Toon posts:

Asus A7V266 + Athlon 1.4 zwaar onstabiel...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb enkele dagen geleden een:

Asus A7V266, 266Mhz SocketA, AMD Thunderbird mainb + AMD Athlon 1400

Gebouwd. Dit systeem heeft een 300W voeding, 256MB geheugen, 40GB HDD (Maxtor), SB Live 5.1, CD brandertje en een CD rom speler.

Op dit systeem draait Windows ME. Het probleem is dat het systeem plotseling in welk programma dan ook, spontaan vast loopt. Geen blauwe schermen, geen foutmeldingen, niets... Opeens reageert hij gewoon niet meer.

Heeft iemand een oplossing of een suggestie voor iets dat ik kan proberen?

Peter.

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
probleem met je cpu cooler waarschijnlijk, zit ie er goed vast op?

Verwijderd

Jawel..

Windhoos Me eraf en een normaal stabiel OS als Win2000 of XP installeren. 8-)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Probeer eens ander geheugen...

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Rocky
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Rocky

Remember Gina

Heb je de mogelijkheid om een andere voeding te proberen?

Heb dit namelijk ook al eens meegemaakt bleek de voeding niet goed te zijn.

PocketGear3025[MS2003] Acer Travelmate 234LC WindowsXP![ Systeem: AMD Athlon1.4][INTEL PIII 400 e.d][AMD Duron 800][AMDk6-300][Hp laptop voor de vrouw] en wifi in de house!!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die zit er goed op. Nou moet ik zeggen dat de CPU wel behoorlijk warm word. De temperatuur ligt ronde de 58 graden.

• MTops
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09-2020

MTops

Just being me...

Blame Windows ME...

Dat is heel moeilijk stabiel te krijgen...

Het is mij een keer gelukt door software te installeren in deze volgorde (was een A7M266):

- Win ME
- VIA chipset drivers (nieuwste)
- AMD chipset drivers (zal jij wel niet nodig hebben :+ )
- Detonator Drivers (Je moet 2x.xx hebben! 1x.xx drivers draaien onstabiel onder ME!!)

En toen draaide 3DMark2000 en SysMark 2000 prima...

(Testje om te kijken of je ME stabiel is: dubbelklik op de titlebar van je explorer (doet ie maximizen) en dan nog een dubbelklik op de titlebar (doet ie restore), je krijgt een "This program has performed an illegal operation bla bla bla" als het kut draait...)

Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

Op vrijdag 02 november 2001 10:28 schreef MTops het volgende:
Blame Windows ME...
Yep 8-)

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 19:58
Ik heb zware instabiliteits problemen met een Asus A7M266, compleet andere chipset maar wel met een Tbird 1.4 en ook Asus. Zou die een bekend probleem zijn? Het is zeker niet de cpu temp want die ligt rond de 20 graden (freon koeling :)) Elk prog draait goed maar zodra er d3d of opengl aan te pas komt schiet ie terug naar windows of loopt ie vast, meestal het eerste. Dit word erger al je het geheugen op cas 2.2.2 ipv cas 2.5.3.3 laat draaien of als je cpu overklokt. Hij draait dagen achterelkaar met seti@home, rc5, en andere cpu intensieve programma's.
In iedergeval probeer de nieuwste via drivers eens. Dit kan ook erg veel helpen.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Om snel even antwoord te geven:

Ik gebruik al jaren Dame Elec geheugen. Zijn die modules niet goed? Heb er normaal gesproken geen problemen mee....

MTOPS > Detonator Drivers (Je moet 2x.xx hebben! 1x.xx drivers draaien onstabiel onder ME! Waar kan ik deze vinden?

Verwijderd

dane elec is niks mis mee

• MTops

MTops

Just being me...

VIA 4in1 chipset drivers zijn ontzettend belangerijk, mensen!! (Als je bord een VIA chipset heeft natuurlijk :+ )

Vergeet die niet METEEN te installeren als je voor het eerst in je OS zit... (dus VOOR je videokaart en geluidskaart etc. installeren)

• MTops

MTops

Just being me...

Op vrijdag 02 november 2001 10:31 schreef Verbrugge het volgende:
MTOPS > Detonator Drivers (Je moet 2x.xx hebben! 1x.xx drivers draaien onstabiel onder ME! Waar kan ik deze vinden?
www.nvidia.com

edit:

Wat is je videokaart trouwens?
Een Radeon heeft vrij weinig aan nVIDIA drivers...

• Tadango
Windows ME draait tig keer stabieler op een asus A7M dan winXP, die lligt er binnen 10 min uit in d3d en opengl. Ik haal zelf een Asus A7V266-E of een Epox 8KHA+ met een 450 Watt voeding, dan moeten alle problemen opgelost zijn, Ik denk dat de voeding heel erg belangrijk is.. Voral de 3.3 en 5v moeten erg goed zijn. Als dit op je MB te ver afwijkt loopt ie vast.

Verwijderd

Welke grafisch kaart heb je in je systeem erbij hangen?

• Tadango
Asus V8200 :) Met alle drivers geprobeerd die ik kon vinden en ook de Asus 21.81. Het enigste wat een klein beetje lijkt te helpen is het uitschakelen van alle AGP functies zoals 4x, sidebandadressing en nog wat zooi.

Verwijderd

Heb ook dit probleem gehad maar ik had er ook blauwe schermen bij. Heb toen de standaard geheugen (Twinmos CL2,5 PC2100 256MB) vervangen door betere kwaliteit (Corsair CL2 PC2400 256MB. Nu draai ik gewoon zeer stabiel op High Performance settings (Bios).Dus ik zou zeggen ruil bij je leverancier je geheugen in voor een andere module. :)

• Tadango
Nou moet ik wel zeggen, Hij draaide in het begin perfect, 12x150 en dag en nacht stabiel met 3dMark2001 demo maar opeens niet meer. MB kan ook gefrituurd zijn. Ik vind het zoiezo een waardeloos instabiele chipset die AMD761.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:43

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 02 november 2001 10:31 schreef Verbrugge het volgende:
Ik gebruik al jaren Dame Elec geheugen. Zijn die modules niet goed? Heb er normaal gesproken geen problemen mee....
Dat is niet te zeggen. Iedereen jubelt altijd over Dane Elec, maar het merk maakt zelf geen geheugenchips. Er zijn minstens 4 verschillende merken waarvan ze geheugenchips gebruiken, en in het algemeen gebruiken ze een heel redelijke tot goeie kwaliteit. Je kunt wel een keer pech hebben.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een Asus V7100 Geforce 2 - 3MB

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem zelf is van binnen redelijk koel. 30 graden. Er zitten extra koelers in het systeem die de warmte naar buiten gooien.

Verwijderd

Op vrijdag 02 november 2001 10:36 schreef CRiViT het volgende:
Welke grafisch kaart heb je in je systeem erbij hangen?
Ehm deze vraag was eigenlijk voor Peter bedoel (topic plaatser) maar kan voor jullie beide gelden (afhankelijk van Peter zijn GFX-card).
Misschien is jullie voeding te zwak. Ik heb namenlijk hetzelfde probleem.
De combi van mijn Epox 8kha+, Geforce 2 GTS Pro en Athlon XP 1500+ is teveel geworden voor mijn 300Watt voeding.
Wellicht ook bij jullie?

• MTops

MTops

Just being me...

Op vrijdag 02 november 2001 10:42 schreef Verbrugge het volgende:
Ik gebruik een Asus V7100 Geforce 2 - 3MB
Mooi zo, kan je gewoon de nVIDIA Detonator drivers downloaden...
Mijn ervaring met de ASUS drivers die er bij zitten zijn helaas :r
Maar goed...

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een Asus V7100 Geforce 2 - 32MB

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Tadango,

Dat de AMD761 een instabiele chipset zou zijn ligt toch of aan jouw of aan je board, maar deze chipset is echt wel superstabiel.
Ik zou maar eens beter geheugen kopen en een wat betere voeding. Je +5volt lijn zal wel onder de +4.75volt uitkomen en daardoor is je computer onstabiel.
Windows ME is zeker stabiel te krijgen net alsook Windows 98
Windows 2000 en XP crashen minder vaak, maar ME en 98 zijn echt wel goed te krijgen. Meestal is het toch echt een user error. >:)
Check je +5volt lijn maar eens en post die spanning hier.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de drivers nu aan het downloaden. Ik hoop dat dit gaat helpen.

In iedergeval heb ik al veel info en dingen die ik kan proberen.

Peter.

• MTops

MTops

Just being me...

Succes!!

Als je ME eenmaal stbiel hebt lopen is het supersnel!!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je. Zodra ik thuis ben (Ja, zit op m'n werk) zal ik de drivers een installeren.

Ik zal het resultaat hier wel plaatsen.

Peter.

• Tadango
Mijn +5V lijn zit op 4.97 onder 100% load :) en op 5.08 onder Idle. Ik heb het moederbord aangepast met andere power connectoren en dat hielp al een beetje maar nog niet genoeg.

[EDIT]
Ook heb ik de voeding aan moeten passen want de 3.3 zat op 2.9 en nu op 3.4. De 5V loopt met Duur audio kabel rechtstreeks van de PSU naar de fet's op het moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, geen van de aangedragen oplossingen (waarvoor dank) heeft de oplossing geboden.

Het was het monitor proggie van Asus, dat alle voltages, etc bij houd. Die liet mijn systeem vastlopen.

Vreemd, maar waar...

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Dit moet je ook inderdaad niet gebruiken. Is gewoon een zeer slecht programma wat ook nog eens valse temperaturen aangeeft. Gewoon MAINBOARD MONITOR installeren of VCOOL.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Pagina: 1