Toon posts:

horizontale scroller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
is het mogelijk om een grafische scroller te maken die niet verticaal scrolt maar horizontaal.
Wat ik bedoel met een verticale scroller kan je zien op http://www.verstrepen.nl/jdesigns/ onder news.
laat me a.u.b. weten want ik heb echt zo'n scrollert nodig:)

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ja, gewoon de coördinaten veranderen....

Verwijderd

Topicstarter
zou je het ook a.u.b. uit kunnen leggen voor een leek? ik ben namelijk niet erg thuis in dat programmeerwerk...
alvast bedankt:)

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dat script werkt als volgt (tenminste, hoogswaarschijnlijk want ik heb niet in de source gekeken :) ):

in principe is het een verticale langwerpige layer die afgebakend wordt, dit dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
sitesitesitesitesitesitesitesitesites
sitesitesites___________esitesitesite
sitesitesite[dit deel va]sitesitesite
sitesitesite[n de layer ]sitesitesite
sitesitesite[is zichtbaa]sitesitesite
sitesitesite[r__________]sitesitesite
sitesitesite[dit deel va]sitesitesite
sitesitesite[n de layer ]sitesitesite
sitesitesite[is niet zic]sitesitesite
sitesitesite[htbaar_____]sitesitesite
sitesitesitesitesitesitesitesitesites
sitesitesitessitesitesitesitesitesite

de twee vierkanten samen is de layer in zijn geheel. het onderste deel (onderste vierkant) is echter niet te zien. dat komt omdat de layer wordt afgebakend zodat je alleen het bovenste vierkant ziet. de maten van deze afbakening kan je instellen in het script.

als je naar beneden wil scrollen laat je dus in principe de layer naar boven scrollen zodat het onderste van de layer zichtbaar wordt en het bovenste deel niet, en dat doet het scriptje dus. in het script kan je aangeven hoe snel de layer moet scrollen en welke kant de layer op moet scrollen.

wil je dat ding dus horizontaal laten scrollen dan zal je dat gedeelte van het script moeten aanpassen. verder kan je ook nog de scrollsnelheid en de maten van de afbakening veranderen mocht je daar behoefte aan hebben.

in wat je het precies moet veranderen weet ik zo niet uit mijn hoofd (verschilt ook per script) maar dat wijst zich vanzelf als je de source goed bestudeert. kom je er dan nog niet uit dan is het raadzaam om eerst wat meer ervaring op te doen in de wondere wereld genaamd webdesign.

verder kan ik natuurlijk wel de source checken en alles gaan voorkauwen maar daar leer jij zelf niks van.

ohja, nog 2 dingen:
-scripts jatten is lame, doe het dan van een site die scripts aanbiedt mits je de copyright-notice laat staan: hotscripts.com bijv
-je kan beter een script opzoeken waar wel een stop op zit als je te ver doorscrollt, wel zo netjes

hth :)

[edit]mooie site btw :)

Verwijderd

Topicstarter
hartstikke bedankt!
ik zorg alleen voor de grafische kant van de websites die ik maak, maar ik had een horizontale scrollbalk gepland en wou eerst even weten of het wel mogelijk was om dat te programmeren...