Welke kernel gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Nu eens wat anders dan "Welke Detonators", een kernel vraag dus.
Ik draai nu Debian Linux 2.2 (potato) met kernel 2.2.19 zonder problemen op de volgende hardware:

AMD K6/3+ 450
DFI K6BV3+ 1MB
320MB PC100 cas2 RAM
2,5GB IDE HDD
Symbios Logic 860
Seagate 4,5GB U-SCSI HDD
Realtek RTL8139C
Intel EtherExpres 10 Pro

Draait allemaal goed, maar ik vraag me af of Kernel 2.4 beter is? En zo ja, welke versie kan ik veilig achten voor mijn web/mail/smb server?

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Never change a winning team.
Enige reden dat ik 2.4.x zou willen gebruiken is de iptables firewall functionaliteit.

• _JGC_
Laat maar zitten dus, Firewalling doe ik niet echt aan, alhoewel: kernel log staat vol troep :)

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Maakt niet uit; pak de laatste (2.4.13 AFAIK).
Blijf alleen af van 2.4.11 en 2.4.12 want er waren wat foutjes binnen gesloopt en dus inmiddels nergens voor nodig dat je die draait.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik zou zelf voor een van de nieuwere ac-releases gaan, 2.4.13ac5 is op het moment de nieuwste (en daarom misschien beter om niet te gebruiken, maar dat terzijde). De ac-serie heeft zich tot nog toe behoorlijk stabiel getoond en voor veel systemen is 2.4 sneller dan 2.2, voor zover ik gelezen heb. Daarna nog even de preemption-patch eroverheen en het geheel kan weer even mee ;)

* odysseus heeft een paar dagen geleden eens de preemption patch getest...alleen het schrijven van een programma dat recursief bestanden begon aan te maken en weer verwijderen en ondertussen ook weer zichzelf nogmaals startte bracht het geluid aan het haperen. Niet zo gek gezien het feit dat de load tot boven de 130 ging...het systeem bleef ook bij die load goed bruikbaar, wat ik toch wel een prestatie vind.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• _JGC_
Ik had hiervoor dezelfde config, maar dan een AMD Lance PCNet II PCI onboard en een Pentium 100. Ik weet dat 2.4 gekkenwerk is op zo'n bakje, dus toen maar 2.2 genomen.
Uiteindelijk toen InnoDB op die P100 kwam, MOEST ik wel wat anders, een DNS query duurde gewoon 4 seconden, waarna je vervolgens ook nog es moest inloggen op dat ding z'n POP-server, wat ook weer 10 seconden duurde... Ding zat gewoon met een tekort aan RAM en CPU :(

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik draai meestal een kernel die een paar versies onder het nieuwste zit, tenzij er bekende problemen mee zijn - juist omdat dan dus problemen bekend zijn :)

Momenteel gebruik ik een 2.4.10 met ext3 patch.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1