Toon posts:

Problemen met ASUS A7V-E + Duron 1000Mhz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het upgraden van mijn systeem krijg ik de volgende problemen: als ik de pc aanzet start W98SE prima op maar herkent het mobo m'n 2e harde schijf niet. Als ik vervolgens restart wordt de harde schijf wel herkent maar zie ik alleen nog de mousepointer op een verder zwart beeld.
De VIA4-1's heb ik al geïnstalleerd. Ik heb alle kaarten uit het mobo gehaald behalve m'n ATI Rage IIC en nog krijg ik dit vreemde gedrag. Heeft iemand een idee?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat voor een upgrade had je gadaan? Alleen maar die 2e harddisk bijgezet?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n mobo + proc vervangen (was een PentiumII 300). Beide harddisks had ik al. Verder heb ik nog wat extra geheugen gekocht.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ah, gewoon oud mobo+cpu eruit en dan nieuwe erin zonder Win98SE te herinstalleren? Dan kan ik me best voorstellen dat je zulke problemen krijgt.. Grote kans dat de oude achtergebleven drivers conflicteren met de nieuwe hardware en drivers..

Kijk eens in apparaatbeheer of je nog nieuwe drivers moet installeren, bijvoorbeeld de Busmaster IDE drivers. Persoonlijk zou ik Windows gewoon opnieuw installeren, zeker als ik de moederbord vervang..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb W98SE opnieuw geïnstalleerd. Ook heb ik WinME nog geprobeerd, maar dat leverde hetzelfde op.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat voor een moederbord heb je nu?
Hoe zijn de schijven aangesloten?

Lijkt me nl een aansluitingsprobleem en/of driverprobleem

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een ASUS A7V-E moederbord + AMD Duron 1000Mhz processor. De harddisks zijn aangesloten op de ATA100 poort 'volgens het boekje' (blauwe stekker in mobo, zwart en grijs op harddisks).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sorry, ik zag de topictitel even niet meer.. |:(

Zijn de harddisks ook goed gejumperd? Jumpers op "cable select" voor alle harddisks of gewoon "master" en "slave" voor de harddisk die dat verdient :)

Zie je niet iets ongewoons in apparaatbeheer? Ik doel hier op een kruisje, uitroepteken of vraagteken. Zo ja, om welk apparaat gaat het?

Verwijderd

Topicstarter
De jumpers op de harddisks staan 'gewoon' op master en slave. In apparaatbeheer staan geen uitroeptekens, vraagtekens of andere afwijkingen...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wordt de harddisk correct herkend in de BIOS?
Kun je hem benaderen vanuit DOS (bootflop)?

Trouwens, ik zag op de Asus site dat er een A7V-E BIOS update is, speciaal voor de 1GHz Duron ( = Morgan), heb je deze ook gebruikt?

Tot slot, wat voor een voeding heeft je kast?

Verwijderd

Topicstarter
De harddisks worden correct herkend in de BIOS. En ze kunnen ook vanuit DOS (na de restart dus) benaderd worden.

Ik heb de update voor het BIOS nog niet gedaan; misschien inderdaad een goed idee.

Ik weet niet precies wat voor voeding er in mijn pc zit. Is er een bepaald minimum voor dit moederbord en processor?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Minimum voeding.. Ligt eraan, ik zou 300W aanbevelen, maar 200W/250W kan net zo goed werken. Bijvoorbeeld een Pentium2 plankje met P2 300, RAID controller, 4 harddisks, een GeForce2 heeft net niet genoeg aan 250W, dan zou je 300W moeten nemen of die 2 harddisks weglaten.

De huidige AMD processor vreet in principe wat meer stroom dan een Intel exemplaar (daarom worden ze ook zo heet). Zo een AMD systeem met 2 harddisks en een Ati videokaart zou mijns inziens wel genoeg moeten hebben aan 250W.

edit:

Het hangt er ook van af hoeveel amperage het per spanning kan leveren. Bijvoorbeeld de huis tuin en keuken AOpen 300W voeding levert iets van 16A bij 12V en een professionelere Enermax 300W levert 22A bij 12V (nogmaals, het is slechts een voorbeeld, maar het komt wel in de buurt).

Verwijderd

Op vrijdag 02 november 2001 09:10 schreef BalusC het volgende:
Minimum voeding.. Ligt eraan, ik zou 300W aanbevelen, maar 200W/250W kan net zo goed werken. Bijvoorbeeld een Pentium2 plankje met P2 300, RAID controller, 4 harddisks, een GeForce2 heeft net niet genoeg aan 250W, dan zou je 300W moeten nemen of die 2 harddisks weglaten.

De huidige AMD processor vreet in principe wat meer stroom dan een Intel exemplaar (daarom worden ze ook zo heet). Zo een AMD systeem met 2 harddisks en een Ati videokaart zou mijns inziens wel genoeg moeten hebben aan 250W.

edit:

Het hangt er ook van af hoeveel amperage het per spanning kan leveren. Bijvoorbeeld de huis tuin en keuken AOpen 300W voeding levert iets van 16A bij 12V en een professionelere Enermax 300W levert 22A bij 12V (nogmaals, het is slechts een voorbeeld, maar het komt wel in de buurt).
oftewel nieuwe voeding??? :?

Verwijderd

Topicstarter
Als het aan de voeding ligt, waarom start W98SE dan goed op als de PC wordt aangezet en niet als de PC wordt gerestart?
Pagina: 1