Geweldspiraal op dit moment?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-01 09:34

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Is er op dit moment in Nederland een geweldspiraal aan de gang? Een verharding van de maatschappij zoals die nu in amerika is ??

Gister is er bij me voor iemand neergeschoten (dodelijk ) in een vrij rustige buurt. En dit gebeurt tegenwoordig bijna dagelijks in mijn omgeving. Waren het vroeger nog vechtpartijen , nu eindigen veel confrontaties steeds vaker in de dood.

En vandaag hoorde ik ook dat mr fortyn hogere straffen wilt bereiken. Ik vraag me af op dit de oplossing is? Hardere straffen veroorzaakt toch alleen maar een harde reactie -> hardere samenleving?

Gaat het straks ook in Nederland gebeuren dat iedereen gecontroleerd moet worden ( in Parijs kan je nu al bv al over gefoullieerd worden en dit gebeurt ook, zelfs bij stadsparken ) ? En verwachten jullie een grote inperking van onze vrijheden in de toekomst ter bevordering van de veiligheid en is dit de gewenste reactie ?

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Verwijderd

Ik hoop maar dat die mensen eens in leren zien hoe ontzettend debiel zij bezig zijn. Erg hoge verwachtingen heb ik niet meer van de huidige 'moderne' mens. Niet meer sinds Hiroshima in ieder geval.

Het lijkt erop dat de hele 'beschaving' aan het ontbinden is, om op een later moment, na volledig verval, weer tot inkeer te komen en weer helemaal opnieuw te beginnen.

Best zonde zou dat zijn, maar als dat is wat nodig is om hun ogen te openen, dan hoop ik dat het snel gebeurt.

Verwijderd

ja zelf heb ik dit al een tijdje gezien.
je hoort steeds meer over geweld enzo.
ik zou niet weten hoe het ooit veranderd kan worden.
het lijkt wel of somige mensen gewoon geen ratsioneel denk vermogen hebben ofzo.

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 19:26 schreef BaSSzje het volgende:
Is er op dit moment in Nederland een geweldspiraal aan de gang? Een verharding van de maatschappij zoals die nu in amerika is ??

Gister is er bij me voor iemand neergeschoten (dodelijk ) in een vrij rustige buurt. En dit gebeurt tegenwoordig bijna dagelijks in mijn omgeving. Waren het vroeger nog vechtpartijen , nu eindigen veel confrontaties steeds vaker in de dood.

En vandaag hoorde ik ook dat mr fortyn hogere straffen wilt bereiken. Ik vraag me af op dit de oplossing is? Hardere straffen veroorzaakt toch alleen maar een harde reactie -> hardere samenleving?
Kunt beter eerst eens kijken naar de oorzaak ipv hogere straffen. Wat is de oorzaak van het geweld. Meeste moorden in Nederland zijn volgens mij afrekeningen in het criminele circuit en liefdes/sociale/misbruik-problemen is huiselijke kring. Ik denk niet dat zwaardere straffen zullen helpen daarvoor om het tegen te gaan. Het is denk ik gewoon iets wat met de maatschappij mee ontwikkelt.
Gaat het straks ook in Nederland gebeuren dat iedereen gecontroleerd moet worden ( in Parijs kan je nu al bv al over gefoullieerd worden en dit gebeurt ook, zelfs bij stadsparken ) ? En verwachten jullie een grote inperking van onze vrijheden in de toekomst ter bevordering van de veiligheid en is dit de gewenste reactie ?
Ben bang van wel, ook autocontroles enzo (wordt in Parijs ook veel gedaan).

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Die Fortuyn geilt gewoon ontzettend op macht, en volgens mij probeert hij alleen maar de kiezers stroop rond de mond te smeren.

Ik denk dat de verharding van de samenleving de laatste tijd wel meevalt. 20 jaar geleden werden er ook moorden gepleegd, en ook in rustige buurten hoor.

Mensen zijn alleen heel sterk "hier en nu" gericht. Omdat er nu hier iets is gebeurd, is het belangrijk en lijkt het alsof het nieuw, schokkend is.
Terwijl 3000 doden in een ver land 20 jaar geleden nauwelijks als belangrijk wordt ervaren....

Verandert z'n sig te weinig.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Kyori schreef:
Niet meer sinds Hiroshima in ieder geval.
Ja, ga vooral Hiroshima nog even aan de nu levende mensen aanrekenen. De mensen van toen en nu over 1 kam scheren als 'moderne mensen' is onverdedigbaar. Dat er na WOII geen atoombommen meer zijn gesmeten op burgers, dat is een prestatie in de positieve zin!
Het lijkt erop dat de hele 'beschaving' aan het ontbinden is, om op een later moment, na volledig verval, weer tot inkeer te komen en weer helemaal opnieuw te beginnen.
Dat roepen mensen al tijden en staat op 1 lijn met de constante aankondigingen van het einde van de wereld. Nou, dat komt weer niet en de instorting van de beschaving kom ook niet morgen om de hoek zetten.
Best zonde zou dat zijn, maar als dat is wat nodig is om hun ogen te openen, dan hoop ik dat het snel gebeurt.
Als de beschaving goed instort, dan zijn er niet veel over om van je geopende ogen te genieten.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Op donderdag 01 november 2001 20:19 schreef FCA het volgende:
Mensen zijn alleen heel sterk "hier en nu" gericht. Omdat er nu hier iets is gebeurd, is het belangrijk en lijkt het alsof het nieuw, schokkend is.
Terwijl 3000 doden in een ver land 20 jaar geleden nauwelijks als belangrijk wordt ervaren....
Dat is inderdaad waar. Maar is het dan niet zo dat het geweld aan het verschuiven is?

Vroeger werkt misschien meer misdrijven gepleegd door criminele afrekening of huiselijke problemen ( zoals hier boven ergens al staat ) , maar is de tendens nu niet steeds meer aan het verschuiving naar 'willekeurig'.

Ik bedoel bv zinloos geweld, het aanvallen van conducteurs, algehele toename van het gevoel van onveiligheid (was laatst nog een onderzoek over ) .
Het gevoel wordt nu volgens mij steeds meer 'iedereen kan het overkomen'..

Misschien is trouwens ook alleen maar een beeld van de media van de laatste tijd die steeds meer gevoed wordt .
( waarom lijken bv altijd allochtonen als de grote boosdoener, terwijl dit niet zo (statistisch gezien ) is ? )
( alhoewel natuurlijk wel , want er zijn > 50 nationaliteiten en 1 daarvan in NL, de rest niet, dus eigenlijk wel logisch , maar ik bedoel nu bep. bevolkingsgroepen die erg onder vuur liggen momenteel ) .

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 20:24 schreef Fused het volgende:
Ja, ga vooral Hiroshima nog even aan de nu levende mensen aanrekenen. De mensen van toen en nu over 1 kam scheren als 'moderne mensen' is onverdedigbaar. Dat er na WOII geen atoombommen meer zijn gesmeten op burgers, dat is een prestatie in de positieve zin!
Dat wel, maar het geweld neemt echt niet af. Vroeger (1970) was het op straat een stuk veiliger dan nu en de jeugd was een stuk normaler. Ok, het was de flower-power periode en de meesten waren stoned, maar dan nog :+.
Dat roepen mensen al tijden en staat op 1 lijn met de constante aankondigingen van het einde van de wereld. Nou, dat komt weer niet en de instorting van de beschaving kom ook niet morgen om de hoek zetten.
Ik zeg toch ook niet morgen? Dat maak jij ervan. Verval kan erg lang duren.
Als de beschaving goed instort, dan zijn er niet veel over om van je geopende ogen te genieten.
Ik noemde toch ook geen aantal? Ik zei niet dat er veel mensen over zullen blijven, dat neem jij kennelijk aan, gezien jouw reactie.

Stel dat er een grote oorlog uit zo breken, een echte wereldoorlog. Denk je dan niet dat er op een gegeven moment mensen zullen zijn die inzien hoe achterlijk iedereen bezig is? Ik denk van wel. Of dat ook zo is zullen we misschien ooit nog wel eens zien. Ik hoop alleen wel dat het niet zover hoeft te komen.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Kyori schreef:
Dat wel, maar het geweld neemt echt niet af. Vroeger (1970) was het op straat een stuk veiliger dan nu en de jeugd was een stuk normaler. Ok, het was de flower-power periode en de meesten waren stoned, maar dan nog :+.
Nee, dat is dus niet zo. Het is een illusie dat we denken dat het onveiliger is geworden. Er zijn meer mensen en daardoor meer absolute criminaliteit. Relatief is de criminaliteit helemaal niet zo gestegen. Het is net als kindermoord: dat is er altijd geweest, maar als het een periode telkens in de media wordt besproken lijkt het veel meer dan het werkelijk is en gaat iedereen bizarre maatregelen voor hun kinderen treffen.
Ik zeg toch ook niet morgen? Dat maak jij ervan. Verval kan erg lang duren.
Dat maak ik er inderdaad van :) Ik bedoel ook niet serieus morgen; mag ook volgend jaar of volgende eeuw zijn.
Ik noemde toch ook geen aantal? Ik zei niet dat er veel mensen over zullen blijven, dat neem jij kennelijk aan, gezien jouw reactie.
Inderdaad en ik denk dat absoluut geen goede zaak is en dat we daar niet op moeten hopen.
Denk je dan niet dat er op een gegeven moment mensen zullen zijn die inzien hoe achterlijk iedereen bezig is?
Er zijn er nu al een heleboel die dat inzien; daar is geen wereldoorlog voor nodig. Na de eerste twee wereldoorlogen is er niets verandert, waarom zou dat nu opeens wel gebeuren?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Op donderdag 01 november 2001 20:59 schreef Fused het volgende:

Er zijn er nu al een heleboel die dat inzien; daar is geen wereldoorlog voor nodig. Na de eerste twee wereldoorlogen is er niets verandert, waarom zou dat nu opeens wel gebeuren?
Hoop tegen beter weten in vrees ik?

Wat we hebben overgehouden zijn een aantal dagen die langzamerhand zijn betekenis verliezen ( 4/5 bv ) .
Niemand staat bijna meer stil bij het gevoel en sentiment waarom die dagen bestaan er waarom er herdacht wordt.

Ter voorbeeld , ik ben vrijwilliger bij een jongerenvereniging. Een erg gezellig club btw, vrij sociaal ook. Daar is ongeveer 99% van vroeger gepest op school (basis en middelbaar ) of wordt daar gepest.
En toch zie je ook daar dat bep. personen ( iets subtieler danwel ) ook gepest worden.

Misschien zit het wel gewoon in de mens ( soort van fatalisme ? ) om niets te leren van het verleden en maar door te gaan met hun eigen gevoelens van haat en jaloezie.

• Heerlijkedag
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Elke eeuw heeft minimaal twintig jaar een grote oorlog.
Daar wil ik geen mensen mee op ideeën brengen,
maar ik dacht: "ik vermeld het even" |:(

Mensen moeten tot inkeer gebracht worden, en
dan is het weer goed; toch? :X

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Als je het op lange termijn gaat bekijken, zijn we nu juist stukken beter af.
1000 jaar geleden was er meer geweld in de wereld wil ik wedden. Diefstal, struikroverij, massa's oorlogen, onthoofdingen, heksenverbrandingen, noem maar op.
Dat "zinloos geweld" (wat en #@!$%@#^%^%# term trouwens)
een sterke opleving heeft de laatste tijd betwijfel ik.
Iemand doodschoppen is van alle tijden, alleen vergeten ze er nu een "motief" bij te verzinnen (i.p.v. het op racisme, slechte jeugd, diefstal e.d.) gooien.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 20:24 schreef BaSSzje het volgende:

[..]

Dat is inderdaad waar. Maar is het dan niet zo dat het geweld aan het verschuiven is?
Ik denk wel dat het aan het versvhuiven is maar meer het hoe en niet hoeveel.
Vroeger werkt misschien meer misdrijven gepleegd door criminele afrekening of huiselijke problemen ( zoals hier boven ergens al staat ) , maar is de tendens nu niet steeds meer aan het verschuiving naar 'willekeurig'.
Het (echte) zinloze geweld valt wel mee vind ik. Vaak onschuldige die op de verkeerde plek waren op de verkeerde tijd enzo en slachtoffer zijn van iets wat niet voor hen bedoeld was.
Ik bedoel bv zinloos geweld, het aanvallen van conducteurs, algehele toename van het gevoel van onveiligheid (was laatst nog een onderzoek over ) .
Het gevoel wordt nu volgens mij steeds meer 'iedereen kan het overkomen'..
Dat gevoel is deels door media denk ook ik.
Misschien is trouwens ook alleen maar een beeld van de media van de laatste tijd die steeds meer gevoed wordt .
( waarom lijken bv altijd allochtonen als de grote boosdoener, terwijl dit niet zo (statistisch gezien ) is ? )
( alhoewel natuurlijk wel , want er zijn > 50 nationaliteiten en 1 daarvan in NL, de rest niet, dus eigenlijk wel logisch , maar ik bedoel nu bep. bevolkingsgroepen die erg onder vuur liggen momenteel ) .
De armste groep zijn heel vaak allochtonen en laat die nu net het crimineelst zijn. Meer een kwestie van sociale rang dan van afkomst.

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Op vrijdag 02 november 2001 00:53 schreef Tweaker het volgende:

Het (echte) zinloze geweld valt wel mee vind ik. Vaak onschuldige die op de verkeerde plek waren op de verkeerde tijd enzo en slachtoffer zijn van iets wat niet voor hen bedoeld was.
Ja, wat anders??? Een schuldige die op de goede tijd op de goede plek was, en toch in elkaar geslagen werd?? Slachtoffer van iets wat niet voor hen bedoelt was?? Ze sloegen hem per ongeluk in elkaar? Ze bedoelen het wel zo, maar het slaat vaak nergens op.
De armste groep zijn heel vaak allochtonen en laat die nu net het crimineelst zijn. Meer een kwestie van sociale rang dan van afkomst.
Kwestie van sociale rang? Wat moet dat voorstellen? Ze zijn gewoon armer omdat ze uit een armer land komen, en ze hier moeilijker kunnen werken door b.v. een taalachterstand

Iedereen is speciaal, behalve ik.

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Op vrijdag 02 november 2001 11:35 schreef Gnoom het volgende:

[..]

Ja, wat anders??? Een schuldige die op de goede tijd op de goede plek was, en toch in elkaar geslagen werd??

Slachtoffer van iets wat niet voor hen bedoelt was?? Ze sloegen hem per ongeluk in elkaar? Ze bedoelen het wel zo, maar het slaat vaak nergens op.
[..]

Kwestie van sociale rang? Wat moet dat voorstellen? Ze zijn gewoon armer omdat ze uit een armer land komen, en ze hier moeilijker kunnen werken door b.v. een taalachterstand

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 19:33 schreef Kyori het volgende:
Ik hoop maar dat die mensen eens in leren zien hoe ontzettend debiel zij bezig zijn. Erg hoge verwachtingen heb ik niet meer van de huidige 'moderne' mens. Niet meer sinds Hiroshima in ieder geval.

De mensheid zal na een 3e wereld oorlog tot bezinning komen. Nooit weer! Dan komt de handel weer en de arrogantie van de mens. Wat weer leidt tot een 4e wereld oorlog, etc...

De mensheid zit in een vicieuze cirkel...
Pagina: 1