moet cd-writer master zijn?

Pagina: 1
Acties:

• ijzer7
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-01-2025
Hi,

kort en bondig vraagje omdat ik door sommige postings van de wijs ben gebracht:

Heb hier een gloednieuwe liteon 24x liggen. Moet die op de 2e ide als MAster ingesteld worden, of mag dat ook als slave (zit nu een Toshiba 48x IDE als master, en dat wou ik zo houden).

Help? ;)

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik gebruik al jaren DVD's, CD-ROM's en branders door elkaar op master en slave, en ik heb nog nooit performanceverlies gemerkt o.i.d.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hier issi ook slave ide2 hoor, gaat goed

Verwijderd

en mij is altijd verteld dat je een CD writer altijd SEC master moet zetten (als je de drivers voor een HP brander installeerd, word je daar ook op gewezen)

Verwijderd

hiero sec master. brand als een tierelier >:)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Bij mij ide sec slave...

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

waarom wil je je cd-rom perse master houden? jumpertjes omzetten is zo klaar

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 22:07

mvds

Totally awesome!

Gewoon op slave zetten als je dat wilt, werkt perfect, maar dat wist je al als je mijn mailtje gelezen hebt. :)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:11

Wuursj

want worst is al bezet

ja hier doed ie ook hetzelfde, of ik hem nou op slave of master zet. Nu staat ie toevallig op slave.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-04 08:39

bennierex

Pilot_Z

Yep hier ook slave.... me brander is dan wel ongeveer bejaard, maar het werkt :o
BTW vinnik het wel makkelijk, dan staan me driveletters tenminste meteen goed, hoef ik ze in W2k niet eerst weer om te gaan draaien...

• ijzer7
GOT is wakker zo te zien 8-)

Thx guys, duidelijk.

New feature in Windows 10: Do You want your "Screens of Death" to appear in Yellow, Green, Red or traditional Blue?

• hives
  • Laatst online: 10-04-2023
Secondair master.
Wordt overal aangeraden.
Ik ben braaf en hou me er dan maar aan >:)

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 20:13 schreef hives het volgende:
Secondair master.
Wordt overal aangeraden.
Me 2

• ScuL
  • Laatst online: 12:52
primairy slave :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 01 november 2001 20:13 schreef hives het volgende:
Secondair master.
Wordt overal aangeraden.
Overal??? Links graag?

• hives
Het zijn de handleidingen die dat meestal vertellen van de brander zodra je hem gekocht hebt.

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

Verwijderd

is er soms een snelheidsverschil tussen master en slave ?

Verwijderd

Ik heb hem op slave, omdat de DVD-ROM dan de eerste letter krijgt (die staat dan op master). Is een oude gewoonte, omdat je vroeger bij spelletjes soms alleen de eerste CD-ROM kon gebruiken. En aangezien ik de lens van mijn brander wou sparen en mijn CD-ROM sneller was, had ik mijn CD-ROM maar op master gezet :)

• hives
Ik denk dat er wel degelijk verschil zit in de snelheden van Master & Slave.

Ik heb al een aantal dingen meegemaakt:

Bijv.

Mijn raid-controller had ik eerst op primary master en primary slave.
Toen ik eens dacht laat ik die ene Hd op de secondair zetten was me raid verdubbeld :)

En nog een andere voorbeeld is:

Mijn liteon brander doet het langzamer als ik er een andere drive bij hang op slave.
En nu is hij stand alone als secondair master en draait als een trein :9~

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik merk geen verschillen hoor, en ik kan ook niet echt experimenteren aangezien ik alle 4 mijn aansluitingen gebruikt heb.

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 23:57 schreef hives het volgende:
Ik denk dat er wel degelijk verschil zit in de snelheden van Master & Slave.

Ik heb al een aantal dingen meegemaakt:

Bijv.

Mijn raid-controller had ik eerst op primary master en primary slave.
Toen ik eens dacht laat ik die ene Hd op de secondair zetten was me raid verdubbeld :)

En nog een andere voorbeeld is:

Mijn liteon brander doet het langzamer als ik er een andere drive bij hang op slave.
En nu is hij stand alone als secondair master en draait als een trein :9~
Dit zijn geen geldige argumenten om te kunnen zeggen dat master sneller is dan slave. Bij het eerste voorbeeld heb je het over de controllers, niet over master of slave.
Bij het tweede voorbeeld heb je nog niet bewezen dat master sneller is dan slave: je zegt alleen dat als je één device aan je controller hebt hangen, dat device sneller is, dan wanneer je er een tweede device aan hebt hangen.

Verwijderd

Qua snelheden maakt het niet uit, CD roms zijn nou eenmaal ingesteld op DMA33 (dus als jou HDD sneller is en je kopieerd van een cd naar die HDD, dan is het gewoon traag.
Omdat het nog niet sneller is.

• hives
Op vrijdag 02 november 2001 10:37 schreef Laserbeak het volgende:

[..]

Dit zijn geen geldige argumenten om te kunnen zeggen dat master sneller is dan slave. Bij het eerste voorbeeld heb je het over de controllers, niet over master of slave.
Bij het tweede voorbeeld heb je nog niet bewezen dat master sneller is dan slave: je zegt alleen dat als je één device aan je controller hebt hangen, dat device sneller is, dan wanneer je er een tweede device aan hebt hangen.
Klopt wat je zegt.
Ben ik ook mee eens.
Alleen vind ik het een beetje raar staan als je gewoon een drive hebt.
Bijv. de secondair nog helemaal open en je gebruikt alleen de slave.
En als je er dan 2 drives aan hebt hangen is het gewoon slomer. Dat is gewoon zo.

Dat bedoelde ik ook te zeggen :)

Verwijderd

Op vrijdag 02 november 2001 13:25 schreef hives het volgende:

[..]

Klopt wat je zegt.
Ben ik ook mee eens.
Alleen vind ik het een beetje raar staan als je gewoon een drive hebt.
Bijv. de secondair nog helemaal open en je gebruikt alleen de slave.
En als je er dan 2 drives aan hebt hangen is het gewoon slomer. Dat is gewoon zo.

Dat bedoelde ik ook te zeggen :)
Kan je wel eens alleen een slave hebben, zonder master? Volgens mij is dat niet eens mogelijk.
Maar goed, lijkt me enigszins wel logisch dat twee devices aan één kabel langzamer is dan één device :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op vrijdag 02 november 2001 14:52 schreef Laserbeak het volgende:

[..]

Kan je wel eens alleen een slave hebben, zonder master? Volgens mij is dat niet eens mogelijk.
Maar goed, lijkt me enigszins wel logisch dat twee devices aan één kabel langzamer is dan één device :)
Welnee, want je gebruikt ze toch nooit tegelijk. Alleen als je twee devices hebt die elk op een aparte kabel zitten kan je ze tegelijk gebruiken. Zolang je HD en je writer niet op dezelfde kabel zitten zal het worst zijn of ze nou master of slave zijn.

• hives
Het maakt het echt langzamer hoor.
De twee devices blijven toch herkend worden.
Dus als er nou bijv. een cd ingepropt wordt moet hij standby zijn, dus hij is wel degelijk altijd bezig.
Dus de devices zijn langzamer.

En je kan een app. gewoon zonder een master op slave laten draaien dat is geen probleem. Alleen vind ik het zelf een beetje onlogisch.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Maakt geen ruk uit, werkt gewoon.

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-04 16:55
Het maakt bij mij nix uit. Heb een tijdje brander op 2e master en cd-rom op 2e slave gehad, toen heb ik cd-rom op 2e master en brander op 2e slave en nu heb ik cd-rom op 1e master en brander op 1e slave. Heb nooit verschil gemerkt. Alleen staan m'n driveletters goed als m'n cd-rom master is...

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik heb al genoeg problemen de wereld uit geholpen door de writer als sec-master te zetten. Ik heb in het verleden voor SCSI gekozen, heb je die ellende niet en direct een grote buffer :)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• ijzer7
Op donderdag 01 november 2001 22:59 schreef hives het volgende:
Het zijn de handleidingen die dat meestal vertellen van de brander zodra je hem gekocht hebt.
In de handleiding van Liteon staat daar niets over; sterker nog, daar hebben ze het gewoon over de burner op slave zetten

• hives
Das raar, ik heb met alle plextors, sony's, Philips, HP, TDK, Teac... allemaal master gezien tot nu toe.
Liteon niet gelezen :) was ik niet geiinteresseert in :)

Een echte tweakert tweakt pas als de pc het niet doet, en net overweegt misschien als de pc net uit het raam is. Toch maar eens de handleiding erbij te pakken.

Verwijderd

Ik heb wel eens gehoord dat het goed is als ie op master staat. Zelf heb ik hem gewoon op slave staan en cd-rom master. :)
Pagina: 1