ledje op 12v

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hutmannetje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 14:17
Zijn er (blauwe)ledjes die je gewoon op 12v kunt aansluiten?? En zo ja waar kun je die halen??. of kun je er een stuk of wat seriegeschakeld op elkaar aansluiten??
Ik wil wel dat ze lekker fel branden.
(tis niet voor een casemod maar eigenlijk een scootermod) : Of kun ik hier beter iets anders voor gebruiken. Want ik wil graag een extra blauw licht.

Bvd.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14

Whuzz

Dodgeball!

ik zou ze gewoon lekker parralel zetten met een weerstandje erbij.

[Edit]
Of gewoon een auto of fiets kopen. >:)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
LED's altijd met weerstand aansluiten.. (tenzij je echte 12V led's hebt waarbij de weerstand ingebakken zit!)

Verder kun je prima meerdere led's in serie zetten, maar dan nog steeds een weerstand in serie, gewoon om de stroom te beperken!

• hutmannetje
en waar kun je dan aan die 12v leds halen??

(Trouwens ik hoef geen auto of fiets te halen want die heb ik ook. :) )

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
denk niet dat die bestaan

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• nexhil
  • Laatst online: 21-08 15:17

nexhil

BAM!

ik kad ze 3 weken gelden ofzow rechtstreeks op mijn 12v stkker van de voeding gezet, FIKKEN die dingen en Ruften :7

• hutmannetje
ik zag net wel superfelle leds op 12v staan op de conrad site. Alleen in de kleuren rood,groen en geel. Maar ik wil blauw :'(

Verwijderd

Wat jij nodig hebt is een weerstandje. Niet een willekeurig weerstandje, maar iets wat ongeveer 10 volt opsnoept, zodat jou ledje gewoon op 2 volt kan branden. 12 volt ledjes bestaan niet, ze draaien allemaal op rond de 2 volt (of minder).

Een weerstandje houdt een beetje stroom tegen, is ongeveer 8 mm lang (je hebt ze ook van 2 mm, maar dat is zo lastig solderen) en er zitten twee ijzeren draadjes aan.

-----[|||||]-----

Zo ziet het eruit. Er staan streepjes op die de waarde aangeven. Wat jij nu moet doen is uitvinden welke waarde jou weerstandje moet hebben.

• hutmannetje
moet je maar kijken naar onderstaande link. Er staat echt bij dat ze op 12V werken :? of klopt dat niet???

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201077331004621049&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=76782&TK_PAR[MEDIUM]=

Verwijderd

[Gepostte URL toont een vervanging voor gewone gloeilampjes in de vorm van ledjes.]

Deze dingetjes zijn 12v, omdat ze 12v gloeilampjes moeten vervangen. Hoe hebben ze dat gedaan? Met een weerstandje. Er zit gewoon een kleine schakeling in dat lampje (tenslotte zijn er weerstandjes van 2mm).

• The Dolf
  • Niet online
Op donderdag 01 november 2001 14:53 schreef hutmannetje het volgende:
moet je maar kijken naar onderstaande link. Er staat echt bij dat ze op 12V werken :? of klopt dat niet???

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201077331004621049&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=76782&TK_PAR[MEDIUM]=
Klopt wel. Maar daar zit een weerstandje in gebakken.
Ledjes branden bij 2-3.3V (afhankelijk v/d kleur)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 01 november 2001 14:12 schreef Whuzz het volgende:
ik zou ze gewoon lekker parralel zetten met een weerstandje erbij.
Niet dus. Misschien bedoel je het wel goed, maar dan druk je je verkeerd uit.

Diodes mogen niet parallel geschakeld worden, omdat de spanningsval over twee leds nooit exact gelijk is. het is wel mogelijk als je elke led van een eigen weerstand voorziet.
Het goede antwoord op de vraag:

Je kan ledjes kopen (spanningsval ongeveer 3,5V?) en elk ledje voorzien van een weerstand (ongeveer (12V-3,5V)/20mA= 425 Ohm (neem maar een waarde in de buurt, ik geloof dat 460 een standaardwaarde is).
Of je zet er drie in serie met een weerstandje (3*3,5=10,5 -> 1,5V/20mA=75 Ohm)
Pagina: 1