[b]Op zaterdag 03 november 2001 01:24 schreef
De basis voor mij is nu de C.S.S.I. (Christian Spiritualist Society International)
DE PRINCIPES VAN DE SOCIETEIT
Wij geloven in:
Het vaderschap van God.
De Broederschap van alle Leven.
Wij leren dat:
Elk individu persoonlijk verantwoordelijk is voor alle acties/daden, zowel goed als verkeerd.
Dat iets verkeerds alleen gecorrigeerd kan worden door de betrokkene.
Dat eeuwige vooruitgang open staat voor elke ziel.
Wij accepteren:
De leringen en het voorbeeld zoals gegeven door Jesus Christus.
Dat wij ten allen tijde zullen trachten te leven naar dat voorbeeld.
Wij weten dat:
Communicatie met de wereld van de geest mogelijk is.
Dat geestelijke leraren en genezers terugkeren naar de aardse sfeer om hulp te bieden aan diegenen, die dat nodig hebben.
Je hoeft er niet meteen een half-promotie stukje van te maken, met waar de principes van de CSSI voor staan...
Anyway, ik denk dat er toch zeer veel verschil is tussen de verschillende geloven die er zijn, ik denk dat een geloof volwassen moet worden, zodat het zich kan aanpassen aan normen en waarden in een samenleving. vb: Als ik me niet vergis is kerst officeel een keltish feest, en is het helemaal niet een christelijk feest, met je kerstboom.... er wordt namelijk geen woord gerept over een kerstboom in de bijbel( dacht ik) maar doordat het kerstfeest een "geleent" idee is van een andere godsdienst hadden mensen er minder problemen mee om over te stappen op de "nieuwe" godsdienst genaamt "christendom".... zo evolueert ook een godsdienst en past het zich aan aan bepaalde omstandigheden en zaken. Verder denk ik dat het geloof op zich een machtige tool is om mensen onder de duim te houden (kerk was vroeger erg machtig, is dat nog steeds, volgens mij is zelfs de RK-kerk de enige godsdienst die een zetel heeft bij de veiligheidsraad...) maar het is aan de andere kant ook iets waarbij je dingen mee kan verklaren. Iedereen heeft vast wel eens gehad dat ie het allemaal ff niet meer weet, je dan richten tot een god(en) van je geloof geeft jezelf weer kracht om een oplossing te vinden.
Zelf doe ik dit ook, ook al ga ik niet elke zondag naar de kerk (eigenlijk alleen met kerst), maar richt ik mij wel eens tot God om vragen die ik zelf niet snap/ waar ik geen antwoord op weet toch op te lossen. Dit werkt altijd, en misschien is er wel helemaal niets wat een God is, misschien wel, dat mag iedereen voor zichzelf uitzoeken, en iedereen moet zijn geloof op zijn of haar manier willen belijden(/beleven) waarbij mensen elkaar niet moeten gaan proberen te overtuigen, want dan gaat het mis en krijg je oorlogen. Laat iedereen in zijn eigen waarde, maar verkondig je mening (als je dat zou willen), en kijk dan of andere mensen van (eventueel) een ander geloof het met je eens zijn of niet. Zo ja, mooi, zo nee dat niet, en dan niet proberen op te leggen.. Als het zo zou zijn gegaan waren er een stuk minder oorlogen om religie geweest.
Over oorlogen en religie:
Bovendien zijn niet alle oorlogen om religie, wat dachten we van politieke overtuiging (communisme/ kapitalisme) en de Eerste Wereldoorlog? Was wraak voor Aartshertog Frans Ferdinand, en de WO II was weer wraak voor de vernedering na WOI. Korea? Geloof? nee, Vietnam, geloof? nee, Golfoorlog, geloof? nee... Bijna alle grote conflicten waarbij de westere wereld (eerste wereld) betrokken was hebben niet met geloof te maken. In de tweede en de derde wereld landen is geloof DE hoofdoorzaak van oorlog.
Indonesie: regelmatig rellen en moorden uit geloofsovertuiging (christenen tegen moslims en vice versa)
en politieke moorden sluiten we ook niet uit.
Wat mij trouwens opvalt, is dat in al die landen, de islam de hoofdgodsdienst is, i.i.g. VAAK is / de meerderheid is.
zouden we dan niet snel een linkje kunnen trekken tussen de islam als godsdienst en geweld in de naam van god? Misschien... (ideee voor een nieuw topic?)