Toon posts:

5.1 probleem ik hoor geen spraak

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een dvd speler gekocht met dolby 5.1 .
nu heb ik het volgende probleem.
ik sluit hem haan op een redelijk oude sony pro-logic receiver.
nu hoor ik wel een surround geluid,maar ik hoor niemand praten.iemand enig idee hoe dit kan.
kan het aan mijn versterker liggen?

Verwijderd

Je hebt um waarschijnlijk gewoon verkeerd aangesloten. Heb je wel 5.1 in je vesterker? hoe heb je um aangesloten?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bedoel je een DVD speler met ingebouwde decoder? En je hebt een 5.1 input op je versterker? en je hebt de DVD speler met drie stereokabels op je versterker aangesloten? Ja? Dan is je kabel stuk (of je versterker of je DVD speler, maar dat geloof ik niet).

Ik ga er trouwens voor 75% vanuit dat je van de 6 aansluitiningen achterop de DVD gewoon standaard de twee voor "front" hebt aangesloten met een stereokabel en daarna de interne dolby digital decoder van de speler aangezet (zonder eerst even de handleiding te lezen).

Oplossing: Zet in je DVD speler "Stereo downmix van dolby digital geluid" (of iets vergelijkbaars) aan. Of, als je achterop je versterker een 5.1 input hebt (makkelijk te zien, staat ook in de handleiding), sluit gewoon alle 6 de aansluitingen van achterop de DVD speler aan.

Je kan alleen dolby digital hebben, als je een 5.1 input op je versterker hebt, of wanneer je een dolby digital versterker hebt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem volgens de handleiding aangesloten.
er zitten op mijn dvd plug aansluitingen voor 5.1, maar die kan ik niet op mijn versterker kwijt.
volgens het boekje moet ik dan de stereo uitgang gebruiken, en net zo als mijn video aansluiten(met video en dezelfde kabel gaat het wel goed).
maar zoals ik al zei, het is een oude dolby pro-logic versterker van sony ik geloof uit 1995.toen was er nog geen 5.1, maar volgens de handleiding moest dit geen probleem zijn, maar het is wel lastig kijken als wel de achtergrond geluiden en effecten surround hoor, maar ik niemand hoor praten.

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 21:29

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Wazig dit...het geluid dat je mist (=spraak) is waarschijnlijk het geluid dat bij een 5.1 set uit je centerspeaker komt...dus ergens valt dat weg.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 01 november 2001 23:36 schreef peenhaar het volgende:
ik heb hem volgens de handleiding aangesloten.
er zitten op mijn dvd plug aansluitingen voor 5.1, maar die kan ik niet op mijn versterker kwijt.
volgens het boekje moet ik dan de stereo uitgang gebruiken, en net zo als mijn video aansluiten(met video en dezelfde kabel gaat het wel goed).
Ga toch eens in de instellingen van de speler kijken. Hier zit dus inderdaad een decoder in (zoals ik al verwachtte). Misschien is dat apparaat standaard afgesteld, dat-ie de interne decoder gebruikt. Zet de speler aan zonder DVD en druk op "set up" of "menu" op de AB en ga gewoon even de audiomenu's af, en kijk of je ergens Dolby digital downmix of gewoon stereo PCM als optie kan kiezen (bij analogue output oid). Dat zou gewoon moeten helpen :).

Want ik denk dat je gewoon geen center, geen surround en geen sub kanaal hebt :). Dat die gewoon in de leegte staan te blazen :o. Dat je decoder in je versterker er weer surround van denkt te moeten maken, moet-ie zelf weten, feit is dat of je DVD speler stuk is of je je speler verkeerd ingesteld heb. Ga dus eerst eens die DVD speler instelling afstruinen, met behulp van de handleiding :).

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Kun je niet gewoon de digitale uitgang van je dvd-spelert gebruiken??? Heb je maar 1 kabeltje nodig.

Ps. Als je geen dig. uitgang hebt heb ik niks gezegd.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 02 november 2001 00:26 schreef Shove_it999 het volgende:
Kun je niet gewoon de digitale uitgang van je dvd-spelert gebruiken??? Heb je maar 1 kabeltje nodig.

Ps. Als je geen dig. uitgang hebt heb ik niks gezegd.
Als je geen dolby digital/DTS versterker hebt, heb je er geen digitale ingang op zitten (Hence: "D en Digital" :P). Dat had je dus kunnen weten, want in het topic staat dat-ie ene prologic versterker heeft :o.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben erachter, ik heb de digitale uitgang op LPCM gezet, en wat denk je.....yessssssssssssssssssssss

jongens bedankt voor de snelle service, dat gaat hier sneller dan een chello helpdesk :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 02 november 2001 00:44 schreef peenhaar het volgende:
ik ben erachter, ik heb de digitale uitgang op LPCM gezet, en wat denk je.....yessssssssssssssssssssss
as forseen 8-)
jongens bedankt voor de snelle service, dat gaat hier sneller dan een chello helpdesk :)
tsss, wat denk jij dan :P ;).

Pagina: 1