Swap, Partities en installen -> IBM40gb

Pagina: 1
Acties:

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Morgen komt hopelijk mijn gistron bestelling binnen, AMD/mobo/DDR combo en 40gb IBM7200rpm.

Nu wil ik natuurlijk partities maken. ik heb nu met mijn 10gb een 4/4/2 lopen en dat gaat eigenlijk best. Ik zat nu te denken aan 10/10/20, eerste voor windhoos en tweede voor games, derde voor mp3/divx enzovoorts. ik dacht namelijk ook altijd dat in fdisk 3 partities de max was.

Na een kwartiertje searchen hier blijkt dat dus duidelijk NIET zo te zijn :-) Heel veel mensen maken ook een zgn. SWAP disk aan.. tjaaaaa, swap. Ik weet wel wat het is (na searchen) maar kan niet echt concreet vinden wat het nou is, wat het voordeel is en waar het voor dient. Ik heb nu toch ook geen swapdisk en alles draait prima?

Een korte SWAP toelichting zou mij heel erg helpen. En iemand suggesties voor het indelen van 40gb?

Dankdankdank

Verwijderd

Ten eerste kan je zelf het beste bepalen hoe je het allemaal precies wilt indelen. Ik zelf heb een partitie van 10 GB voor Windows, programma's en games. Dan nog een partitie van 29 GB voor MP3 en DivX en tenslotte een derde partitie van 1 GB voor troep die zich ophoopt op mijn PC (kan ik mijn PC sneller 'schoonmaken').

Ten tweede: een SWAP-file is een bestand waar Windows bestanden neerzet waar Windows op dat moment mee bezig is, net zoiets als je Temp-dir. Als je dit niet vast hebt, verandert de grootte van deze SWAP-file constant, waardoor je systeem sneller gefragmenteerd raakt. Zet je deze ruimte echter vast, dan hoeft deze SWAP-file niet steeds opnieuw aangemaakt te worden en fragmenteert je C-schijf niet zo erg.
Als je een aparte partitie aanmaakt voor deze SWAP-file, heb je nog meer voordeel hieraan. Het wegschrijven van de SWAP-file gebeurt op een aparte partitie en je C-schijf zal niet meer gefragmenteerd raken van deze SWAP-file (wel van andere bestanden), waardoor je systeem sneller blijft.
Ik zelf heb geen aparte partitie voor een SWAP-file, ik heb met Norton Speed Disk de C-schijf gedefragmenteerd op zo'n manier, dat er voor de SWAP-file een stukje ruimte gereserveerd is.
Maar goed, ik zelf weet er ook niet veel van af, dus het kan zijn dat er een paar fouten in deze post staan, maar volgens mij was dit toch wel het principe.