[algemeen] Werken met Dual Boot - tip's en trucs

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 23:45

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Hallo mede-Got-addicts :9~

Na enkele uren door de Dual Boot-topics te hebben gesnuffeld, is het mij opgevallen dat het eigenlijk meestal over installatie-probs gaat. Slechts een enkele X werd er iets gezegd over de programma's onder een Dual boot systeem. Volgens mij kun je daar toch aardig wat trucs mee uithalen, vandaar DEZE topic :)

Mijn Dual boot bestaat op dit moment uit Win98-SE en Win2000 prof.
Win98-SE heb ik eigenlijk alleen maar voor de spellen en Xpirimentele softe waren. Onder Win2000 draai ik eigenlijk alleen de serieuzere progs. Dit OS wil ik dan ook zo stabiel mogelijk houden.

Deze topic is vooral bedoeld als help-doc voor de newbie's met Dual Boot en verder vooral over het werken mét een Dual boot systeem (en niet het "hoe te realiseren" --> search )

tip 1: Over-elkaar-heen installeren

Als je programma's onder beide OS's wilt draaien, hoef je ze lang niet altijd op allebeide apart te installeren en dan dus 2x op een andere plaats (op C:\win98 én D:\win2000).
Sommige programma's kun je prima over-elkaar-heen installeren, zodat je slechts 1x de HD ruimte kwijt bent, maar dat toch beide OS's de DLL's en het register correct hebben.

tip 2: Installeren onder Win98 maar draaien onder Win2000

Eigenlijk ben ik hier toevallig tegenaan gelopen, maar 't blijkt een gouden vondst te zijn!! :D
Een aantal programma's had ik al onder Win98 geïnstalleerd en wilde ik ook onder Win2000 gaan installeren, maar ik bedacht me net op tijd! Misschien konden deze programma's nu ook al opgestart worden!? ... ff naar c:

En inderdaad!!
Voordeel? Minder HD-space benodigd en een schonere Win2000 --> minder probs!! Zo kun je bepaalde progs dus beter onder Win98 installeren maar tóch profiteren van de Win2000-stabiliteit. :9
En met Win2000 op een NTFS-partitie kan Win98 never roet in't eten gooien lijkt me.

Programma's/Gamezzzz welke je onder Win98 installeert en met een snelkoppeling ook prima onder Win2000 kunt draaien:

- Half-life
- QuakeIII - Arena
- Return to Castle Wolvenstein
- Delta Force 2

- 3Dmark2000
- 3Dmark2001
- SETI@home
- NVmax (NVidia overclock-tool)
- PowerDVD

Welke progs wel draaien, maar wél problemen opleveren zijn o.a.

- DAP (Download Accelerator)

Wanneer je DAP niet installeert, zal hij ook niet geactiveerd worden wanneer je in je browser iets probeert te downloaden. Bij een normale installatie wordt hij automatisch in de browser geïntegreerd.

Ik hoop dat jullie hier je voordeel mee kunnen doen! Verder ben ik reuze benieuwd naar andere dergelijke tips en trucs!
Dus:
*Heb jij ook tips of juist grote problemen ontdekt met bepaalde programma's?? Post ze hier ff ..
*Weet jij meer programma's bij welke je tip1 of 2 kunt toepassen, post de namen dan ook ff!!

Hiermee hebben we dan strax alle tips overzichtelijk bij elkaar. Altijd handig! 8-)

Thnx m8!

}Buttje Greetz-GoT{ B-)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 01:23
Leuk :), maar ik zou de catergory shared alleen maar toepassen op spellen en niet op applicaties.

Het risico doet Win98 iets doet (of een ander OS) dat er voor zorgt dat (in jouw geval) 2000 raar gaat doen is vrij groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op donderdag 01 november 2001 23:26 schreef FlamerX het volgende:
Het risico doet Win98 iets doet (of een ander OS) dat er voor zorgt dat (in jouw geval) 2000 raar gaat doen is vrij groot.
Hoe bedoel je? .. ik heb de bewuste programma's onder Win98 geïnstalleerd en heb Win2000 bovendien op een NTFS-partitie, dus dat Win98 zo Win2000 beïnvloed lijkt mij erg onwaarschijnlijk, of niet?

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 01:23
Op donderdag 01 november 2001 23:31 schreef ing._Buttje het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? .. ik heb de bewuste programma's onder Win98 geïnstalleerd en heb Win2000 bovendien op een NTFS-partitie, dus dat Win98 zo Win2000 beïnvloed lijkt mij erg onwaarschijnlijk, of niet?
Met NTFS niet nee, maar dat staat niet in je FAQ.

Ook wordt er niet (expliciet) gesproken over partitie's en het gebruik daarvan.
Ik zou persoonlijk (en met mij meer GoT'ers) C: voor 98 gebruiken, D: voor applicaties en spellen die je shared (en andere meuk, zoals MP3's ;)) en E: voor 2000.

En ook de minimum grote voor een 2000/XP schijf (3GB of meer) zou ik vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op donderdag 01 november 2001 23:37 schreef FlamerX het volgende:

[..]

Met NTFS niet nee, maar dat staat niet in je FAQ.
idd. al Gefixt :P
Ook wordt er niet (expliciet) gesproken over partitie's en het gebruik daarvan.
Ik zou persoonlijk (en met mij meer GoT'ers) C: voor 98 gebruiken, D: voor applicaties en spellen die je shared (en andere meuk, zoals MP3's ;)) en E: voor 2000.
Good point!
En ook de minimum grote voor een 2000/XP schijf (3GB of meer) zou ik vermelden.
euhmz .. U GoT me there :? .. dat weet ik (nog) niet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Progjes die ik onder 98Se (C:) geinstalleerd heb en onder win2k (D:) gewoon op kan starten:

1) MicroAngelo 98 (icons enzo)
2) Morpheus (Huh ?!? ja, alleen opnieuw aanmelden en gaan..)
3) Klondike WML browser (freeware)
4) WAPtor WML editor (freeware).

HTH :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-file
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09-2022

X-file

The truth is out there

Waar ik wel geintresseerd in ben is hoe ik de dual boot
kan verwijderen wanneer ik helemaal content ben met mijn overgang van ME naar XP.
Ik heb twee HD's 1 Western Digital van 9.1 (C\: station)(2 Partities !) Met ME
En een IBM 40.1 GB (D:\ station met XP)(3partities !)
Wanneer alles onder XP goed draait wil ik de ME verwijderen.
Heb je hier ook nog tips voor.
Hoe kom ik bijvoorbeeld van die bootmanager af.
(Alles is via Windows geconfigureerd)
Tips zijn welkom

Een sig kan weleens stigmatiserend werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je zou de bootfiles van NT/XP kunnen laten staan (ff denken, boot.ini, bootsect.dos if present, ntdetect.com, ntldr en volgens mij mis ik er nog een..) zoals beschreven op http://www.budja.com/w2k/uninstall_w2k.html.

Dus wat daar aangegeven wordt als te deleten juist laten staan natuurlijk ;)

Die partitie komt dan weer vrij voor andere meuk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Tegenwoordig zijn er nog weinig mensen die om de schijfruimte verlegen zitten om de programma's op allebei de besturingssystemen volledig te installeren. Heb je de ruimte dan zou ik het zeker doen omdat je anders toch tegen flinke problemen aan kan lopen.

Je vergeet wel een stap in het uitleggen hoe mensen uberhaupt een dualboot systeem kunnen maken zelf (Partition Magic 6.0 heeft bijvoorbeeld Bootmagic dat erg handig werkt). Zeker, ze kunnen de search gebruiken maar waarom niet direct in jouw topic even de boel samenvatten :)

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op vrijdag 02 november 2001 01:01 schreef VageGast het volgende:
Tegenwoordig zijn er nog weinig mensen die om de schijfruimte verlegen zitten om de programma's op allebei de besturingssystemen volledig te installeren. Heb je de ruimte dan zou ik het zeker doen omdat je anders toch tegen flinke problemen aan kan lopen.
.. maar dan "vervuil" je je Win2000 wellicht onnodig, terwijl het progje zo misschien ook wel draait! Gewoon even proberen denk ik en als het niet onder Win2000 draait, dan alsnog installeren. Die problemen zullen met een NTFS-partitie wel loslopen.
Je vergeet wel een stap in het uitleggen hoe mensen uberhaupt een dualboot systeem kunnen maken zelf (Partition Magic 6.0 heeft bijvoorbeeld Bootmagic dat erg handig werkt). Zeker, ze kunnen de search gebruiken maar waarom niet direct in jouw topic even de boel samenvatten :)
Je hebt wel gelijk, maar dat was niet echt het idee van deze topic (zoals ik ook probeer uit te leggen). Als je het zo bekijkt is de titel niet echt ideaal, mijn fout. :'(
(dit is mijn debuut als topic-starter)

Maar search idd. Juist het maken van een Dual boot systeem wordt al in tig topics uitgelegd, dus dat leek me weer zo'n onnodig lang verhaal te worden. Het ging mij hier juist om het leven ná het realiseren van een Dual boot ;)
Bovendien heb ik slechte ervaringen met bootmanagers ... bootsector weg enzo .. wordt al zo vaak besproken.

Toch bedankt hoor! 8-)

p.s. ik heb Mod Buzzman al even gemeeld offie de titel even Tweaked ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Win2000 vervuilen stel ik van lagere prioriteit dan een programma installeren op de gok en maar kijken of het fout loopt. Heb je net ergens lang aan zitten werken (3Dspul, geniale fotosoep etc..) en dan crasht de hele zooi omdat je gierig was met schijfruimte. Denk dat je in je verhaal een grotere nadruk moet leggen op de risico's. Je zou alles tussendoor vaak op kunnen slaan maar de praktijk is natuurlijk anders.
Topictitel kan je niet zelf veranderen, moet je aan de desbetreffende mod van Windows Operated Systems vragen of ie dat wil doen

Verder ben ik wel heel benieuwd waar dit topic heen gaat en wat de ervaringen van andere tweakers zijn. Ik ben een pussy die op zijn vaste systeem dualboot heeft en alles netjes 2 keer installeert. Ben benieuwd welke programma's met intensief gebruik probleemloos op de andere OS kunnen draaien zonder al te veel problemen.

Share Your Experience People :)

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat jij dus aan applicaties post is puur de programma's die niet in het windows-register lopen te kloten.

probeer Office maar eens te starten vanuit win2000, als je em onder 98 hebt geinstalleerd... :>)

Verder heb ik zowel win2k als win98 op de C: schijf, terwijl het niet dezelfde partitie is -> Bootmanager, beide OS's op een eigen primary partition.

Wat betreft die programma's kan ik ook wel toevoegen:

*Winimage

maarre, een ander gebruikelijke tip is C: win98 OS, D apps+data, E: win2000 OS

en dan je programma's op D: installeren.

is geloof ik al eerder bovenaan genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceejay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02-2023
Nog een Dualboot tip:

Je kunt de systeemmappen van je nieuwe OS naar je oude OS laten verwijzen. Ik heb win98se op c: en Win XP op e:. Kun je bijvoorbeeld dit doen: Laat je systeemmap internet favorites wijzen naar c:\windows\favorites(of favorieten). Als je dan een linkje erbijzet in je favorieten komt ie ook terug in je andere OS, ook al heb je hem daar niet gemaakt. Dus internet je altijd met dezelfde links >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Jah idd. goeie tip!

Dit trucje kun je uithalen met "Mijn documenten" mits je die wel op een FAT32-partitie plaatst. Je kunt nu in beide OS's naar dezelfde map linken.

Kun je ditzelfde ook ongestraft doen met je Outlook Express e-mails?

Ik heb mijn E-mails reeds in een map in "Mijn documenten" ondergebracht. Kan ik nu onder beide OS's hier naar toe linken en ook in Win98-SE de POP3 en SMTP-instellingen overnemen? Ik kan me voorstellen dat je wel op beide OS's dezelfde versie van Outlook moet installeren, of hoeft dit juist niet? Het moet toch kunnen denk ik ...

Ik heb zelf nog niet hiermee lopen kloten. Zoals je aan me website kunt zien, heeft pa-lief een bedrijfje en wij zijn afhankelijk van die emails. Ik kan me dus zeker niet permiteren om E-mails kwijt te raken! :'(

{Buttje denkt dat dit typisch zo'n voorbeeld is van "teveel risico"} :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Nog een tip: Volgens mij moet je ook oppassen met defragmenteren.

Als je met Win2000 je C:\Win98 schijf laat defragmenteren, dan bestaat volgens mij het risico dat hij daar hele gekke dingen mee gaat doen. Stel dat ie Win98 juist opdeelt en helemaal achteraan neerzet?! :?

Mijn idee is nu, om C:\Win98 zijn eigen C: te laten defragmenteren en D:\Win2000 zijn eigen D:

Dit lijkt bij mij in ieder geval een prima methode te zijn, want het boeltje draait hier tenminste als een trein. 8-)

(ff afkloppen: "klopklopklopklopklopklopklop") >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
subject fixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Kom op mensen .. iemand??

Weten jullie of het bovenstaande kan/klopt en zijn er nog meer dergelijke trucs uit te halen met Dual boot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
niemand? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
We proberen het nog een keer .. en als niemand meer wat weet ga'k wel ff "tieten" roepen :P

OK .. komtie!

* Heeft iemand nog tips??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Op vrijdag 02 november 2001 09:40 schreef ing._Buttje het volgende:
Jah idd. goeie tip!

Dit trucje kun je uithalen met "Mijn documenten" mits je die wel op een FAT32-partitie plaatst. Je kunt nu in beide OS's naar dezelfde map linken.

Kun je ditzelfde ook ongestraft doen met je Outlook Express e-mails?

Ik heb mijn E-mails reeds in een map in "Mijn documenten" ondergebracht. Kan ik nu onder beide OS's hier naar toe linken en ook in Win98-SE de POP3 en SMTP-instellingen overnemen? Ik kan me voorstellen dat je wel op beide OS's dezelfde versie van Outlook moet installeren, of hoeft dit juist niet? Het moet toch kunnen denk ik ...

Ik heb zelf nog niet hiermee lopen kloten. Zoals je aan me website kunt zien, heeft pa-lief een bedrijfje en wij zijn afhankelijk van die emails. Ik kan me dus zeker niet permiteren om E-mails kwijt te raken! :'(

{Buttje denkt dat dit typisch zo'n voorbeeld is van "teveel risico"} :)
Je kan vrij eenvoudig de directory wijzigen waar outlook express zijn mail bestanden neerzet.
Ik gebruik hier Windows ME (Outlook Express 5.5) en Windows 2000 pro (Outlook Express 6.0),
maar gebruik 1 gemeenschappelijke directory voor mijn emails.
Je moet ze gewoon beide even naar de juiste directory wijzen.
Dit gaat vanuit Outlook Express met Extra-Opties-Onderhoud-Archiefmap-Map wijzigen.
Wel even goed opletten. Als hij zegt dat daar al bestanden staan, of hij ze wel of niet moet overschrijven.
Voor de zekerheid zou je vooraf even een copie kunnen maken van al de email (*.dbx) bestanden.

Je kan trouwens je adresboek van Outlook Express ook gemeenschappelijk maken.
In Windows ME met regedit de volgende key aanpassen:
[HKEY_USERS\.DEFAULT\Software\Microsoft\WAB\WAB4\Wab File Name]
@="C:\\Directy-naam\\Gebruikers-naam.wab"

In Windows 2000 pro is het deze key:
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\WAB\WAB4\Wab File Name]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Pagina: 1