Win2k, Win98se & RH7.2

Pagina: 1
Acties:

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik zie meerdere topics over de vraag of het mogelijk is om Windows naast Linux te draaien (of omgekeerd). Dat het mogelijk is weet ik, maar hoe?! Op m'n HD heb ik een leuk partitietje van 15Gb over waar ik niks mee doe. Tijd voor Linux Redhat 7.2. Tijdens de installatie vraagt-ie of ik de zaak manual wil partitioneren. Ja dus. Disk Druid. Dan krijg ik leuk een lay-out van m'n HD. Maar wat dan? Ik ben bang dat ik de zaak om zeep help als ik m'n huidige boot sloop.

Ik heb helaas geen plaatje bij de hand van m'n layout, maar het komt ongeveer op het volgende neer:

c: win98se, fat
f: win2k, ntfs
g: data, fat32
h: linux?

Met die Disk Druid kan ik tijdens de installatie m'n h: partitie (/hda6 ofzo) selecteren en dan vraagt-ie om een mount-point enzo. Als ik dan / selecteer dan is het niet goed.

Eeehm, kortom: hoe moet dit precies zonder m'n Windows systeem om zeep te helpen? :?

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Probeer eens een swap-file aan te maken. Dat kan wel eens helpen. Ook zou het zo kunnen zijn (Weet ik niet zeker, maar RH7 had dat wel), dat er een versie van Lilo bijzit die geen besturingssystemen wil installeren die na de 1024 cilindergrens zitten.

Als dat zo is, betekend dat dat je je bootpartities moet maken op de eerste 8GHz van je HDD.

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ok, je h: /dev/hda6 moet je verwijderen.
Dan maak je
/dev/hda6 type swap, 2*ram maar minder dan 400Mb
/dev/hda7 type ext2, je root file sys (/) 2000 Mb
/dev/hda8 type NTFS/FAT32 nog een partitie voor windows.
Linux kan _NIKS_ doen met 15 Gb zelfs SuSE niet.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Oh? ja, ik ben ben beetje een newbie met Linux, qua installatie (maar dat zag je al). Sinds wanneer kan Linux niet overweg met 15Gb? rh7.2 heeft ext3. Ik heb begrepen dat die sneller is dan ext2. Is 2Gb niet een beetje weinig voor Linux? Althans, het systeem past er makkelijk op, maar daarna wil ik er nog meer mee kunnen, natuurlijk... :)

Maar mount-point / is oke? En wordt de boot dan op /dev/hda6 (of in iedergeval de partitie waar Linux wordt geinstalleerd) weggeschreven en niet op m'n C: partitie waar nu een boot.ini staat met een opstart menutje? Die laatste blijft dan intact? En zo ja, hoe kom ik dan in Linux na installatie?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik bedoelde niet dat linux geen partities van 15G aankan :)
(ik geloof dat zelfs 5TB geen probleem is), maar 15G is veel te veel. Als je echt alles wil installeren neem dan 3GB maar echt niet meer, de rest blijft toch gewoon vrij dan... Daar kan je ook niets mee.

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Aha, oke. Maar hoe zit dat dan met die Linux Boot? Lilo is er uit (althans standaard) in rh7.2. Waar blijft Linux na installatie op een aan andere partitie??? :?

Pagina: 1