Toon posts:

Overstappen naar linux.

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit de laatste tijd steeds vaker te denken of ik nou zou overstappen op linux.

Nu kan ik programma's als wsftp en iexplorer vervangen door andere programma's. Spelletjes speel ik niet meer. (Counterstrike soms maar ik zal het niet missen).

De programma's waar het mij om gaat zijn: Photoshop en Dreamweaver.

In de faq en search heb ik kunnen lezen dat GIMP een vervanger is voor Photoshop..

Maar kan the gimp ook met .psd bestanden overweg? En is het een leuke vervanger of praktisch hetzelfde?

Macromedia Dreamweaver is geen vervanger voor heb ik begrepen. Maar dan zou je het met wine kunnen emuleren. Voor spelletjes was dat niet aan te raden, maar hoe zit dat dan met Dreamweaver..

Werkt het wel, en als het werkt, is het dan wel stabiel, en nog snel genoeg om prettig mee te werken?

Want om nou voor 2 programma's windows te hebben vind ik onhandig.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik kan het niet voor je uitproberen, maar dat van GIMP moet te vinden zijn via Google of gewoon op de site van The GIMP.
Of Dreamweaver draait kun je opzoeken in de database van Wine op www.winehq.com

Misschien dat iemand het hier ook wel ff weet, wel zo makkelijk ;)

Verwijderd

photosjop en GIMP zijn bijna precies hetzelvde.
ik vind de GIMP in veel opzichten zelfs beter.
maar ben zelf nu ook aan het zoeken of je psd bestanden kan importeren exporteren. standaart kan het in iedergeval niet.

Verwijderd

Je zou The Gimp eventueel voor windows kunnen downloaden om te kijken wat je ervan vindt.

• Niek
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ik gebruik The Gimp 1.2.1 en die kan gewoon PSD-bestandjes aan.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
_Overstappen_ naar linux, dat kan bijna niemand.
Linux is voor een aantal dingen (dat worden er steeds meer) beter dan Windows.
Naar wat ik gelezen heb, denk ik eigelijk (no flame) dat jij niet veel met linux kan aanvangen...
Linux heeft op multimedia vlak veel minder te bieden dan windows, tenzij je echt heel hardcore linux kenner bent.
Wat ik je zou aanraden is hetvolgende:
Download (www.linuxiso.org) Mandrake 8.1 eens. Installeer het en probeer het uit. Zet het gewoon naast je windows.
Je zal merken dat het misschien zelfs jaren duurt voor je dezelfde functionaliteit kunt opbouwen die je in Windows had.
Probeer het eens !

Verwijderd

Topicstarter
Ah, helaas, op de site zijn ze niet zo enthousiast over de emulatie van dreamweaver..

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 20:15 schreef XTerm89D het volgende:
Linux is voor een aantal dingen (dat worden er steeds meer) beter dan Windows.
Naar wat ik gelezen heb, denk ik eigelijk (no flame) dat jij niet veel met linux kan aanvangen...
Linux heeft op multimedia vlak veel minder te bieden dan windows, tenzij je echt heel hardcore linux kenner bent.
Download (www.linuxiso.org) Mandrake 8.1 eens. Installeer het en probeer het uit. Zet het gewoon naast je windows.
Je zal merken dat het misschien zelfs jaren duurt voor je dezelfde functionaliteit kunt opbouwen die je in Windows had.
Probeer het eens !
:? Kan je voorbeelden geven

Ik ben het wel met je eens, dat het voor iemand die absoluut geen ervaring met linux heeft, het wel even zal duren voordat je je weg een beetje weet.

Maar alles wat Windows kan kan ook in Linux.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Misschien is BeOS een alternatief? Dat is een OS dat gemarket wordt als speciaal gemaakt voor grafisch werk...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij was dat apple

• GBits
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-01-2025
Helaas is BeOs hartstikke dood en wordt het dus niet verder ontwikkeld.
Lijkt me dat als je de PC functiegericht bekijkt je Windows als OS moet nemen.
Ik zou XP eens proberen.

Niet om een draadje over Linux vs Windows te beginnen, maar in jou geval draait het om de apps, niet het OS.
Je zou zelfs een MAC kunnen kopen ;)

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op donderdag 01 november 2001 20:31 schreef illem het volgende:

volgens mij was dat apple
Grapje :? Hoe wou je MacOS (ik neem aan dat je dat bedoeld) op een Intel-machine draaien :?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 01 november 2001 20:15 schreef XTerm89D het volgende:
* deadinspace bezit geen computers waar Windows opstaat hoor :)
Probeer het eens !
Maargoed, als je met GNU/Linux wilt beginnen, is het zeker aan te raden om met een dualboot te beginnen ja. Het is een compleet andere wereld, dus als je Windows van je computer veegt en GNU/Linux eropzet ben je waarschijnlijk al snel verdwaald, en kun je de dingen die je wilt doen niet doen.
Het duurt inderdaad een tijd voor je ermee om kunt gaan en een beetje dezelfde dingen kunt doen als in Windows.
Ikzelf zou overigens niet kiezen voor Mandrake, magoed, wie ben ik :)
Op donderdag 01 november 2001 20:25 schreef nelske het volgende:
Mwa... das weer een ander extreem. Niet alles wat in Windows kan kan ook in GNU/Linux. Windows-programma's draaien nou eenmaal niet of slecht (met wine) in GNU/Linux.
Nou zijn voor de meeste programma's wel equivalenten, maar dat gaat niet voor alle programma's op; voornamelijk voor een hoop spelletjes geldt dit. Ook bijvoorbeeld .mov files (apple quicktime) afspelen gaat vaak niet (ja, ik weet dat xanim het kan, maar op de een of andere manier hebben alle .movs die ik ooit gehad heb een andere codec dan die xanim support).

Maar ik sluit me aan bij XTerm89D: kies een distro, en install die in dualboot (eerst partitie resizen enzo), en speel daar eens mee.
Wat voor hardware heb je eigenlijk (vnl videokaart)?

Verwijderd

Topicstarter
nieuwe pc kopen

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 01 november 2001 20:25 schreef nelske het volgende:
:? Kan je voorbeelden geven
[...]
Ik denk dat hij bedoelt dat GNU/Linux standaard minder met multimedia aankan dan bijvoorbeeld windows en dat je om dat te veranderen wel enige kennis in huis moet hebben. Daar kan ik wel inkomen: dingen als ALSA configureren of het hercompileren van een kernel voor dingen als (3D-)acceleratie zijn lastiger dan het click'n'maybe_work van windows.
Overigens denk ik dat je met wat goede wil en veel lezen ook een goed linux-systeem kan krijgen wat prima presteert op dingen als geluid en beeld, het kost alleen wat meer moeite.

[note: ik heb net even gekeken en voor zover ik kan zien staat PSD gewoon in het rijtje bij de import-bestandstypen]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 01 november 2001 20:34 schreef The_Surfer het volgende:

[..]

Grapje :? Hoe wou je MacOS (ik neem aan dat je dat bedoeld) op een Intel-machine draaien :?
nee, apple was voor multimedia bedoelt ie.

En ik denk dat als een gebruiker alleen Internet en Office doet dat ie net zo goed Linux kan gebruiken als Windows. (Mandrake met Mozilla en Star Office 6).

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Probeer quanta+ eens, een goeie html editor, ik neem aan dat je toch niet de rest van je leven van WYSIWYG editors afhankelijk wil zijn?
BeOS = DOOD
Linux=springlevend
Windows=cliche
MacOS=perfect voor grafisch werk, zonder twijfel

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil geen dual boot, ik denk dat ik na 1 week linux wel begrijp.

het enige is dus MacroMedia dreamweaver...

Verwijderd

Topicstarter
WYSIWYG editors vind ik fijner,
ik heb wel boeken gelezen over HTML en ik kan ook HTML, maar toch gaat het wat sneller en makkelijker in WYSIWYG.

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op donderdag 01 november 2001 20:41 schreef illem het volgende:

Das wel een heele positieve instelling :)

Kijk trouwens eens hierzo: http://www.execulink.com/~cboden/dwlin/

Verwijderd

Topicstarter
kijk, daar heb ik wat aan! Wouw bedankt..

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Niet alles wat in Windows kan kan ook in GNU/Linux.
Zeker wel, dat niet alles wat er voor windows is er ook voor linux is of er via wine op draait is weer heel wat anders..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Je kan idd niet naar Linux overstappen. Je moet acclimatiseren.

Ooit was ik een fervent Windowsgebruiker. Ik had altijd de nieuwste en laatste Windowsversie. Memphis (Windows 97) bijvoorbeeld. NT5. Van alle Windowsversies die ik ooit gedraaid heb, ben ik het meest te spreken over Windows 95 OSR2 en Windows NT5 beta 2.

Maar toen NT5b2 er na een update naar een nieuwe build er de brui aan gaf, kwam ik voor het blok. Wat nu? Windows98? Nah... SE was er toen nog niet, en Win98 was ik niet echt over te spreken. Win95OSR2? NT4? Te oud.

Linux!

En dus installeerde ik Debian slink. Eerst als dualboot natuurlijk. En mijn schijven vol MP3s enzo bleven FAT32, want Linux kan dat immers ook lezen. Na een maandje ofzo begon ik mail en usenet in Linux te doen. En dus ook het browsen enzo. En al met al zat ik eigenlijk vrijwel altijd in Linux. Geüpgrade naar potato, en toen potato bevroor naar woody, en toen op een gegeven moment had ik HD ruimte nodig. En daar stond die Windowspartitie. Die ik al in geen 3 maanden aangeraakt had.

fdisk.

Achteraf spijt dat ik niet het genot heb genomen om rm -rfv windows te doen :)

Ondertussen ook geüpgrade naar sid, en nog steeds zeer tevreden. Het heet wel Debian sid/unstable, maar dat is zeker niet unstable als in "crasht veel". :)

Dat ik ooit dual boot heb gehad is trouwens nog steeds aan mijn partitielayout te zien:

/dev/hda1 is /mnt/app, een partitie waar ik overflow uit mijn bij de installatie veel te klein ingeschatte /usr kwijt kan. (symlinks roeleren), /dev/hda2 is mijn root, en dan komen de logische partities.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan wel overstappen, geloof me maar, en als ik er niet uit kom neem ik wel zo'n grafix user interface, dan moet het helemaal makkelijk zijn.

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 01 november 2001 20:48 schreef illem het volgende:
kijk, daar heb ik wat aan! Wouw bedankt..
Aan een "beste macromedia, wij, 200 linuxfanaten, willen graag dat jullie dreamweaver ook voor linux uitbrengen"-clubje? :D Jammer joh, maar zo gaat dat vast niet lukken ;( , of mis ik iets? :?

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 01 november 2001 21:32 schreef illem het volgende:
ik kan wel overstappen, geloof me maar, en als ik er niet uit kom neem ik wel zo'n grafix user interface, dan moet het helemaal makkelijk zijn.
Volgens mij kan dat ook best. Als je alleen Inet + Office belangrijk vindt, zelfs binnen 1 uur. (installatie van ca. 1 uur niet meegerekend).

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op donderdag 01 november 2001 20:26 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Misschien is BeOS een alternatief? Dat is een OS dat gemarket wordt als speciaal gemaakt voor grafisch werk...
daar is het wel zeer goed voor (multimedia in het algemeen) maar de ontwikkeling is tegenwoordig nul en het probleem is vooral software!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 01 november 2001 20:38 schreef illem het volgende:
nieuwe pc kopen
Mag ik dan heel erg aanraden dat je oppast welke hardware je koopt?
Zoals je misschien niet weet, leveren veel fabrikanten alleen Windows-drivers bij hun producten. De GNU/Linux hackers schrijven dan meestal zelf drivers, wat bijna altijd prima werkt. Maar niet alle fabrikanten geven de benodigde informatie om drivers te schrijven (bijvoorbeeld de Kyro videokaarten, om maar wat te noemen. Nvidia ook niet, maar zij maken zelf drivers voor GNU/Linux).
Slechte hardware ondersteuning is dan ook nogal eens een punt van frustratie voor (nieuwe) GNU/Linux gebruikers.
Als je dan toch een nieuwe PC koopt, loont het zeer de moeite hier op te letten, zodat je hardware in zowel Windows als GNU/Linux naar behoren kan werken.
En dat denk ik niet. Als je je er op stort en veel mee prutst kun je jezelf op zich redelijk snel wegwijs maken, maar één week is heel erg optimistisch. Ik raadt nog steeds aan om met een dualboot te beginnen. Mocht je na een week vinden dat je goed genoeg met GNU/Linux kan omgaan, dan kun je Windows er nog altijd afgooien.
Op donderdag 01 november 2001 20:53 schreef blouweKip het volgende:
Zeker wel, dat niet alles wat er voor windows is er ook voor linux is of er via wine op draait is weer heel wat anders..
Mja, het houdt in dat ik bepaalde games niet op GNU/Linux kan spelen, en bepaalde .mov files niet in GNU/Linux kan bekijken... Lijkt mij dat dus niet alles kan.
Maargoed... die games komen nog wel ooit, be it native, be it via wine, en die .movs ook nog wel, en zo niet: pech...

Verwijderd

Topicstarter
linux word het. als dat em word. Ik moet even weten of Dreamweaver te vervangen is, of te emuleren.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 01 november 2001 21:39 schreef
En dat denk ik niet. Als je je er op stort en veel mee prutst kun je jezelf op zich redelijk snel wegwijs maken, maar één week is heel erg optimistisch. Ik raadt nog steeds aan om met een dualboot te beginnen. Mocht je na een week vinden dat je goed genoeg met GNU/Linux kan omgaan, dan kun je Windows er nog altijd afgooien.
Het is toch gewoon beetje dos?

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 01 november 2001 21:41 schreef illem het volgende:
linux word het. als dat em word. Ik moet even weten of Dreamweaver te vervangen is, of te emuleren.
Je zou hier eens kunnen kijken of er iets tussen zit dat je aanspreekt.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op donderdag 01 november 2001 21:32 schreef illem het volgende:
Mag ik iets aanraden?

Debian woody of sid + Gnome

Of KDE natuurlijk. Lijkt meer op Windows, wordt door meer mensen gebruikt, maar ik heb er op de een of andere manier een persoonlijke aversie tegen.

En als je besluit Debian te nemen, denk dan vooral aan irc.debian.org #debian. De beste support die ik ooit voor een OS heb gezien, 24/7. :)

Maar het is zeker wennen. Je zal moeten leren man files en HOWTOs te lezen (is zeker een kunst), zoeken op de goede plekken, en op IRC de goede vragen stellen... Linux is een totaal andere cultuur, dus je zal wel een aardige cultuurshock krijgen... :)

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 01 november 2001 21:45 schreef illem het volgende:

[..]

Alleen een beetje heel veel krachtiger, en daardoor iets moeilijker. Bovendien is alles een beetje anders (handiger) gegroepeerd, en daar moet je eerst enorm aan wennen.
Bijv. dat het toch echt handig is om /etc/rc.d/init.d/ uit je hoofd te kennen, om maar 1 ding te noemen.

Zit er trouwens niet bij StarOffice een HTML-editor?

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 01 november 2001 21:48 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Debian woody of sid + Gnome
Geen Sid. Ik raadt Sid voor beginners zo'n beetje altijd af. Het is namelijk zo lullig als je update en je libc6 ontploft (is gebeurd in Debian Unstable, toen nog Woody) en je kan het zelf niet repareren.
Op donderdag 01 november 2001 21:45 schreef illem het volgende:
Je zult regelmatig met een commandline moeten werken ja, maar de vergelijking met DOS zal niet iedereen hier even goed vallen ;)
Maar wat betreft de commandline: deze is anders dan die van DOS, maar als je redelijk met DOS om kan gaan went die van GNU/Linux redelijk snel lijkt me.
Veel groter issue is configuratie/beheren van je systeem. De verschillen zijn wat dat betreft gewoon erg groot, en het duurt even voor je de benodigde kennis hebt opgedaan om het allemaal netjes te laten werken.
Ook in dagelijks gebruik is het anders (wat meer doe-het-zelf), maar daar zou wel overheen te komen moeten zijn.
Maar ik zou de verschillen tussen DOS/Windows en GNU/Linux niet onderschatten.

Verwijderd

Illem ik hoop dat je weet wat je doet.
Als windows gebruiker in 1 keer overstappen naar linux is MOEILIJK..

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Ik bedenk me net iets...
Je zei dat je van plan was om een nieuwe computer te kopen, maar heb je nu al een computer?
Misschien bedoelde je namelijk dat je op je nieuwe computer GNU/Linux wilt gaan draaien, en je huidige PC met Windows erop zo laat... Daar is opzich niks op tegen.
Het punt is gewoon, dat je er het beste voor kunt zorgen dat je gewoon nog toegang hebt tot Windows, zodat:
• Je nog kunt werken terwijl je met GNU/Linux stoeit.
• Om hulp kan vragen als het niet lukt.
• Als je gefrustreerd bent omdat iets in GNU/Linux niet wil lukken, kunt je tenminste even naar 'good old (kuch) Windows'... even 'eruit' zeg maar.

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 01 november 2001 21:57 schreef NL_SCSI het volgende:
Illem ik hoop dat je weet wat je doet.
Als windows gebruiker in 1 keer overstappen naar linux is MOEILIJK..
Mijn broertje kon in 1 uur Internetten, StarOfficen, en tuxracer :) spelen...
Echter het installeren en configurer kostte mij denk ik het 20 dubbele ;)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op donderdag 01 november 2001 21:56 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Geen Sid. Ik raadt Sid voor beginners zo'n beetje altijd af. Het is namelijk zo lullig als je update en je libc6 ontploft (is gebeurd in Debian Unstable, toen nog Woody) en je kan het zelf niet repareren.
Daar ben ik het idd mee eens. woody dus. :)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op donderdag 01 november 2001 20:57 schreef Reyn_Eaglestorm een heel verhaal over zijn migratie naar Linux
Hier ongeveer hetzelfde verhaal, maar dan eerst met SuSE , dat was 3 jaar geleden. eerst wat onwennig, veel geklooi voor ik X enzo draaiend had. ging 't steeds meer gebruiken, toen kwam SuSE 6.0, 6.1, 6.2 etc. op een gegeven moment gebruikte ik windows eigenlijk nooit meer -> partition magic >:) ., een aantal maand geleden overgestapt van een zwaar gecustomizede SuSE naar Debian GNU/Linux (sid).

sinds het deleten van windows, nu al zo'n 2 jaar geleden, nooit spijt hiervan gehad. heb 't nooit gemist.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• elnino
  • Laatst online: 14:53
Ik raad je aan om eerst wat aan linux te wennen d.m.v. DemoLinux. Dat zet niks op je HD, zit Staroffice enzo bij. Is een tip voor beginners...

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 01 november 2001 22:23 schreef elnino het volgende:
Ik raad je aan om eerst wat aan linux te wennen d.m.v. DemoLinux. Dat zet niks op je HD, zit Staroffice enzo bij. Is een tip voor beginners...
Is alleen wel supertraag doordat het alles in een imagebestand moet lezen/schrijven... Multiboot is toch net zo simpel?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al een keer kennis gemaakt met linux, mandrake geprobeerd, en redhat, internet had ik ook zo aan de praat met email enzo.. Alles in KDE en GNOME verwijst zich wel. Maar die versie liep KDE en GNOME vaker vast als windows en het was te traag.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
Als je met Linux gaat beginnen, ga je echt van de apt-get methode van Debian houden. Debian is echt een van de simpelste Linux distro's die ik ooit gezien heb. Mooi kaal, makkelijk installeren met apt-get (minder mooi met dselect), etc.

Ik loop nu een server op Debian, die ik eerst op NT4 server liep. Ben zowat in een week of twee overgestapt :)

Verwijderd

wat is er mis met dualbooten?

• banaan-X
  • Niet online
Op donderdag 01 november 2001 22:31 schreef illem het volgende:
ik heb al een keer kennis gemaakt met linux, mandrake geprobeerd, en redhat, internet had ik ook zo aan de praat met email enzo.. Alles in KDE en GNOME verwijst zich wel. Maar die versie liep KDE en GNOME vaker vast als windows en het was te traag.
KDE is wel behoorlijk wat stabieler geworden. GNOME heb ik nooit gebruikt. En weet je zeker dat het niet de programma's zelf waren die crashten?

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op donderdag 01 november 2001 22:33 schreef Eggplant het volgende:
wat is er mis met dualbooten?
Downtime is onacceptabel, punt. :P

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Topicstarter
precies, dualbooten is geen gedoe..

Verwijderd

Euhm Illem ik wil je wel even van een illusie af helpen hoor.

Geloof me maar, dat als je nog nooit in Linux gewerkt hebt, dat je niet binen 1 week met voldoende vertrouwen kunt zeggen dat je er lekker in thuis bent.

Je vergelijkt het met dos (waarom? Omdat er veel CLI gebruikt wordt?). Ik kan je toch wel garanderen dat het allemaal net iets complexer in elkaar zit dan Dos.

Voordat ik mijn weg een beetje in Linux wist te vinden is er toch wel wat tijd overheen gegaag (en ja ik heb heel wat uurtjes met dos en de verschillende windows versies doorgemaakt).

Lees vooral enorm veel. Linux heeft een stijlere leercurve dan bijvoorbeeld Windows (of dos). Het in het begin aanklooien, maar daar leer je het meeste van.
Het commando "man" zal een van je grootste vrienden zijn. Gebruik het nog bijna dagelijks, terwijl ik inmiddels toch aardig wat van Linux en veel van haar programma's afweet.
Als ik ergens niet tegen kan dan zijn het wel mensen die problemen met iets op hun linux machine hebben en dan de opmerking maken, dat ze geen zin hebben om te lezen, maar meteen een directe oplossing willen hebben.

[edit]
Typo's

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Mja, het houdt in dat ik bepaalde games niet op GNU/Linux kan spelen, en bepaalde .mov files niet in GNU/Linux kan bekijken... Lijkt mij dat dus niet alles kan.
Zoals ik dus al zei, dat heeft niets met linux te maken maar alles met het feit dat de software er niet voor uitgebracht wordt..Linux kan in principe net zoveel als windows en vaak ook nog beter.

Als ik de game-resultaten van winxp of 98 met linux vergelijk dan kan het soms wel 15% (of zelfs meer) schelen in de framerate, toch mooi meegenomen

Ik heb nu nog een windows partitie voor die enkele software die ik moet gebruiken, maar tis wel nog maar een kleine partitie en ik zit eigenlijk meestal (95%) in linux

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025

Absoluut nog offence flame what so ever...
Wil jij me over 1 week eens een mailtje sturen van wat je over linux vindt ?
(Dit is ook niet neerbuigend bedoelt), Maar na 1.5 jaar ben ik, diepe pc-nerd & freak, toch wel tot de conclusie gekomend dat een een stevige hap is. Onderschat het niet. Dit is absoluut niet te vergelijken met windows.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op donderdag 01 november 2001 23:30 schreef XTerm89D het volgende:

[..]

Absoluut nog offence flame what so ever...
Wil jij me over 1 week eens een mailtje sturen van wat je over linux vindt ?
(Dit is ook niet neerbuigend bedoelt), Maar na 1.5 jaar ben ik, diepe pc-nerd & freak, toch wel tot de conclusie gekomend dat een een stevige hap is. Onderschat het niet. Dit is absoluut niet te vergelijken met windows.
Inderdaad. Mijn kennismaking met Linux was op de uni. Practica werden deels in Linux gedaan, dus was er een cursus Linux. Basiscommando's, vi, sed, grep, awk. Mooie UNIX Survival Guide erbij. Goed boek. Dat boek dat ze tegenwoordig voor dat cursusje gebruiken, The Linux A-Z, is ook goed trouwens.

Je leert Linux echt niet in een weekje van ermee experimenteren. Pak er een of ander Linux voor beginners boek bij. The Linux A-Z bijvoorbeeld, desnoods Linux for Dummies, zodat je een goede referentie hebt voor de standaardcommando's van de shell, en van veelgebruikte editors zoals vi[m], [s]ed, en misschien zelfs pico en joe. Zal je zeker nodig hebben.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Als je begint met Linux zou ik toch echt niet met Debian beginnen. Ik heb het net geinstalleerd op mijn tweede computer om er een beetje mee te klooien maar zijn kracht (een vrij kale installatie) is ook meteen zijn zwakte voor beginners: je kunt er niks mee. Als je bv. Redhat installeert installeert hij standaard de X-server met GUI. Zaken die je in eerste instantie niet in de console mode kunt (ftp-en/progs installeren, eigenlijk alles :) ) kun je dan tenminste onder X met een paar klikken vaak al wel bereiken. Dit maakt het leuker om te beginnen dan als alleen maar zaken niet lukken. Ik kan je daarom ook alleen maar aanraden een distro te nemen die standaard een GUI installeren zodat je in die GUI een terminal kunt gaan openen om in de console-mode te werken.No offense voor iedereen die Debian aanraadt aan newbies maar het lijkt me gewoon niks voor een beginner.

Verwijderd

Topicstarter
ik begin niet met linux voordat ik een goede dreamweaver vevanger vind..

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-08 16:18
Wat vind je nou zo bijzonder aan Dreamweaver? Toen ik nog maar net met webpagina's maken begon gebruikte ik het ook, maar op een gegeven moment begin je toch steeds meer de nadelen van een wysiwyg editor inzien.
Pak 'ns een goed boek over html 4 en begin 'ns met text-based editors als Homesite (of de Linux-kloon Quanta+). Je zult zien dat er een wereld voor je open gaat :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als er iets slecht is voor beginners, dan is het wel RedHat. De systeemarchitectuur is zeer ondoorzichtig, het is vrij instabiel, en het is qua veiligheid zo lek als een mandje. Als je met Debian problemen hebt, ga je gewoon naar irc.debian.org #debian, en daar zit zelfs op downtimes zo'n 100 man die je wel kunnen en willen helpen.

En waar heb je DreamWeaver voor nodig? Voor Linux zijn er vele HTML editors. Gebruik bijvoorbeeld elvis, jed of emacs - tekst editors met syntax highlighting. Meer heb je echt niet nodig om een goede webpage te maken!

En als je toch WYSIWYG wilt, zoek dan eens naar "wysiwyg html editor" met "require all words" op http://www.sourceforge.net - 12 hits.

Verwijderd

mmm lees dus net dat somige van jullie wel psd's kunne inlezen :/
toch maar eens mijn 1.1 (pre-release) updaten.
vond het plaatje alleen altijd zo cool :) vette nuke.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

1) Als je aan linux begint kun je AL je windows-kennis meteen uit het raam gooien. Die gaat niet op voor Linux. (99% dan, want hier en daar klopt het weer wel natuurlijk. Het blijft een computer met muis he :P )

2) Gebruik geen Debian. Gebruik Mandrake (Of SuSe???, schijnt ook goed te zijn). Debian is niet te doen voor ex-windows gebruikers.

3) Je wilt per see Dreamweaver gebruiken. Blijf dan bij windows. Serieus. Want dan hou jij blijkbaar zo veel van klik-interfaces dat Linux je erg zal tegenvallen. Dit is geen flame. Maar als deze post lees:
dan verwacht ik dat.

4) Heb je trouwens al eens alternatieven bekeken die ook in Linux werken? Ik denk nu aan StarOffice (zoals een voorganger al meldde) of Mozilla/Netscape6. Beide pakketten zijn ook voor Windows beschikbaar en kun je dus testen voordat je overstapt.

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Op vrijdag 02 november 2001 14:02 schreef illem het volgende:
Dreamweaver draait niet onder WINE, maar uit eigen ervaring kan ik je wel vertellen dat het onder Win4Lin draait. Heel goed zelfs, maar dit betekend wel dat je een complete windows 95/98 installatie binnen Linux hebt draaien. Vmware zal het ook wel kunnen.

Een alternatief voor Dreamweaver in Linux is misschien Homepage builder van IBM. Hiervan hebben ze ook een Linux versie van (draait middels een eigen Wine versie). Je kunt een demo van de site downloaden (bij elkaar zo'n 35 MB).
Dit is de enige echte WYSIWYG oplossing die ik ken voor Linux.

Zie http://www-4.ibm.com/software/webservers/hpbuilder/linux/

Goede HTML editors zijn Quanta (aanrader) en Bluefish.

Ik zou beginnen met Mandrake. Dit biedt een goede en eenvoudige installatie, waarbij je snel kunt beginnen. Je kunt als het je bevalt altijd weer eens wat anders proberen.

Debian is goed, maar zonder hulp zul je het niet goed geinstalleerd krijgen. Wel staat er ergens op het net een nederlandse handleiding, waarmee het zou moeten lukken. Nadeel van Debian vind ik ook dat niet alles zo up-to-date is. Een Debian distributie gaat wel meer dan een jaar mee. Wel heel stabiel trouwens en het meest 'vrij'.

Post je ervaringen nog eens. Ben benieuwd.

• scim
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 09:53

scim

Nani?

Mijn advies, begin _wel_ met een "moeilijke" distributie.
Ik wil niet zeggen dat ik mijn weg weet in linux integendeel. Ik heb net het tipje van de sluier gezien.
Maar het grote verschil met SuSe, Mandrake, Redhat is het zelf configureren.
Ik heb mandrake en Suse geprobeerd, maar daar vertik je het gewoon om die CLI te gebruiken. Aangezien je toch voor practisch alles wel een grafisch wizardje hebt, voor mij was dit iig funest. Als iets niet met een grafisch ding ging dan gaf ik het op. Stik maar, jullie beloven zoveel over gebruiksvriendelijkheid en als je dan een beetje hardware hebt gaat het niet op (ata 100 controller bijv.).
Slackware daarentegen ging prima, het enige waar ik problemen mee had waren wederom mijn ata100 controller (opgelost) en mijn dvdplayer (ik kon daar geen goede software voor vinden en Xine wilde zeg maar niet werken).
De opzet van slackware (zoek het je maar uit) is gewoon beter om te leren werken met welke *nix dan ook, je leert namelijk dat je die CLI moet gebruiken en dat je config files moet gebruiken en manpages moet doorlezen enz. wil je het een beetje draaiend krijgen. Je wordt gemotiveert om zelf je zooi uit te zoeken omdat er nu eenmaal niks anders is dat je helpt buiten de manpages en howto's. In Suse en mandrake is dat niet zo, je geeft een waarde in een inputveldje en de wizard draait de complete configfile in elkaar.
Tenminste zo kijk ik daartegenaan.

En tja dreamweaver, ik heb het ook vaker gebruikt en het is een verdomd fijn programma, maar hoe vaker ik het gebruikte, hoe vaker ik binnen dreamweaver in de html code aan het kloten was dan echt in het "ontwerp" gedeelte.
Dus nu doe ik alles met notepad, ultraedit, photoshop en af toe zo'n soort editor om uit te vissen hoe bepaalde html code in elkaar zit.

Nu is het alleen nog zorgen voor meer schijfruimte zodat ik een fatsoendelijke dualboot kan maken (Slackware + WinXP) en mijn pa overtuigen dat een linuxrouter echt beter is dan een winme workstation die het internet deelt.

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:52

Booster

Superuser

Well said Sorcerer@.

Check deze thread voor mijn linux-beginselen:
[topic=1943]

Als er iets is waar ik echt een enorme pesthekel aan heb (*seriously*) dan is het wel die Mandrake/RedHat/SuSE scripts/wizards die het voor elkaar krijgen om gewoon FOUTE configs uit te poepen.

Je wil dan iets aanpassen in een configfile, maarja, welke van de 361 configfiles moet je nou hebben? En als je iets vind dan moet je je nog afvragen: Is het een script? Is het een configfile? Is het een wizard? WTF is het anyway!!?

SysV style dirs? Compatible zijn? Al die flutdistro's als RedHat hebben daar schijt aan.

Gooi jezelf liever in het diepe. Dan weet je uiteindelijk in ieder geval WAT je precies doet.

...and eventually, configging Linux will be something you can do blind.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 02 november 2001 17:53 schreef -RenE- het volgende:
Nadeel van Debian vind ik ook dat niet alles zo up-to-date is. Een Debian distributie gaat wel meer dan een jaar mee.
Mja, als je Debian EN up-to-date wilt, moet je Debian Testing of Debian Unstable draaien in plaats van Debian Stable.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 02 november 2001 17:44 schreef Valium het volgende:
Debian is niet te doen voor ex-windows gebruikers.
Hmm, hier zit er toch een anders die Debian draait en ex-windows gebruiker is ;) .

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op vrijdag 02 november 2001 18:33 schreef odysseus het volgende:

[..]

Hmm, hier zit er toch een anders die Debian draait en ex-windows gebruiker is ;) .
Hier ook. Inderdaad, de Debian installatie is puur console-werk (lees: niet grafisch), maar dat betekent dus ook dat je het kan installeren als je een exotische grafische kaart hebt die bv door de RedHat, Mandrake of SuSE installer niet ondersteund wordt. Ik doe tegenwoordig nog steeds heel veel in terminal emulators, of in de console. 128x48 text mode werkt heel erg prettig voor text editen enzo!

Verwijderd

ik denk dat elke distro wel een text-mode installer heeft.
SuSe iig wel.
daar liggen gewoon de roots van linux :) X is en blijft een optie.

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 22:52

Booster

Superuser

NCURSES is ook goed. Kun je prima 'wizards' in maken. |:(

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 02 november 2001 18:57 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
128x48 text mode werkt heel erg prettig voor text editen enzo!
Idd, hier 132x60 tekens op de console en is prima om dingen op te lezen of te editen. Overigens vind ik de standaardresolutie niet erg prettig, maar dat is omdat ik er niet meer aan gewend ben denk ik :)

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Debian vind ik nou niet bepaald newbie vriendelijk. Slackware daarentegen is dit zeker wel. De debian setup is echt een puinzooi waar je ook maar net uit moet komen. Draait het eenmaal dan draait het als een gek en via apt kun je je systeem de rest van je leven up2date houden.
Slackware werkt veel en veel helderder. Ook een simpel ncurses setupje, maar die werkt wel zo logisch en makkelijk. Slackware installeren is een kwartier werk ofzo vanaf het moment dat je de cd erin duwt. Daarna moet je ook echt alles zelf doen, want softwaremanagment daar doet Slackware niet aan. IMHO is Slackware verreweg de overzichtelijkste en makkelijkst te configureren distro die er is. Als ze nu eens apt in Slackware zouden bouwen :)

[deze advertentieruimte is te koop]

• deadinspace
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 03 november 2001 01:36 schreef RG© het volgende:
Als ze nu eens apt in Slackware zouden bouwen :)
Dan zou je dus genoemde vrijheid en klus-het-zelf-maar-gehalte in je software verminderen...Als je apt wilt, moet je Debian gebruiken... Slackware met apt zou volgensmij maar erg weinig verschillen van Debian.
Pagina: 1