunnen, dus je moet inderdaad iets gaan maken met transistoren.. En die staan gewoon simpelweg al het vermogen om te toveren in warmte.

De DC/DC omzetter is eigenlijk ook gewoon een geschakelde voeding.. Deze heeft wel een heel wat beter rendement, en kan ook met de hoge stromen overweg.. Niet echt standaard te vinden (verwacht ik), en zelfbouw ook niet echt makkelijk te maken..

Waarschijnlijk kun je gewoon beter naar een andere voeding kijken, of gewoon de ringkern-oplossing.. (die laatste lijkt me dan nog het makkelijkst!)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Jep, daar sluit ik me ook bij aan.

Het wegstoken vcan energie is onzin, en ook is het maf om een geschakelde voeding te kopen, en dan zelf een geschakelde voeding erachter te zetten om de stroom omlaag te brengen. Daarnaast zou je bij die grote stromen een zeek hoge schakelfrequentie moeten hebben, danwel supergrote elco's en een superdikke spoel.

Ga voor de trafo-gelijkrichter-elco oplossing.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Der staat bij http://www.euro-unique.com/nederlands/trafo.html ook nog een goede voeding (zo ver ik zie dan) voor de Drift 0.8 namelijk een:

Afbeeldingslocatie: http://www.euro-unique.com/images/geschakvoed.jpg

GESCHAKELDE VOEDING
Ingangsspanning : 220Volt / 50Hz
Uitgangsspanning : 24Volt - Uitgangsstroom : 11Amp

En dat voor 99,-

Misschien toch eens een goed idee om hier eens verder naar te gaan kijken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• roedie
Vergeet je spoeltje en weerstand.

1. effiecient is wat hielko zecht. een geschakelde step-down switcer
2. een dikke fet met nog dikker koellichaam die je de rest van het voltage laat weg stoken.

Daar moet je uit kiezen.

Verwijderd

hielko schreef:
2. Gebruik een geschakelde DC/DC omzetter. Nadeel: moeilijk te vinden en waarschijnlijk duur...
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EOOHPTTTHHE

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Mooi schematje, maar zo ff twee vraagjes:
1. geen basisweerstanden in die push-pull trap? Kan dat IC dat aan?
2. Die uitgangscondensatoren: 2000uf in totaal? Werkt dat goed? Op welke frequentie wordt er geschakeld?

[edit]
wtf, lees ik dit goed? Een step-up converter? Allemachtig, wat gaat er dan wel niet in? 12V - 20A ofzo?

Verwijderd

augustus, heb je dat zelf in je systeem zitten??

Verwijderd

Nee: heb het niet nagebouwd.

Het is ook geen echte dc-dc regeling, maar een peltierregeling die de temperatuur van de cpu constant houdt. Komt van een Turk waar ik de URL van kwijt ben. Hij had ook zijn PSU omgebouwd tot peltiervoeding.

• roedie
step-up. uhh, ik ben bezig met een half-bridge forward converter :)
Pagina: 1