[Linux]Hoe een beowulf cluster maken

Pagina: 1
Acties:

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hallo,

ik wil (als hobby projectje en om ervaring op te doen) wat gaan stoeien met 10 486 DX 100mhz pc's om daar een beowulf cluster van te maken.
Nou vraag ik me af wat naast de netwerkinterface het meest belangrijke is voor zo'n cluster.
En niet minder belangrijk: waar moet ik beginnen? Iemand al ervaring hier mee?

BVD

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

* JumpStart zou starten met http://www.beowulf.org/

(Sorry als ik hier een té grote open deur intrap :) )

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Zwerver
  • Niet online
**slaat deur weer dicht....** ben ik al mee bezig... wil graag wat extra info van mensen die dit al eerder gedaan hebben ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Wat wil je doen ? 1 switch met in totaal 10 NICs in 10 PCs ? Of wil je exotischer, meerdere NICs per PC en 2 of 3 switches ?

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Zwerver
  • Niet online
In eerste instantie een beetje dit idee:
code:
1
2
3
4
          SWITCH    

LAN <----node 1      node 2   node 3   node 4    node 5
       incl keyb

Dus 1 switch en node 1 als gateway naar internlan
Dus die heeft 2 kaartjes, de rest gewoon 1

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Dus geen "spannende" dingen als Flat Neighborhood Network?

Heb je eigenlijk al een rekentaak in gedachten voor je clustertje ?

• Zwerver
  • Niet online
Een FNN? Wat is het idee daarachter? En heb nog geen rekentaak... eerst maar eens kijken hoe dat opgezet moet worden en dan een keer een nuttige taak zoeken... Is met name voor mijn stage volgend jaar...

Verwijderd

fnn kun je volgens mij gebruiken om een effectiever gebruik te maken van je netwerk als niet alle nodes in een switch passen. Het is een beetje ingewikkeld uit te leggen maar, het houd in dat je meerdere nic's in een pc stopt en vervolgens elke pc op meerdere switches en de switches onderling verbindt waardoor een pc nooit meer dan een switch weg is van een andere anode in tegenstelling tot het standaard netwerk wat een hieragische structuur heeft.

Verwijderd

sara
het is het grootse beowulf cluster in nederland.

Verwijderd

http://www.sara.nl/beowulf/index.html
deze link gaat direct naar 't beowulf cluster....

Verwijderd

Op donderdag 01 november 2001 16:41 schreef JumpStart het volgende:
Heb je eigenlijk al een rekentaak in gedachten voor je clustertje ?
[topic=306429/1]

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik ben zelf wel eens bezig geweest met een klein clustertje van 4x 486dx2/66's... en een P120 met software RAID 0 als fileserver :)

NFS gebruikt voor /usr en /home... en rsh om remote dingen op de nodes te kunnen uitvoeren.

Het was oorspronkelijk bedoeld als een projectje van mij en een vriend voor onze studie, maar na de allerlaatste deadline te hebben misgelopen hebben we het uiteindelijk gestopt. :P

We hadden de boel wel draaiende, en konden ook een distributed berekening maken. Hierbij maakten we gebruik van de MPICH library, die een implementatie van MPI is. (Message Passing Interface)

Wel cool overigens om zo die oude bakkies samen te zien ratelen en rekenen :) :)

Veel plezier er mee, en succes!

Please do not contact me telepathically.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:46

Servowire

prutser:~#

http://www.mosix.org/

Probeer dit eens
makkelijker :)

met papier mache kun je alles maken!!

Pagina: 1