Toon posts:

Abit KT7 + 3 Dimms

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc cracht wanneer ik er drie dimms in plaats van 256Mb. Met twee heb ik totaal geen probleem in welke bank dan ook. Ik heb ze al eens onderling verwisselt met twee dimms en ze blijken alle drie te werken.

Mijn mobo is een abit KT7 + Athlon 1300 met een sdram clock van 133Mhz. De laatste bios versie staat erop (kt74a).

Weet er iemand een oplossing voor mijn probleem?

Verwijderd

FSB natuurlijk op 100 houden, en in de BIOS memory drive strength op HI zetten.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:52

Exirion

Gadgetfetisjist

Bijna 100% zeker de oplossing : De Delay DRAM Read Latch op 1ns instellen. Die staat nu waarschijnlijk op auto, en dat werkt met 3 dimms lang niet altijd stabiel.

Met bovenstaande instelling draait m'n eigen KT7 prima met 3 modules op 133MHz en CAS2.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de delay read latch op 1 ns gezet en alles loopt stabiel, 3 keer 256Mb@133Mhz clk3. Wat wil dat in feite zeggen delay read latch?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 02 november 2001 11:08 schreef Citect het volgende:
Wat wil dat in feite zeggen delay read latch?
Dit is een duidelijke uitleg denk ik:
DRAM read latch delay (VIA chipset only)

If the memory clock frequency is increased, the cycle time gets shorter. Therefore, the data valid window (tDV), that is the time during which the chipset can receive data from the DRAM would come earlier (on an absolute time scale) and could possibly expire before the data from the DIMMs arrive. In order to compensate, tDV needs to be delayed or moved further back on the cycle to synchronize with the data output holding time of the DIMMs. In the case of the KT chipset, the situation is a bit more complicated since the Athlon family uses what is called clock forwarding or clock syncronous transfer. That is, a reference signal synchronizes all devices. Keep in mind that the KT chipset is a variation of the KX chipset and based on the timing parameters of the original SlotA Athlon. The socketed Thunderbird has shorter traces and, therefore, is able to receive data earlier relative to the originally established timing characteristics. Therefore, for example, the ASUS A7V BIOS even features a negative DRAM read latch delay of 0.1ns, that is, the data valid window opens even before the reference signal arrives. With all DIMMs tested, though, the Auto setting worked as well as any other manual setting.
In feite is het dus een foutje dat is ontstaan door de overgang van de KX naar de KT chipset waarbij bepaalde settings zijn overgenomen zonder ze af te stemmen op de nieuwe setup.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info en de hulp!!! *D

• Laszlo
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

Ik heb vergelijkbare problemen. Ik ga het meteen proberen. Thanks!

specs

Verwijderd

Topicstarter
Soms heb ik toch nog problemen, waneer mijn pc heel lang aanligt dan zou hij wel eens durven crachen. Of tijdens een spelletje unreal. De ene keer doet ie uren alles goed en soms bevriest de boel dan ineens. Ik heb de instelling dan eens naar 1.5ns gezet maar zonder resultaat. Blijkbaar zijn drie dimms gevoelig aan instabiliteit. :'(

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 06 november 2001 01:00 schreef Citect het volgende:
Soms heb ik toch nog problemen, waneer mijn pc heel lang aanligt dan zou hij wel eens durven crachen. Of tijdens een spelletje unreal. De ene keer doet ie uren alles goed en soms bevriest de boel dan ineens. Ik heb de instelling dan eens naar 1.5ns gezet maar zonder resultaat. Blijkbaar zijn drie dimms gevoelig aan instabiliteit. :'(
Dat kan heel goed aan de kwaliteit van het geheugen liggen. Zelf draai ik met Infineon en heb met 3 modules totaal geen problemen. Als je erg goedkoop geheugen gebruikt dan is de kans op instabiliteit gemiddeld een stuk groter, maar er zijn ook genoeg dure modules (zelfs van heilig verklaarde merken als Mushkin, Crucial, e.d.) die instabiel zijn (met sommige mainboards).

Doe eens een grondige memory test (lees de FAQ even daarover), en mocht ie na vele uren testen geen fouten vinden dan moet je het probleem ergens anders zoeken. Door de problemen die je noemt ben ik geneigd te denken dat je problemen met AGP hebt (heeft ook met geheugen access te maken uiteraard), of dat je voeding het NET niet meer trekt. Maar dat laatste lijkt me vrij onwaarschijnlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn alle drie apacer sdrams. Ik denk niet dat het aan de kwaliteit ligt want ik kan ze redelijk overklokken (140Mhz zonder probleem)met twee dimms en de bios instellingen van het geheugen staan dan op turbo.
Mijn voeding is 250W. Ik weet dat het wat laag is voor een athlon 1300 maar tot nu toe heeft het altijd perfect gewerkt met twee dimms dan te verstaan.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 06 november 2001 11:56 schreef Citect het volgende:
Mijn voeding is 250W. Ik weet dat het wat laag is voor een athlon 1300 maar tot nu toe heeft het altijd perfect gewerkt met twee dimms dan te verstaan.
Met een TB1300 is 250W erg krap, en vergeet niet dat de voeding alle componenten van een schone en stabiele spanning moet voorzien. Het kan zijn dat de signalen op het mainboard niet schoon genoeg zijn om met 3 modules nog stabiel te kunnen werken.

Dat wil niet zeggen dat het iets met het verbruik van die geheugenmodules te maken heeft, maar het kan wel zijn dat het met 3 modules zodanig kritisch is dat de instabiliteit van de stroomverziening ineens een probleem wordt.

Verwijderd

Ik heb hier een KT7-RAID draaien met 3 x 256 MB PC133.
4-way interleave, no delay, Turbo en CAS2. Geen problemen. Ook niet op 153 Mhz.

• Acidfire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

Acidfire

Burning Universe

Op donderdag 01 november 2001 23:56 schreef Citect het volgende:
Mijn pc cracht wanneer ik er drie dimms in plaats van 256Mb. Met twee heb ik totaal geen probleem in welke bank dan ook. Ik heb ze al eens onderling verwisselt met twee dimms en ze blijken alle drie te werken.

Mijn mobo is een abit KT7 + Athlon 1300 met een sdram clock van 133Mhz. De laatste bios versie staat erop (kt74a).

Weet er iemand een oplossing voor mijn probleem?
Ga terug naar een oudere bios, ik kon eerst wel met 3 dimms op host+pci clck werken en na die bios update niet meer. Raar probleem, moet Abit toch wat aan doen...
Pagina: 1