Toon posts:

[3ds max 4] Hoe goede splines tekenen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jullie kennen dat functie wel he... Lathe ofzo. Je kan van een lijn een vorm krijgen. Dus bijv, je tekent een halve omtrek van een vaas en het wordt een vaas.

Maar mijn probleem is, het lukt me niet om een nette exacte spline te tekenen (newbie), zodat de vormen raar worden.

Wie heeft tips voor me om het beter te doen? Is er een alternatief voor Lathe?

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:27
Één eenvoudige tip voor splines: gebruik zo min mogelijk punten, dan blijft de vorm vloeiend.

Verwijderd

Tijd om 2d SNAP aan te zetten. Druk op de 'S' en als dat niet werkt moet je onderaan je werkruinmte een knopje zoeken waar nu waarschijnlijk een 3 staat (ja, van 3d) en die indrukken en vervolgens 2 (2d) kiezen.

Op die manier springt je muis van gridpoint > gridpoint en maak jij splines zoals je nog nooit gezien hebt ;)

Verder kan je daarna met een edit-spline modifier de spline bewerken (lees: fine-tunen), en kan je bv. met rechts op een hoekpunt klikken en een bezier-curve maken. En op manier kan je a-la-illustrator mooie lijntjes maken.

succes!

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt Ivy, dat bedoelde ik nou... dus gewoon S indrukken. Dit lijkt op de smart guides van Illustrator 9.

Verwijderd

Topicstarter
Huh, wat is nou weer 2,5D? Bestaat 2 en een halve demensies? LOL. :D

Maar, ik heb het geprobeerd dat snap dinges, werkt goed!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Beetje offtopic misschien, maar en wacom is ook een goede keuze voor alle line art en line-art like dingen.

Tekent lekkerder naar mijn mening

Stoer; Marduq

Verwijderd

Op vrijdag 02 november 2001 13:41 schreef Cool_Duck het volgende:
Hartstikke bedankt Ivy, dat bedoelde ik nou... dus gewoon S indrukken. Dit lijkt op de smart guides van Illustrator 9.
You're Welcome ;)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
2.5D snap snapt in de diepte, maar plaats het punt wat je daar neerzet wel in je tekenvlak, en niet op dezelfde plek als het punt in de diepte waar je op gesnapt heb. erg handig, is mijn standaard instelling.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 02 november 2001 14:31 schreef XangadiX het volgende:
Beetje offtopic misschien, maar en wacom is ook een goede keuze voor alle line art en line-art like dingen.

Tekent lekkerder naar mijn mening
Dat is waar, maar een beetje duur.
Pagina: 1