Geluid in DivX films constant hard zacht

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bad_Karma
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11-2023
Bij het afspelen van DivX films moet ik mijn speakers vrij ver opengooien om teksten te kunnen verstaan.
Alle andere geluiden zoals effecten zijn weer heel erg hard dus dan moet ik snel de volumeknop dichtdraaien om de buurman niet over de zeik te helpen.
Ik ben dus de hele tijd bezig het volume bij te stellen.
Is het niet mogelijk om het geluid op één niveau te houden?

Verwijderd

Dit heb ik ook heel vaak! Dan moet je tijdens de dialogen echt heel ver opdendraaien, en als er dan weer muziek komt dan is het weer keihard. en moet je dus constand het volume bijstellen.

Volgens komt het gewoon door een slecht gemaakte divx. Zo'n eentje met flask ofzoo,, die verkloot het geluid lekker. Volgens mij kun je daar verder niet veel aan doen.

Verwijderd

Dit probleem komt gewoon heel veel bij divxjes voor, je zou de mp3stream kunnen rippen en normalizen (?)

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-03 13:44

scorpionv

This space for rent

DVD heeft gewoon grote geluidswisselingen, vooral bij actiefilms. Kijk maar naar bv. The Fast and the Furious, U571, eva. Je kunt de audio normaliseren met verschillende progjes, kijk maar op http://www.doom9.net.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Initial G
  • Laatst online: 22:52
is toch mooi! dan wordt je lekker verrast door de soundFX!

Verwijderd

of je zet er een compressor achter...

Verwijderd

Of je kijkt een Orginele DVD met dolby surround en dolby digital :9 bv de sony dav 800!

• Bad_Karma
Op vrijdag 02 november 2001 10:00 schreef scorpionv het volgende:
DVD heeft gewoon grote geluidswisselingen, vooral bij actiefilms. Kijk maar naar bv. The Fast and the Furious, U571, eva. Je kunt de audio normaliseren met verschillende progjes, kijk maar op http://www.doom9.net.
Maar is het dan mogelijk om real-time de audio te normaliseren?

Verwijderd

het normaliseren van je audio is niet voldoende, ik weet niet exact wat het programma doet maar in de audiowereld betekent normaliseren het zo hard zetten dat het niet clipt....en wat je wilt is compressie (het verminderen van dynamiekverschillen)

het zou goed kunnen dat het hierboven aangeraden programma toch wel compresst, maar desondanks lijkt me een realtime compressor handiger dan je hele audio te bewerken.

er zijn programma's die realtime vst-plugins over je geluid zetten, en daarmee zou je dat goed kunnen doen....volgens mij doet binky dat (http://www2.hku.nl/~merlijn/binky)
compressors zijn er genoeg te vinden in vst formaat, ik weet alleen niet of je computer het trekt om het geluid realtime te compressen, naast het afspelen van de film (denk het wel, compressie is niet echt een zwaar effect)

• Bad_Karma
tnx!
Ik ga zo'n compressor programma proberen

• Bad_Karma
Op http://www.doom9.net kwam ik een oplossing voor een realtime compressor/delimiter tegen die ik dus al een tijd zocht. Vandaar dat ik dit topic weer even open.

Het gaat om een DirectShow filter: TMF Audio Filter.
Nadat ik hem geïnstalleerd had onder WinXP, kon ik geen video bestanden meer afspelen. Zowel Windows Media Player 6.4 en 8 klappen er direct na starten weer uit.
Omdat de website van de maker eruit ligt (www.tfm.ro), heb ik niets van support kunnen vinden.
Is er misschien iemand die een oplossing weet om hem werkend te krijgen?

Verwijderd

Alle wiskunde/natuurkunde freaks even daargelaten wat betreft uitleg (ik heb veel gedronken en heb geen zin in diepe uitleg). Maar het zit ongeveer zo:

Het geluid op een DVD heeft een veel grotere dynamiek. De meeste software of hardware voor het afspelen van deze DVD houdt hier rekening mee en rekent het goed om naar geluid voor de sterveling. Jammer genoeg houdt de meeste software voor het omzetten van DVD naar divx (lees: geluid DVD, geluid linear PCM) hier geen rekening mee. Er is wel erg veel software waarmee je het zou kunnen voorkomen, maar jammer genoeg betekent dit altijd een extra handeling bij het omzetten waar bijna niemand zin in heeft. Gevolg is dus dat de meeste divx-films die je tegenkomt dit probleem vertonen.

Toverwoord in dit hele verhaal is 'linear', de meeste software gaat hiervan uit en dit is nu juist niet hoe het op DVD is opgeslagen.

Verwijderd

Ja, nu natuurlijk nog even de oplossing.

Strip je divx'je in een kale (zonder geluid) AVI en een afzonderlijk geluid bestand. Recompres het geluids-bestand met 'weet ik veel, zoek en gij vindt zult (doom9 of divx-digest zijn aanraders)', plak deze twee weer samen en je hebt en perfecte film.

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-03 09:18

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Inderdaad....strippen die hap, en geluid apart bewerken.

Er zijn veel divx'en die bagger geluid hebben. Ik gebruik de Nero Wave Editor om het normalizen en volume boosten. (afhankelijk van het het volume, meestal is een +3dB (eens zo hard) boost voldoende.)

Ook vind ik vaak dat de audio net niet synchroon loopt. Ik erger me hier mateloos aan. Gelukkig is er de 'Audio Block Placement' optie in VirtualDub :)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Ik gebruik de radlight player (www.radlight.net) samen met een plugin voor Radlight, dedynamic filter waarmee je realtime kan compressen, decompressen en de pre-amp (voorversterking) kan instellen. (8>

Helaas onthoudt het filter geen instellingen, dus met elke film moet je hem opnieuw instellen maar het werkt als een tiet!! :Y)

De radlight player = sowieso een aanrader. Geeft top kwaliteit en gebruikt ongeveer elke ondertiteling format. Verder kan je leuke dingen als van 50 - 200% snelheid, goed voor saaie stukjes bv.. horizontaal en verticaal inzoomen :D
Pagina: 1