[FreeBSD]

Pagina: 1
Acties:

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
In [topic=166239/1/25] topic staat iets over trage daemons op FreeBSD. Ik heb daar ook regelmatig (misschien een iets te groot woord) last van en het is zeer irritant. Ik heb eens zitten spitten in mijn systeem, en het blijkt dat het probleem zit (denk ik) in het feit dat ps xax aangeeft dat The process has asked for FIFO page replacement (MADV_SEQUENTIAL, from madvise(2), for example, a large image processing program using virtual memory to sequentially address voluminous data).

De vraag is nu: wat doe ik daaraan. Het lijkt erop dat bepaalde processen niet genoeg kunnen swappen en daardoor erg traag worden. Op een gegeven moment wordt het geheugen & de swap geleegd, en dan is er niets meer aan de hand.

Klopt dit? Wat kan ik er aan doen? :?

Topic titel vergeten, sorry!!! Had moeten zijn [FreeBSD]Trage daemon haalt bloed onder nagels vandaan :P

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Bij "man 2 madvise" staat dus het 1 en ander over wat die syscall doet. Je kunt overwegen die syscalls uit de sources te halen en de boel te recompilen. Lijkt me een mooi staaltje van symptoombestrijding though..

Hoe zit het met het geheugengebruik en je hoeveelheid RAM en swap?

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Kijk daar heb ik wat aan! Thanks! Geheugen verbruik (output TOP):
last pid: 19161; load averages: 0.00, 0.00, 0.00
up 58+00:36:37 16:30:08
36 processes: 1 running, 35 sleeping
CPU states: 0.4% user, 0.0% nice, 0.0% system, 0.4% interrupt, 99.2% idle
Mem: 29M Active, 15M Inact, 9860K Wired, 636K Cache, 14M Buf, 4968K Free
Swap: 132M Total, 132M Free
Hoeveelheden ram en swap staan daar ook in. Is wel weinig hè?

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Ziet er niet echt slecht uit ofzo..

Maar het gaat er natuurlijk om hoe de situatie is als je aan het proftp'en bent. Wat als je (bijv) met enkele MB's/sec over je interne lan een ISO verstuurd, groeit proftpd dan nogal in geheugengebruik?

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Is geen intern netwerk, is web, ftp, mail (etc) server. Ik zal nog een toppen als ik bezig ben. Nu is alles weer ok trouwens... :?

Verwijderd

Is je nameserver wel snel? Ik bedoel misschien ligt de oorzaak ergens niet zo voor de hand liggend. Is je hdd wel okay? Niet dat je er iets aan hebt maar blijf ruim denken :)

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
HDD is oud maar prima. Trouwens een HDD fout zou een daemon oplever die ALTIJD traag is (imho). Mijn daemons zijn dat soms. Nameserver maakt niet zoveel uit, want als ik het puur op IP doe, is het ook traag op die momenten...
Pagina: 1